Mathematical Modeling and Autonomy: analysis of the actions of elementary school students when carrying out activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v7i4.18013

Keywords:

Autonomy actions. Mathematical Modeling Activities. Mathematical Education.

Abstract

This article presents the results of a qualitative research, which aims to investigate which aspects of autonomy are raised by Elementary School students while developing Mathematical Modeling activities, taken from the perspective of Mathematics Education. Integrated into a larger survey supported by CNPq (National Council for Scientific and Technological Development), data were collected from schools in a city in western Paraná, more specifically, two fifth years of two municipal schools and a sixth year at a state school. To process the data, Content Analysis is used as a methodology. In addition to identifying aspects of autonomy in students' actions, it highlights, as results of the study, inferences about the practices undertaken by students and the possible intentions of their use, which establishes five groupings: solution of “minor problems” to solve the main problem; production of questions that help to think and problematize the activity; communication as a way of validating or mentally organizing an idea; engagement expressed in concern about carrying out experiments; and autonomy manifested in planning and implementing resolution steps.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ronalti Walaci Santiago Martin, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Programa de Pós-Graduação em Educação e Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Cascavel, Paraná, Brasil

Rodolfo Eduardo Vertuan, UTFPR

Professor do Magistério Superior da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Toledo. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação, Mestrado Profissional, em Ensino de Matemática (PPGMAT) da UTFPR, Londrina e Cornélio Procópio, desde agosto de 2015; do Programa de Pós-Graduação, Mestrado e Doutorado, em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) da UNIOESTE, Cascavel, desde abril de 2017 e do Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional (PROFMAT) da UTFPR, Toledo, desde março de 2018. Possui Licenciatura em Matemática (2004), Especialização em Educação Matemática (2005), mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2007) e doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2013) pela Universidade Estadual de Londrina. Foi diretor da regional do Paraná da Sociedade Brasileira de Educação Matemática de 2013 a 2019 e Diretor-Geral do Câmpus Toledo da UTFPR de 2018 a 2021. É coordenador do Grupo de Pesquisa em Educação e Educação Matemática (GEPEEM) e atua principalmente no curso de Licenciatura em Matemática do câmpus Toledo da UTFPR. Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, especialmente nos temas Modelagem Matemática, Criatividade e Metacognição.

References

Aguiar, M. K. S. de, & Malheiros, A. P. dos S. (2020). Modelagem matemática e a sala de aula: Um olhar para um material didático. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(4), 93–113.

Almeida, L. M. W. (2022). Uma abordagem didático-pedagógica da modelagem matemática. VIDYA, 42(2), 121–145.

Almeida, L. M. W., & Vertuan, R. E. (2011). Discussões sobre “como fazer” modelagem matemática na sala de aula. In L. M. W. Almeida, J. L. Araújo, & E. Bisognin (Eds.), Práticas de modelagem matemática: Relatos de experiências e propostas pedagógicas (pp. 19–44). EDUEL.

Almeida, L. M. W., Silva, K. P., & Vertuan, R. E. (2012). Modelagem matemática na educação básica. Contexto.

Barbosa, J. C. (2003). Modelagem matemática na sala de aula. Perspectiva, 27(98), 65–74.

Bardin, L. (2002). Análise de conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trads.). Edições 70, LDA.

Benson, P. (2001). Teaching and researching autonomy in language learning. Longman. https://www.taylorfrancis.com/books/9781317862857.

Berbel, N. A. N. (2011). As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, 32(1), 25–40.

Burak, D. (2010). Modelagem matemática sob um olhar de educação matemática e suas implicações para a construção do conhecimento matemático em sala de aula. Revista de Modelagem na Educação Matemática, 1(1), 10–27.

Chaves, H. V., Filho, O. N. M., & Seixas, P. de S. (2018). Por uma educação para a autonomia de sujeitos situados no mundo. Psicologia da Educação, 46, 81–91.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Klüber, T. E. (2010). Modelagem matemática: Revisitando aspectos que justificam a sua utilização no ensino. In F. B. Brandt, D. Burak, & T. E. Klüber (Eds.), Modelagem matemática: Uma perspectiva para a educação básica (pp. 97–114). Editora UEPG.

Malheiros, A. P. dos S., Souza, L. B., & Forner, R. (2023). Modelagem matemática e Paulo Freire: Um olhar para as articulações nas pesquisas. VIDYA, 43(2), 133–149.

Martin, R. W. S. (2019). Modelagem matemática e autonomia: Um olhar para atividades no ensino fundamental (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel. https://tede.unioeste.br/bitstream/tede/4717/2/Ronalti%20Martin%202019.pdf.

Medeiros, J., Lübeck, M., Lins, G. S., & Andretti, F. L. (2020). A pedagogia da autonomia e o ensino de matemática. Revista de Educação Popular, 19(2), 258–274.

Sant’Ana, R. B. de. (2009). Autonomia do sujeito: As contribuições teóricas de G. H. Mead. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 25(4), 467–477.

Schrenk, M. J., & Vertuan, R. E. (2022). Modelagem matemática como prática pedagógica: Uma possível caracterização em educação matemática. Educação Matemática Pesquisa, 24(1), 194–224.

Zatti, V. (2007). Autonomia e educação em Immanuel Kant e Paulo Freire. EDIPUCRS.

Published

2024-12-23

How to Cite

Martin, R. W. S., & Vertuan, R. E. (2024). Mathematical Modeling and Autonomy: analysis of the actions of elementary school students when carrying out activities. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 7(4), 25–49. https://doi.org/10.30612/tangram.v7i4.18013

Issue

Section

Article