Histórias em Quadrinhos e Resolução de Problemas no Ensino da Matemática: Uma prática com licenciandos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v7i2.17541

Keywords:

HQs no Ensino da Matemática, Resolução de Problemas, Tecnologias Digitais

Abstract

In a collaborative process of initial teacher training, we seek to understand the role of Comics (Comics), in digital format, and Problem Solving in teaching Mathematics. The research involved the participation of 12 academics from the Mathematics Degree course at a public university in the state of Mato Grosso and was carried out in one of the subjects of their course. The research is experimental in nature and a qualitative approach was used for data production and analysis. The analysis was carried out based on screenshots of collaborators' productions, dialogues inferred in a conversation circle and observation of academics during the development of the didactic-training experiment. The research revealed that such resources favor dialogue between teacher and students, allow speech and expression through different forms of language and open space for a more social formation, where the student places himself in accordance with his identity and social and cultural context in the knowledge production process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcilene de Souza Brito Rocha, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

Universidade do Estado de Mato Grosso - Unemat

Barra do Bugres, Mato Grosso, Brasil

Fabio Antunes Brun de Campos, UFMS - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM), pela Universidade Estadual de Mato Grosso (Unemat). Doutorando em Educação Matemática (PPGEDUMAT), pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Possui Especialização em Ensino de Matemática (CEUCLAR) e em Matemática para a Educação Básica (UFMT). Licenciado em Matemática pelo Centro Universitário de Várzea Grande (Univag).

Minéia Cappellari Fagundes, Universidade do Estado de Mato Grosso

Docente da Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT, faz parte do corpo docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PPGECM, e no Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT. Atua em pesquisas e extensões envolvendo Matemática Aplicada e Objetos Digitais de Aprendizagem

Aparecida Santana de Souza Chiari, UFMS - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP).
Docente da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, MS, Brasil.

References

Dante, L. R. (2005). Didática da resolução de problemas de matemática. São Paulo: Ática.

Fioresi, C. A.; Cunha, M. B. (2019). A Leitura de Textos de Divulgação Científica e a Produção de Histórias em Quadrinhos. Areté. Manaus, v. 12, n. 26, p. 1-15. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/1647. Acesso em: novembro de 2023.

Goldenberg, M. (2004). A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. 8ª ed. – Rio de Janeiro: Record.

Luz, J. A.; Travassos, Wilian Barbosa; Proença, Marcelo Carlos de. (2021). Resolução de problemas e o ensino de equações do primeiro grau: um diálogo com professores. Revista Tangram. Dourados, v 5, n. 4, 2022. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/13639. Acesso em: novembro de 2023.

Neves, J. D.; Resende, M. R. (2014). O Experimento Didático como Metodologia de Pesquisa: Um Estudo na Perspectiva do “Estado do Conhecimento”. In: XII Encontro de Pesquisa em Educação/Centro-Oeste: contradições e desafios para a transformação social, Goiânia. Anais XII Encontro de Pesquisa em Educação/Centro-Oeste, p. 1-16. Disponível em: https://sites.pucgoias.edu.br/pos-graduacao/mestrado-doutorado-educacao/wp-content/uploads/sites/61/2018/05/Jos%C3%A9-Divino-Neves_-Marilene-Ribeiro-Resende.pdf . Acesso em: novembro de 2023.

Onuchic, L. D. L. R. (1999). Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: Editora UNESP, p.199-220. Disponível em: http://www.im.ufrj.br/~nedir/disciplinas-Pagina/Lourdes_Onuchic_Resol_Problemas.pdf. Acesso em: novembro de 2023.

Onuchic, L. D. L. R.; Allevato, N. S. G. (2011). Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema - Mathematics Education Bulletin. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/72994. Acesso em: novembro de 2023.

Pellin, J. B.; Langer, A. E. S. (2016). A Resolução de Problemas e as Histórias em Quadrinhos. IN: Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE. Cadernos PDE. Paraná, p. 2-27. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_mat_unioeste_jacintabandeirapellin.pdf. Acesso em: novembro de 2023.

Pereira, A. C. C. (2016). Utilizando Quadrinhos Como Interface entre Matemática e Ensino por Meio de Episódios e Sequências Didáticas na Formação Inicial de Professores. Revista Temporis [Ação] (Periódico acadêmico de História, Letras e Educação da Universidade Estadual de Goiás). Anápolis, v. 6, n. 02, p. 308-328. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/temporisacao/article/view/4632. Acesso em: novembro de 2023.

Peripolli, P. Z.; Barin, C. S. (2018). O uso pedagógico de histórias em quadrinhos no ensino de matemática. CIET:EnPED, São Carlos. ISSN 2316-8722. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/239. Acesso em: novembro de 2023.

Pixton. Disponível em: https://www.pixton.com. Acesso em: novembro de 2023.

Polya, G. (1995). A Arte de Resolver Problemas: Um Novo Aspecto do Método Matemático. Tradução Heitor Lisboa de Araújo. Editora Interciência Ltda. Rio de Janeiro, nº 2. Disponível em: http://im.ufrj.br/~nedir/disciplinas-Pagina/Polya-Arte_Resolver_Problemas.pdf. Acesso em: novembro de 2023.

Rocha, M. S. B.; Campos, F. A. B. (2020). A utilização e a criação de Histórias em Quadrinhos no processo de ensino. In: Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/view/17048. Acesso em: novembro de 2023.

Silveira, M. C. (2002). Produção de significados sobre matemática nos cartuns. Dissertação (mestrado em educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/2363. Acesso em: novembro de 2023.

Published

2024-07-11

How to Cite

Rocha, M. de S. B., Campos, F. A. B. de, Fagundes, M. C., & Chiari, A. S. de S. (2024). Histórias em Quadrinhos e Resolução de Problemas no Ensino da Matemática: Uma prática com licenciandos. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 7(2), 63–84. https://doi.org/10.30612/tangram.v7i2.17541

Issue

Section

Article