Possibilidades de desenvolvimento de letramento financeiro por meio da Teoria das Situações Didáticas e os Cenários para Investigação
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19633Keywords:
Educação Financeira, Teoria das Situações Didáticas, Cenários para Investigação, Sequência didáticaAbstract
This article presents an excerpt from a doctoral research project focused on presenting possibilities for the development of financial literacy through the Theory of Didactic Situations (TSD) and the Scenarios for Investigation with the theme of Financial Education (FE). The general objective of the research was to analyze how activities in didactic sequences can contribute to the development of financial literacy in mathematics undergraduates, using the Theory of Didactic Situations (TSD) and Scenarios for Investigation. The research problem focused on investigating the didactic characteristics of activity sequences that enhance financial literacy in mathematics undergraduates.
Downloads
References
Almouloud, Saddo Ag. (2007). Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: Ed. UFPR.
Artigue, Michéle. (1995). Ingeniería Didáctica. In: Artigue, M.; Douady, R.; Moreno, L. Ingeniería Didáctica em Educacíón Matemática: um esquema para la investigación e innovación em la ensenãza y el aprendizaje de las Matemáticas. Grupo editorial Iberoamerica, Bogotá.
Assis. Marco Rodrigo da Silva. (2019). Estudo sobre crença de futuros professores em Matemática em relação à Educação Financeira. 151 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Bauman, Zygmunt. (2008). Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar.
Bauman, Zygmunt. (1999). Globalização: as consequências humanas. Tradução: Marcus Penchel. Rio de Janeiro: Zahar.
Bourdieu, Pierre. (2015). Escritos de Educação. 16. ed. Maria Alice Nogueira, Afrânio Catani (Orgs.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf2017>. Acesso em: 16 dez.
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf2017>. Acesso em: 16 dez. 2018.
Brasil. (2020). Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). MEC-Conselho Nacional de Educação, Brasília, Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file>. Acesso em: 14 jan. 2021.
Brasil. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais – PCN, matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF.
Brasil. (2012). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Matriz de Referência de Matemática. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/marcos_referenciais/2013/matriz_avaliacao_matematica.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2021.
Brousseau, Guy. (1997). La théorie des situations didactiques Le cors de Montréal. Disponível em: . Acesso em 07 set. 2018.
Campos, Celso Ribeiro. (2020). Aprofundando o Estudo sobre a Vertente Comportamental da Educação Financeira. In: Campos, Celso Ribeiro; Coutinho, Cileda de Queiroz e Silva (Orgs.). Educação Financeira no Contexto da Educação Matemática: pesquisas e reflexões. Taubaté, SP: Editora Akademy, Cap. 2, 51-76.
Coutinho, Cileda de Queiroz e Silva; Almouloud, Saddo Ag. (2020). Letramento Financeiro e o Perfil de Professores que ensinam Matemática na Escola Básica. In: Campos, Celso Ribeiro; Coutinho, Cileda de Queiroz e Silva (Orgs.). Educação Financeira no Contexto da Educação Matemática: pesquisas e reflexões. Taubaté, SP: Editora Akademy. Cap. 3, 77-106.
Douady, Régine. (1986). Jeux de cadres et dialectique outil-objet dans l´enseignement des mathématiques. 1986. 262 f. Tese (Doutorado em Didática da Matemática), Universite Paris VII.
Kistemann Jr., Marco Aurélio. (2020). Economização, Capital Humano e Literacia Financeira na Ótica Instrumental da OCDE e da ENEF. In: Campos, Celso Ribeiro; Coutinho, Cileda de Queiroz e Silva (Orgs.). Educação Financeira no Contexto da Educação Matemática: pesquisas e reflexões. Taubaté, SP: Editora Akademy. Cap. 1, p. 15-50.
OECD (2005). Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies. Paris: Secretary General of the OECD. Disponível em: <http://www.oecd.org/newsroom/34711139.pdf>. Acesso em 20 ago. 2018.
Skovsmose, Ole. (2014). Um convite à Educação Matemática Crítica. Tradução: Orlando de Almeida Figueiredo. Campinas, SP: Papirus, 2014.
Skovsmose, Ole. (2013). Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. 6. ed. Campinas, SP: Papirus.
Skovsmose, Ole. (2008). Desafios da Reflexão em Educação Matemática Crítica. Campinas, SP: Papirus.
Skovsmose, Ole. (2007). Educação Crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. São Paulo: Cortez.
Teixeira, James. (2015). Um estudo diagnóstico sobre a percepção da relação entre Educação Financeira e Matemática Financeira. 160 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
Universidade Federal De Juiz De Fora. (2017). Projeto Pedagógico de Graduação Licenciatura em Matemática Diurno. Disponível em: <https://www.ufjf.br/matematica/files/2015/04/PPC.licenciatura.novembro.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

