Expansão dos ambientes de aprendizagem: possibilidades de novas referências por meio de tarefas em livros didáticos de Matemática
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19489Keywords:
Cenários para Investigação, Paradigma do exercício, GeometriaAbstract
This article aims to present an expansion of the references used by Ole Skovsmose when addressing learning milieus, within the scope of Critical Mathematics Education. It provides a context for the beginning of this discussion, as well as other authors in the scope of Mathematics Education who also made contributions to modify learning milieus. Based on this, and with data from a research that analyzed Mathematics textbooks, examples of tasks are presented that allow us to understand an expansion of references within learning milieus. These new references encompass ‘camouflaged pure mathematics’ and a ‘possibly real’ context. While the first demarcates the terrain between pure mathematics and semi-reality, the second involves a transversal look at all other references. It is hoped that this text will serve as a reflection for researchers and teachers interested in critical views on the teaching and learning of Mathematics.
Downloads
References
Balestri, R. (2016). Matemática: interação e tecnologia. (2ª ed., v. 3). São Paulo: Leya.
Biotto Filho, D. (2008). O desenvolvimento da matemacia no trabalho com projetos. (Dissertação de Mestrado). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, Brasil.
Biotto Filho, D., Faustino, A. C., & Moura, A. Q. (2017). Cenários para investigação, imaginação e ação. Revista Paranaense de Educação Matemática, 6(12), 64-80.
Faustino, A. C., Passos, C. L. B. (2013). Cenários para investigação e resolução de problemas: reflexões para possíveis caminhos. Revista Educação e Linguagens, 2(3), 62-74.
Guimarães, D. R. (2022). Educação matemática crítica permeando capítulos de geometria em livros didáticos: entre direcionamentos, contextos e enunciados. (Dissertação de Mestrado). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, Brasil.
Guimarães, D. R. & Litoldo, B. F. (2022). Livros didáticos analisados à luz da educação matemática crítica: contribuições a partir dos Encontros Nacionais de Educação Matemática. In Anais do 1º Colóquio de Livros Didáticos de Matemática (p. 138-156). Rio Claro, SP: Unesp.
Iezzi, G., Dolce, E., Degenszajn, D., Périgo, R., & Almeida, N. (2016). Matemática: ciência e aplicações. (9ª ed., v. 2). São Paulo: Saraiva.
Kistemann Jr, M. A., Giordano, C. C., & Souza, F. S. (2023). Pensamento financeiro e letramento estatístico: teorizações iniciais, desafios e possibilidades. Tangram, 6(1), 162-184.
Marcone, R., & Milani, R. (2020). Educação matemática crítica: um diálogo entre sua gênese nos anos 1970 e suas discussões em 2017 no Brasil. Revista Paranaense de Educação Matemática, 9(20), 261-278.
Milani, R., Civiero, P. A. G., Soares, D. A., & Lima, A. S. de. (2017). O diálogo nos ambientes de aprendizagem nas aulas de matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, 6(12), 221-245.
Penteado, M. G., & Skovsmose, O. (Eds.). (2022). Landscapes of investigation: contributions to critical mathematics education. Cambridge, UK: Open Book Publishers.
Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. (J. C. Barbosa, Trad.). Boletim de Educação Matemática, 13(14), 1-24.
Skovsmose, O. (2022). Entering landscapes of investigation. In M. G. Penteado, & O. Skovsmose (Eds.), Landscapes of investigation: contributions to critical mathematics education. (pp. 1-20). Cambridge, UK: Open Book Publishers.
Souza, K. A. F., & Albrecht, E. (2024). As TDIC e o Ensino de Matemática: um mapeamento sistemático sobre sua relação com a EMC e a ECTS no Ensino Básico nos últimos dez anos. Tangram, 7(1), 22-41.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

