Histórias em Quadrinhos e Resolução de Problemas no Ensino da Matemática: Uma prática com licenciandos
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v7i2.17541Keywords:
HQs no Ensino da Matemática, Resolução de Problemas, Tecnologias DigitaisAbstract
In a collaborative process of initial teacher training, we seek to understand the role of Comics (Comics), in digital format, and Problem Solving in teaching Mathematics. The research involved the participation of 12 academics from the Mathematics Degree course at a public university in the state of Mato Grosso and was carried out in one of the subjects of their course. The research is experimental in nature and a qualitative approach was used for data production and analysis. The analysis was carried out based on screenshots of collaborators' productions, dialogues inferred in a conversation circle and observation of academics during the development of the didactic-training experiment. The research revealed that such resources favor dialogue between teacher and students, allow speech and expression through different forms of language and open space for a more social formation, where the student places himself in accordance with his identity and social and cultural context in the knowledge production process.
Downloads
References
Dante, L. R. (2005). Didática da resolução de problemas de matemática. São Paulo: Ática.
Fioresi, C. A.; Cunha, M. B. (2019). A Leitura de Textos de Divulgação Científica e a Produção de Histórias em Quadrinhos. Areté. Manaus, v. 12, n. 26, p. 1-15. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/1647. Acesso em: novembro de 2023.
Goldenberg, M. (2004). A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. 8ª ed. – Rio de Janeiro: Record.
Luz, J. A.; Travassos, Wilian Barbosa; Proença, Marcelo Carlos de. (2021). Resolução de problemas e o ensino de equações do primeiro grau: um diálogo com professores. Revista Tangram. Dourados, v 5, n. 4, 2022. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/13639. Acesso em: novembro de 2023.
Neves, J. D.; Resende, M. R. (2014). O Experimento Didático como Metodologia de Pesquisa: Um Estudo na Perspectiva do “Estado do Conhecimento”. In: XII Encontro de Pesquisa em Educação/Centro-Oeste: contradições e desafios para a transformação social, Goiânia. Anais XII Encontro de Pesquisa em Educação/Centro-Oeste, p. 1-16. Disponível em: https://sites.pucgoias.edu.br/pos-graduacao/mestrado-doutorado-educacao/wp-content/uploads/sites/61/2018/05/Jos%C3%A9-Divino-Neves_-Marilene-Ribeiro-Resende.pdf . Acesso em: novembro de 2023.
Onuchic, L. D. L. R. (1999). Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: Editora UNESP, p.199-220. Disponível em: http://www.im.ufrj.br/~nedir/disciplinas-Pagina/Lourdes_Onuchic_Resol_Problemas.pdf. Acesso em: novembro de 2023.
Onuchic, L. D. L. R.; Allevato, N. S. G. (2011). Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema - Mathematics Education Bulletin. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/72994. Acesso em: novembro de 2023.
Pellin, J. B.; Langer, A. E. S. (2016). A Resolução de Problemas e as Histórias em Quadrinhos. IN: Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE. Cadernos PDE. Paraná, p. 2-27. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_mat_unioeste_jacintabandeirapellin.pdf. Acesso em: novembro de 2023.
Pereira, A. C. C. (2016). Utilizando Quadrinhos Como Interface entre Matemática e Ensino por Meio de Episódios e Sequências Didáticas na Formação Inicial de Professores. Revista Temporis [Ação] (Periódico acadêmico de História, Letras e Educação da Universidade Estadual de Goiás). Anápolis, v. 6, n. 02, p. 308-328. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/temporisacao/article/view/4632. Acesso em: novembro de 2023.
Peripolli, P. Z.; Barin, C. S. (2018). O uso pedagógico de histórias em quadrinhos no ensino de matemática. CIET:EnPED, São Carlos. ISSN 2316-8722. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/239. Acesso em: novembro de 2023.
Pixton. Disponível em: https://www.pixton.com. Acesso em: novembro de 2023.
Polya, G. (1995). A Arte de Resolver Problemas: Um Novo Aspecto do Método Matemático. Tradução Heitor Lisboa de Araújo. Editora Interciência Ltda. Rio de Janeiro, nº 2. Disponível em: http://im.ufrj.br/~nedir/disciplinas-Pagina/Polya-Arte_Resolver_Problemas.pdf. Acesso em: novembro de 2023.
Rocha, M. S. B.; Campos, F. A. B. (2020). A utilização e a criação de Histórias em Quadrinhos no processo de ensino. In: Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/view/17048. Acesso em: novembro de 2023.
Silveira, M. C. (2002). Produção de significados sobre matemática nos cartuns. Dissertação (mestrado em educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/2363. Acesso em: novembro de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.