A brincadeira cantada “Corre Cotia”: uma tarefa formativa no desenvolvimento do conhecimento especializado a respeito da regularidade de crescimento na Educação Infantil
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.20412Keywords:
Teacher training, Algebraic thinking, Task.Abstract
This article presents the elaboration of a task " sung joke Corre cotia" for the development of specialized knowledge about growth regularities. For this we used the methodology of the exploratory type founded by Gil and carried out the technique of literary research, in which we sought researches that dealt with tasks for the specialized knowledge of the teacher. From the studies carried out we elaborate the Formative Task using the five dimensions for writing the activity to the student and the reflections on the domains and subdomains of the theoretical model of Carrillo. We consider that the task will provide reflections on materials intended for teacher training.
Downloads
References
Abreu, M. G. S.; Megid, M. A. B. A.; Almeida, A. (2018) R. Pensamento Algébrico: Uma Discussão com Futuras Professoras. REVASF, v. 8, n. 16, p. 3–16.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.PISA 2022 : itens públicos de matemática [recurso eletrônico] – Brasília, DF :Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2023
Carrillo- Yañez J., Climent N., Montes M., Contreras L. C., Flores-Medrano E, Escudero-Ávila D., Vasco D., Rojas N., Flores P., Aguilar-González A., Ribeiro M. E Muñoz-Catalán M. C. (2018) The Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge (MTSK) Model.Research in Mathematics Education. V. 20 ed. 3.
Fiorentini D. ; Passos C. L B; Lima R. C. R. (2016). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001 - 2012 / organizadores: - Campinas, SP: FE/UNICAMP.
Gil, A. C. (2008) Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008
L. Campagne, W. Blair, & J. Kaput (1995) (Eds.), The Algebra Initiative Colloquium (Vol. 2, pp. 53-67) (USDOE Publication No. ED385437). Washington DC: U.S. Government Printing Office.
NCTM. (2000) Principles and standards for school mathematics. Reston: National Council of Teacher of Mathematics.
Oliveira, R. S.; Ribeiro, M.(2022) Desenvolver o Pensamento Algébrico dos alunos em contexto de tarefas implementadas de forma matematicamente desafiadoras – da recursividade à generalização: para além de “O que vem depois”. Campinas: Cognoscere,
Oliveira, T. S. P.; Lima, A. C. S.; Silva, E. N. (2020) Estudo da Álgebra: O Desenvolvimento Histórico da Formalização Simbólica. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 7, n. 20, p. 347–356
Ribeiro M.; Almeida, A.; Mellone, M. (2021) Conceitualizando tarefas formativas para desenvolver as especificidades do conhecimento interpretativo e especializado do professor. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 14, n. 35, p. 1-32.
Ribeiro, M. (2021) Tarefas para a Formação e suas especificidades para desenvolver o conhecimento especializado do professor no âmbito do Pensamento Algébrico: entendendo regularidades de repetição. Espaço Plural, v. 1, n. 1, p. 104–134.
Ribeiro, M.; Almeida A. (2022). Tarefas para a formação para desenvolver o conhecimento especializado do professor no âmbito do pensamento algébrico em contextos de regularidades de crescimento: exemplos de conteúdo de conhecimento a desenvolver. Espaço Plural, 1(01). Recuperado de https://e-revista.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/33935
Silva, C. , Ribeiro, M. (2024). Caracterizando tarefas para os alunos e as cinco dimensões fundamentais para sua implementação: elementos gênesis das tarefas para a formação . Espaço Plural, 20(40). Recuperado de https://e-revista.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/34058
Silva, T. T. ; Oliveira, C. A. de. (2023) Aprendizagem matemática na educação infantil mapeamento de dissertações e teses (2012 – 2021). Revista Areté | Revista Amazônica de Ensino de Ciências, [S.l.], v. 19, n. 33, p. e23010, dez. ISSN 1984-7505. Disponível em: <https://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/3777>. Acesso em: 08 maio 2025. doi: https://doi.org/10.59666/Arete.1984-7505.v19.n33.3777.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.


