Reforms and regulations of the public education of Mato Grosso (1889-1927)

Authors

  • Ademilson Batista Paes [UEMS - Paranaiba]

Keywords:

Mato Grosso. Public education. Reforms. Laws. Decrees. Regulations.

Abstract

The text presents considerations about the reforms of the public education , normally started by governments and politic leaderships and in this in case the ones of Mato Grosso, with the objective to improve this sector, becoming a mechanism of modernization of the state and perhaps the country’s. So, the background used in the narrative is a historical description trying to demonstrate the influences and decisiveness in relation to these measures, as well as certain advances and overcomings that probably have occurred by reforming initiatives . On that account , primary sources are used : governmental messages, regulations, decrees, and others of secondary aspect - publications that focus the subject - while support for the analysis. In general terms, it can be said that the reforms have contributed partly for the alteration of the public education scene of Mato Grosso. Mechanisms stimulated and favored by legislation changes like the construction of schools (elementary schools, congregated and isolated), reinforcement of elementary education and the regency course, have only had considerable increments from de 40’s and 50’s , considered by me and other studious people as somewhat delayed, in comparison to reform movements in other states of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, G. L. Mato Grosso e a história: 1870-1929. Boletim Paulista de

Geografia, n. 061. São Paulo: USP, 1985.

ALVES, L. M. de A. Nas trilhas do ensino: educação em Mato Grosso:

-1946. Cuiabá: EdUFMT, 1998.

AMÂNCIO, L. N. de B. Ensino de leitura e grupos escolares: Mato Grosso

– 1910-1930. Cuiabá: EdUFMT, 2008.

AZEVEDO, F. A cultura brasileira: introdução ao estudo da cultura no

Brasil. 4.ed. Brasília: Ed. UNB, 1963.

CARVALHO, M. M. C. de. Molde nacional e fôrma cívica: higiene, moral

e trabalho no projeto da Associação Nacional de Educação. Bragança

Paulista: EDUSF, 1998.

JACOMELI, M. R. M. A instrução pública primária em Mato Grosso na

Primeira República: 1891-1927. 1998. Dissertação (Mestrado em

Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.

MATO GROSSO. Diretoria da Instrução Pública. Regulamento da

Instrução Pública Primária de 1896: Decreto n. 068. Cuiabá, 1896b.

Depositado no Arquivo Público de Mato Grosso (APMT).

MATO GROSSO. Diretoria da Instrução Pública. Regulamento da

Instrução Pública Primária de 1910. Decreto n. 265, de 22 de outubro de

Cuiabá, 1910. Depositado no Arquivo Público de Mato Grosso

(APMT).

MATO GROSSO. Diretoria da Instrução Pública. Regulamento da

Instrução Pública Primária de 1927. Decreto n. 759, de 22 de abril de 1927. Cuiabá, 1927. Depositado no Arquivo Público de Mato Grosso (APMT).

MATO GROSSO. Lei n. 508, de 16 de outubro de 1908. Criando os

primeiros Grupos Escolares em Mato Grosso. Cuiabá, 1908: Depositado no Arquivo Público de Mato Grosso (APMT).

MATO GROSSO. Mensagem dirigida à Assembleia Legislativa do Estado,

pelo Governador Joaquim A. C. Marques, em 1912. Cuiabá, 1912.

Depositado no Arquivo Público de Mato Grosso (APMT).

MATO GROSSO. Mensagem dirigida à Assembleia Legislativa do Estado,

pelo Governador Dom Francisco de Aquino Corrêa, 1919. Cuiabá, 1919.

Depositado no Arquivo Público de Mato Grosso (APMT).

MATO GROSSO. Diretoria da Instrução Pública. Regulamento da

Instrução Pública Primária de 1889. Cuiabá, 1889b. Depositado no

Arquivo Público de Mato Grosso (APMT).

MATO GROSSO. Mensagem dirigida à Assembleia Legislativa do Estado,

pelo Governador Mario Corrêa, em 1928. Cuiabá, 1928. Depositado no

Arquivo Público de Mato Grosso (APMT).

NAGLE, J. Educação e sociedade na Primeira República. 1ª reimpressão.

São Paulo: EPU; Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Material Escolar,

, 1976 reimpressão.

SCHUELER, A. F. M. de; MAGALDI, A. M. B. de M. Educação escolar

na Primeira República: memória, história e perspectivas de pesquisa.

Niterói (RJ), Tempo, vol. 13, n. 26, 2009.

SOUZA, R. F. de. Alicerces da pátria: história da escola primária no estado de São Paulo: 1890-1976. Campinas: Mercado de Letras, 2009.

SOUZA, R. F. de. Lições da escola primária. In: SAVIANI, D. et al. O

legado educacional do Século XIX. 3.ed. Campinas: Autores Associados,

p.109-151.

SOUZA, R. F. de; FARIA FILHO, L. M. de. A contribuição dos estudos

sobre grupos escolares para a renovação da história do ensino primário no Brasil. In: VIDAL, D. G. Grupos escolares: cultura escolar primária e

escolarização da infância no Brasil: 1893-1971. Campinas: Mercado de

Letras, 2006. p.21-56.

Published

2012-02-05

How to Cite

PAES, Ademilson Batista. Reforms and regulations of the public education of Mato Grosso (1889-1927). Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 4, p. p.80–96, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1559. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê