PROPOSAL FOR TWO LITERACY AND LITERACY CLASSES USING THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS

Authors

Keywords:

Children's Literature, Literacy, Ludic

Abstract

This study presents a proposal for two classes with ludic literacy activities, taking into account the axes of Orality, Linguistic/Semiotic Analysis, Reading/Listening and Text Production proposed by the National Common Curricular Base (BNCC), continuing the experiences of early childhood education. The activities create an instructional text based on the story “The Sheet of Paper That Wanted to Be a Boat”, with writing and correction of lists of words based on the book “A Bota do Bode”, using the Three Pedagogical Moments approach. The General National Curricular Guidelines for Basic Education for elementary education – initial years (2013), the National Curricular Base (2018) and the theoretical contribution of Soares (2020) and Alçada (2021) support this proposal. The objective of the study is to contribute to the work of early years teachers, promoting a literacy process in a ludic way and combined with literacy and storytelling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lilian Siqueira e Angelico, UFGD

1Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). E-mail: siqueilva@gmail.com.

Edvonete Souza de Alencar, UnB

Pós-doutora em Educação pela Universidade de Sevilha. Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUCSP. Professora na Faculdade de Educação da Universidade de Brasília – UNB. E-mail: edvonete.s.alencar@hotmail.com

References

ALÇADA, I. … [et al]. Alfabetização Baseada na Ciência: Manual do Curso ABC. Ministério da Educação (MEC); Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Brasília, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

DELIZOICOV, D. & ANGOTTI, J. A. & PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

LOPES, D. M. C. VIEIRA, G. B. Linguagem, Alfabetização e Letramento: o trabalho pedagógico nos três primeiros anos do Ensino Fundamental e as especificidades da criança. In: MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. UFRN. CONTINUUM. Módulo III–Linguagem, Alfabetização e Letramento. Natal: UFRN-CONTINUUM, 2012.

LÜDKE, M. ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORAIS, J. & KOLINSKY, R. Literacy and cognitive change. In: M. J. Snowling & C. Hul-me (Eds.), The science of reading – A handbook (pp. 188-203). Blackwell Publishing.2013 MUNDO SERELEPE. História Contada/Infantil - A folha de papel que queria ser um barquinho. 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=QxQjqiTOhFI. Acesso em: Ago. 2023.

SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

STANOVICH, K. E. Progress in Understanding Reading – Scientific Foundations and New Frontiers. The Guilford Press. 2000.

VASCONCELLOS, C. S. Metodologia dialética em sala de aula. Rev Educ AEC, Brasília, v. 21, n. 83, p. 28-55, abr. 1992.

Published

2025-09-07

How to Cite

Angelico, L. S. e, & Alencar, E. S. de. (2025). PROPOSAL FOR TWO LITERACY AND LITERACY CLASSES USING THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS. Horizontes - Revista De Educação, 12(20), p.19–30. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/horizontes/article/view/20608

Issue

Section

ARTIGOS