PROPOSAL FOR TWO LITERACY AND LITERACY CLASSES USING THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS
Keywords:
Children's Literature, Literacy, LudicAbstract
This study presents a proposal for two classes with ludic literacy activities, taking into account the axes of Orality, Linguistic/Semiotic Analysis, Reading/Listening and Text Production proposed by the National Common Curricular Base (BNCC), continuing the experiences of early childhood education. The activities create an instructional text based on the story “The Sheet of Paper That Wanted to Be a Boat”, with writing and correction of lists of words based on the book “A Bota do Bode”, using the Three Pedagogical Moments approach. The General National Curricular Guidelines for Basic Education for elementary education – initial years (2013), the National Curricular Base (2018) and the theoretical contribution of Soares (2020) and Alçada (2021) support this proposal. The objective of the study is to contribute to the work of early years teachers, promoting a literacy process in a ludic way and combined with literacy and storytelling.
Downloads
References
ALÇADA, I. … [et al]. Alfabetização Baseada na Ciência: Manual do Curso ABC. Ministério da Educação (MEC); Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Brasília, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
DELIZOICOV, D. & ANGOTTI, J. A. & PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
LOPES, D. M. C. VIEIRA, G. B. Linguagem, Alfabetização e Letramento: o trabalho pedagógico nos três primeiros anos do Ensino Fundamental e as especificidades da criança. In: MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. UFRN. CONTINUUM. Módulo III–Linguagem, Alfabetização e Letramento. Natal: UFRN-CONTINUUM, 2012.
LÜDKE, M. ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MORAIS, J. & KOLINSKY, R. Literacy and cognitive change. In: M. J. Snowling & C. Hul-me (Eds.), The science of reading – A handbook (pp. 188-203). Blackwell Publishing.2013 MUNDO SERELEPE. História Contada/Infantil - A folha de papel que queria ser um barquinho. 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=QxQjqiTOhFI. Acesso em: Ago. 2023.
SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.
STANOVICH, K. E. Progress in Understanding Reading – Scientific Foundations and New Frontiers. The Guilford Press. 2000.
VASCONCELLOS, C. S. Metodologia dialética em sala de aula. Rev Educ AEC, Brasília, v. 21, n. 83, p. 28-55, abr. 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
