Expansão dos ambientes de aprendizagem: possibilidades de novas referências por meio de tarefas em livros didáticos de Matemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19489

Keywords:

Cenários para Investigação, Paradigma do exercício, Geometria

Abstract

This article aims to present an expansion of the references used by Ole Skovsmose when addressing learning milieus, within the scope of Critical Mathematics Education. It provides a context for the beginning of this discussion, as well as other authors in the scope of Mathematics Education who also made contributions to modify learning milieus. Based on this, and with data from a research that analyzed Mathematics textbooks, examples of tasks are presented that allow us to understand an expansion of references within learning milieus. These new references encompass ‘camouflaged pure mathematics’ and a ‘possibly real’ context. While the first demarcates the terrain between pure mathematics and semi-reality, the second involves a transversal look at all other references. It is hoped that this text will serve as a reflection for researchers and teachers interested in critical views on the teaching and learning of Mathematics.

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Author Biographies

Douglas Ribeiro Guimarães, Universidade Estadual Paulista

Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

Rúbia Barcelos Amaral, Universidade Estadual Paulista

Professora Livre-Docente do Departamento de Matemática da UNESP - Rio Claro-SP e vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática - PPGEM. Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000); Mestrado, Doutorado e Livre-Docência em Educação Matemática também pela UNESP (2002, 2007, 2017) e Pós-Doutorado na NCSU - North Carolina State University (2016), e Estágio na JKU - Johanner Kepler University (2024). Tem como principal foco de pesquisa a Geometria, considerando especialmente aspectos de seu ensino e aprendizagem, assim como sua presença nos livros didáticos.

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Published

2025-09-15

How to Cite

Guimarães, D. R., & Amaral, R. B. (2025). Expansão dos ambientes de aprendizagem: possibilidades de novas referências por meio de tarefas em livros didáticos de Matemática. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025024. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19489

Issue

Section

EDIÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA