Community Course Comunidade FazArte

20 years of community extension at UFG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v14iesp.2.19710

Keywords:

Education, Community Education, Community Extension

Abstract

The community course “Comunidade FazArte” has existed at the Federal University of Goiás since 2006. At first sight, it is another community pre-university entry course, as it is aimed at teaching and developing Middle and High School low-income students so they can gain entrance into Brazilian public universities. But FazArte’s history shows that the project goes further, by employing diferent teaching strategies and varied collective methodologies which contribute to the political awakening, organization and cultural growth of young workers. This report, retelling a personal experience with the project, introduces a little of the history of this project, with the goal of contributing to the preservation of its legacy and promote the current debates on Extension programs, as well as to promote the discussion about the importance of critical education to transform the Brazilian university space into a democratic, inclusive and, above all, community driven space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geisa Nunes de Souza Mozzer, Universidade Federal de Goiás

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa/UFG (1990). Mestrado em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUC/SP (1994) e Doutorado em Psicologia pela Universidade de Brasília/UnB (2008).

Alessandra Oliveira Machado Vieira, Universidade Federal de Goiás

Graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2001). Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade de Brasília/UnB (2004) e Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade de Brasília/UnB (2011).

Filipe Milagres Boechat, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Diretor Adjunto de Extensão do Instituto de Psicologia da UFRJ. Coordenador do Grupo de Extensão Popular Ignacio Martín-Baró. Possui Graduação, Mestrado e Doutorado em Psicologia pela UFRJ.

References

CARMO, M. Com Faculdades Públicas e sem Vestibular, Argentina atrai cada vez mais Universitários Brasileiros. BBC News Brasil, 16 abr. 2018. Disponível em https://www.bbc.com/portuguese/brasil-43644403 acesso em: 24 set. 2021.

FALCÃO, A. T. S.; BOECHAT, F. M.; PIMENTEL, M. D. M. Educação popular e luta de classes. In: BARBOZA, D. R.; BOTELHO J. (org.). Lutas sociais e a ofensiva do capital no Brasil contemporâneo: desafios e estratégias de organização da classe trabalhadora. Uberlândia: Navegando Publicações, 2020. DOI: 10.29388/978-65-86678-42-0-0-f.73-90. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/_files/ugd/35e7c6_98c5517ed002431a9 5672929fb054 22e.pdf. Acesso em 7 jun. 2024.

FERNANDES, F. Universidade Brasileira: Reforma ou Revolução? São Paulo: Alfa-Ômega, 1975.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, P. Pedagogia do compromisso: América Latina e Educação Popular. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

IASI, M. L. Processo de consciência. 2. ed. São Paulo: CPV, 2001.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Brasileiro de 2021. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.

LAGO, M. P. Da transgressão à criminalização: o destino do adolescente na sociedade da indiferença. In: LAGO, M. P.; MOZZER, G. N. S.; SANTIBANEZ, D. A. (org.) Adolescência: temores e saberes de uma sociedade em conflito. Goiânia: Cânone, 2013. p. 98-111.

LELES, M. T. A formação do artista circense goiano: olhares e deslocamentos entre o Circo Basileu França e o Circo Laheto. 2018. Dissertação (Mestrado em Performances Culturais) – Faculdade de Ciências Sociais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/47d9ee1f-9c91-4f3f-8cc4-d24c8ea70da5. Acesso em: 7 jun. 2024.

LOBO, P. A. Núcleo de Educação Popular 13 de Maio: uma contribuição para a formação política da classe trabalhadora. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/5c033692-1be3-4ab3-8b00-50165973c814. Acesso em: 7 jun. 2024.

MOZZER, G. N. S.; VIEIRA, A. O. M. Cursinho Popular Comunidade Fazarte. 4f. Projeto de Extensão – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.

MOZZER, G. N. S.; VIEIRA, A. O. M.; BOECHAT, F. Cursinho popular Comunidade FazArte: uma experiência no campo da extensão popular. Revista UFG, Goiânia, v. 21, e21.70428, 2021. DOI: 10.5216/revufg.v21.70428. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/70428. Acesso em: 7 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.5216/revufg.v21.70428

ONU-HABITAT. Estado de las ciudades de América Latina y el Caribe 2012: rumbo a una nueva transición urbana. Nairobi: Programa de las Naciones Unidas para Los Asentamientos Humanos, 2012. Disponível em: https://unhabitat.org/estado-de-las-ciudades-de-america-latina-y-el-caribe-state-of-the-latin-america-and-the-caribbean. Acesso em: 7 jun. 2024.

PALUDO, C. Educação popular em busca de alternativas: uma leitura desde o campo democrático e popular. Porto Alegre: Tomo, 2001.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 17. ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1987.

SILVA, S. A.; SAMPAIO, S. M. R. Cursos de alto prestígio social e estudantes de origem popular: seletividade e democratização. In: SOUZA, V. L. T. et al. (org.). Psicologia escolar crítica: atuações emancipatórias nas escolas públicas. Campinas: Alínea, 2018, p. 249-264.

STRECK, D. R. et al. Educação popular e docência. São Paulo: Cortez, 2014.

VIEIRA, A. O. M.; MOZZER, G. N. S. A experiência do cursinho popular Comunidade Fazarte-UFG na formação de professores. 26f. 2019. Projeto de Pesquisa – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.

Published

2024-12-30

How to Cite

MOZZER, Geisa Nunes de Souza; VIEIRA, Alessandra Oliveira Machado; BOECHAT, Filipe Milagres. Community Course Comunidade FazArte: 20 years of community extension at UFG. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 14, n. esp.2, p. e024023, 2024. DOI: 10.30612/eduf.v14iesp.2.19710. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/19710. Acesso em: 5 dec. 2025.