Garden at scholl: agroecological paths and multidisciplinary dialogues in municipal schools in Canaã do Carajás-PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v9i17.16012

Keywords:

Horticulture, Organic production, recreational activities, Sustainability

Abstract

This work presents the university extension actions, carried out by the Federal University of the South and Southeast of Pará, in schools of the municipal elementary and high school network included in the "Horta nas Escolas" Project, located in the municipality of Canaã dos Carajás - PA. We deal, especially in this article, with the implementation of agroecological demonstration units for vegetables in a sustainable and organic way with the objective of providing students with multidisciplinary living laboratories in order to complement the teaching and learning of the students. The implementation of the first agricultural agroecological units in schools in the municipal network had promising results in relation to the implementation of multidisciplinary and agroecological teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dalila Ferreira da Silva, Unifesspa

UNIFESSPA - Pará

 

References

ALTIERI, M. Agroecologia - A dinâmica produtiva da agricultura sustentável. 2. ed. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2000.

ANDRADE, D. F. Implementação da Educação Ambiental em escolas: uma reflexão. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande-RS, v. 4, p. 86- 94, 2000.

AZEVEDO, F. F. Dimensão social da agricultura urbana e periurbana. Mercator (Fortaleza), v. 19, 2020.

CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Editora Pensamento/Cultrix, 2005, 102 p.

DOS SANTOS, M. J. D., AZEVEDO, T. A. O., FREIRE, J. L.O., D. K. L. ARNAUD, D. K. L., REIS, F. L. A. M. Horta escolar agroecológica: incentivadora da aprendizagem e de mudanças de hábitos alimentares no ensino fundamental. Holos, v.30, 278-290. 2104.

FREIRE, J. L. O. Horta escolar: uma estratégia de aprendizagem e construção do cidadão. Cadernos Temáticos, v. 20, p. 93 –95, 2000.

FREITAS, H.R., GONÇALVES-GERVÁSIO, R.C.R, MARINHO, C.M., FONSECA, A. S.S., QUIRINO, A.K.S., KERLY XAVIER, K.M.M.S., NASCIMENTO, P.V.P. Horta escolar agroecológica como instrumento de educação ambiental e alimentar na Creche Municipal Dr. Washington Barros - Petrolina/PE. Revista de Extensão da Univasf, v1. 155-169. 2013.

MENDONÇA, M. M. de. Semeando agroecologia nas cidades. Agriculturas, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 39-41, 2012.

MORGADO, F. da S.; SANTOS, M. A. A. dos. A horta escolar na educação ambiental e alimentar: experiência do projeto horta viva nas escolas municipais de Florianópolis. EXTENSIO - Revista Eletrônica de Extensão. n. 6, p. 1-10, 2008.

MUNIZ, V. M.; CARVALHO, A. T. de. O Programa Nacional de Alimentação Escolar em município do estado da Paraíba: um estudo sob o olhar dos beneficiários do Programa. Revista de Nutrição, Campinas-SP, v. 20, n. 3, p. 285-296, 2007.

NUNES, L.R, ROTATORI, C., COSENZA, A. A horta escolar como caminho para a agroecologia escolar. Revista Sergipana de Educação Ambietal. V.9, 1-21. 2020.

SILVA, M. G.; SANTOS, M. L.. A prática educativa dos movimentos sociais na construção da agroecologia. Educação em Perspectiva, Viçosa, V. 7, n.2, p.263-282, 2016.

Published

2022-08-02

How to Cite

Gandra, J. R., Cantanhede, D. dos S. ., Silva, D. F. da, Paula, S. L. de, Ferreira, K. R., Prudente, J. C. de S. L., … Gomes, E. P. (2022). Garden at scholl: agroecological paths and multidisciplinary dialogues in municipal schools in Canaã do Carajás-PA. RealizAção, 9(17), 76–92. https://doi.org/10.30612/realizacao.v9i17.16012