Environmental education practices on mangrove plants in the community of Vila São Pedro, paço do lumiar, Maranhão state, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v12i23.20671

Keywords:

botany, phenology, Mangrove, Society

Abstract

The objective of this article is to promote environmental education based on data on the reproduction of mangrove plant species as a means of raising awareness and raising debates with the school community of Vila de São Pedro about the importance of mangrove conservation and issues in the area of botany. The community of Vila São Pedro, Paço do Lumiar, Maranhão state, Brazil, represents an area whose characteristics endorse the need for scientific research on it natural resources, as it borders an extensive mangrove area, from where some of the residents extract resources directly and indirectly. Phenological studies seek to clarify the seasonality of biological phenomena, such as flowering, fruiting, production and leaf fall. And they are important for understanding how plant species respond to climate, in understanding mangrove ecology, productivity and contribution to the coastal environment to raise awareness of mangrove protection and conservation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dinnie Michelle Assunção Lacerda, Centro de Ensino Pires Collins

Universidade Federal do Maranhão

Deyvison Ricardo Canela da Silva, Centro de Ensino Pires Collins

Universidade Federal do Maranhão

Camila Pereira Feitosa dos Santos, Centro de Ensino Pires Collins

Universidade Federal do Maranhão

Camila dos Santos Pires, Universidade Federal do Pará

Universidade Federal do Pará

Eduardo Bezerra de Almeida Jr., Universidade Federal do Maranhão

Universidade Federal do Maranhão

References

ALBUQUERQUE, R.; SANTOS, M.; MAIA, R. Estratégias para Educação Ambiental sobre o ecossistema manguezal na Educação Básica. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 16, n. 5, p. 115-133, 2021. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11672

ALMEIDA JR., E. B. Herbário do Maranhão, Maranhão (MAR). Unisanta Bioscience, v. 4, n. 6, p. 129-132, Edição Especial, 2015.

DUKE, N. C. Phenological trends with latitude in the mangrove tree Avicennia marina. Journal of Ecology, v. 78, n. 1, p. 113-133, 1990. DOI: https://doi.org/10.2307/2261040

FARIAS, K. L; ANDRADE, R. C. B. Educação Ambiental: O manguezal no Ensino Fundamental. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, v. 25, n. 1, p. 203-217, 2010.

FELLER, I. C. et al. Biocomplexity in mangrove ecosystems. Annual Review of Marine Science, v. 2, p. 395-417, 2010. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.marine.010908.163809

FENNER, M. The phenology of growth and reproduction in plants. Perspectives in Plant Ecology, Evolution and Systematics, v. 1, n. 1, p. 78-91, 1998. DOI: https://doi.org/10.1078/1433-8319-00053

FERREIRA, E. C.; RABELO, T. O.; SOUZA, H. L.; ALMEIDA JR., E. B. A importância da arborização no espaço escolar: uma experiência no contexto do PIBIC - Ensino Médio. Biosphere Comunicações Científicas, v. 1, n. 2, p. 1-08, 2022.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2021. Cidades e Estados do Brasil. Disponível em https://cidades.ibge.gov.br › brasil › paco-do-lumiar.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, n. 118, p. 189-205, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100008

KOPPEN, W. Climatologia: com un estudio de los climas de la tierra. Mexico, Fondo de Cultura Economica. 1948.

LAMBERTI, A. Contribuição ao conhecimento da ecologia das plantas do manguezal de Itanhaém. Boletim da Faculdade de Filosofia e Ciências e Letras, Universidade de São Paulo. Botânica, v. 33, p. 1-217, 1969.

PEIXOTO, A. L.; MAIA, L. C. Manual de procedimentos para herbários. INCT-Herbário virtual para a Flora e os Fungos. Editora Universitária UFPE, Recife, 2013.

PEREIRA B. E.; DIEGUES A. C. Conhecimento de populações tradicionais como possibilidade de conservação da natureza: uma reflexão sobre a perspectiva da etnoconservação. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 22, p. 37-50, 2010. DOI: https://doi.org/10.5380/dma.v22i0.16054

QUINTEIRO, M. M. C.; FONSECA, L. C. Saberes tradicionais e o desafio da multiculturalidade nas instituições de ensino. In: SANTOS, M.G. e QUINTERO, M., comps. Saberes tradicionais e locais: reflexões etnobiológicas. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2018, pp. 148-167. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575114858.0009

RAMOS, C. S. Aprendizagem baseada em projetos na educação ambiental: construindo saberes sobre os serviços ecossistêmicos dos manguezais. Aprendizagem baseada em projetos na investigação dos serviços ecossistêmicos dos manguezais em Estância- SE. 2022.

RODRIGUES, L. L.; FARRAPEIRA, C. M. R. Percepção e Educação Ambiental sobre o ecossistema manguezal incrementando as disciplinas de Ciências e Biologia em escola pública do Recife-PE. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. 1, p. 79-93, 2008.

SANTOS, N. M.; RABELO, T. O.; SANTOS LOUZEIRO, A.; SILVA COSTA, D. F.; CESTARO, L. A. Identificação dos Serviços Ecossistêmicos prestados pelo manguezal da Ilha do Maranhão-MA, Brasil. Revista de Geociências do Nordeste, v. 4, p. 250-268, 2018. DOI: https://doi.org/10.21680/2447-3359.2018v4n0ID16108

SILVA, K. M. E.; AMARAL, E. M. R.; OLIVEIRA, M. A. B. Maré, mangue ou manguezal: uma análise de concepções de estudantes no Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 3, p. 151-171, 2012.

SOARES, M. L. G. Estrutura vegetal e grau de perturbação dos manguezais da Lagoa da Tijuca, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Revista Brasileira de Biologia, v. 59, p. 503-515, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71081999000300016

SOUZA, C. A.; DUARTE, L. F. A.; JOÃO, M. C. A.; PINHEIRO, M. A. A. Biodiversidade e conservação dos manguezais: importância bioecológica e econômica, Cap. 1: p. 16-56. In: Pinheiro, M.A.A. & Talamoni, A.C.B. (Org.). Educação Ambiental sobre Manguezais. São Vicente: UNESP, Instituto de Biociências, Câmpus do Litoral Paulista, 165 p. 2018.

Published

2025-10-06

How to Cite

Lacerda, D. M. A., Silva, D. R. C. da, Santos, C. P. F. dos, Pires, C. dos S., & Almeida Jr., E. B. de. (2025). Environmental education practices on mangrove plants in the community of Vila São Pedro, paço do lumiar, Maranhão state, Brazil. RealizAção, 12(23), e025011. https://doi.org/10.30612/realizacao.v12i23.20671