Participatory management in quilombo as schools

The protagonism of the quilombola community of Conde-PB (Gurugi and Ipiranga) in the decolonization of school management practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v11iesp.1.16498

Keywords:

Gestão democrática, Educação escolar quilombola, Comunidade quilombola, Descolonização

Abstract

The article presents a study on the role of the quilombola communities of Gurugi (1 and 2) and Ipiranga in the decolonization of school management. It had as an investigative space in the municipality of Conde-PB, located in the mesoregion of Mata Paraibana, south coast of the microregion of João Pessoa-PB. Use the Lecture-Field Reports (dialogue between the quilombola community and students and teachers from the Pedagogy and Pedagogy Courses on the history of the community and the community-school relationship); The Political and Pedagogical Project of the Municipal School of Infant and Elementary Education José Albino Pimentel; INEP data and manager’s narratives in school documents. Reflection on the findings points out that community participation in the school space progresses in democratic management and in school quality indexes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Romão de Souza Ferreira, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Educação. Docente da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Ancelmo Rodrigues da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

References

ABIB, P. R. J. Capoeira Angola: cultura popular e o jogo dos saberes na roda. 2. ed. Salvador: EDUFPB, 2017.

ALVES, J. S.; MELO JÙNIOR, A. L.; CAIADO, K. R. M. Um olhar sobre as políticas públicas da educação do campo e educação especial à luz da pedagogia histórico-crítica. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, v. 8, n. 23 p. 192-209, maio/ago. 2018. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/ educacao/article/view/9454. Acesso em: 12 fev. 2021.

ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Por uma Educação do Campo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

BRASIL. Decreto n. 7.352 de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Brasília, DF, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembro-de-2010/file. Acesso em: 30 jun. 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação. Brasília, DF: INEP/MEC, 2020. IDEB Escola José Albino Pimentel. Disponível em: http://idebescola.inep.gov.br/ideb/escola/dadosEscola/25092146. Acesso em: 12 de jan. de 2021.

BRASIL. Parecer CNE/CEB n. 16/2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola. Brasília, DF: SECADI, 2012.

BRASIL. Resolução CNE/CP 1/2004. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília, 2004b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ res012004.pdf >. Acesso em: 20 jul. 2020.

BRASIL. Resolução n. 8, de 20 de novembro de 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola. Brasília, DF. 2012.

CARVALHO, J. M. Teatro das sombras: A política imperial. 2. ed. Rio de janeiro: Ed. UFRJ/Relume Dumará, 1996.

COLARES, M. L. I. S; ROCHA, S. H. X.; COLARES, A. A. A gestão educacional: Práticas reflexivas e proposições para escolas públicas. Belém: GTR, 2012.

FERREIRA, A. P. R. S. Diversidades culturais nos escritos da Escola de Gestores (PB): inquietudes dos gestores em sua produção científica. In: ARAGÃO, W. H.; SOUSA JR, L. de.; DANTAS, É. S. Reflexões sobre gestão escolar democrática e política educacional: Em busca de uma escola pública de qualidade. Curitiba: Appris, 2019.

FREIRE, P. Política e educação: Ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

LEANDRO, D. N. Educação do Campo e as Relações Étnico-raciais: à luz do Projeto Político Pedagógico da Escola Quilombola José Albino Pimentel (Conde-PB). 2020. Monografia (Trabalho de Conclusão do Curso de Especialização em Educação do Campo) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020.

PARO, V. H. Administração escolar: Introdução crítica. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

RELATÓRIO. Aula-campo no município de Conde-PB. In: FERREIRA, A. P. R. S. Centro de Educação. Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018.

RODRIGUES, M. F. F.; MARQUES, A. C. N. (org.). A geografia dos povos tradicionais: Marcos legais e construções sociais. João Pessoa: Editora UFPB, 2018.

SANTOS, C. M. A fenda na conspiração dos silêncios: vozes femininas nas literaturas africanas. In: TETTAMANZY, A. L. L.; SANTOS, C. M. Lugares de Fala, Lugares de escuta: Nas literaturas africanas, ameríndias e brasileira. Porto Alegre: Zouk, 2018.

SILVA, F. L. G. R.; FERNADES, S. R. S.; SILVA, S. J. R. Políticas educacionais e educação intercultural: implicações sobre os currículos escolares e construção de identidades descolonizadas. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, v. 8, n. 22, p. 72-88, jan./abr. 2018. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/9706. Acesso em: 10 jan. 2021.

SODRÉ, M. Pensar nagô. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

WALSH, C. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: insurgir, resistir e reviver. In: CANDAU, V. M. (org.) Educação Intercultural na América Latina: Entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: Letras, 2009.

Published

2021-10-30

How to Cite

FERREIRA, Ana Paula Romão de Souza; SILVA, Ancelmo Rodrigues da. Participatory management in quilombo as schools: The protagonism of the quilombola community of Conde-PB (Gurugi and Ipiranga) in the decolonization of school management practices. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 11, n. esp.1, p. e021012, 2021. DOI: 10.30612/eduf.v11iesp.1.16498. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/16498. Acesso em: 23 nov. 2024.