Educação Financeira nos Anos Finais do Ensino Fundamental: uma Análise Comparativa de Livros Didáticos e Apostilas do SEE de Mato Grosso na perspectiva dos Ambientes de Aprendizagem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19476

Keywords:

Educação Financeira., Ambientes de Aprendizagem. , Paradigma de Exercícios, Geometria. Anos Iniciais. Livros didáticos., Apostilas Sistema Estruturado de Ensino

Abstract

In this article we present the results of a research that aimed to analyze the presence of Financial Education in a collection of textbooks and in the handouts of the Structured Education System (SEE) of Mato Grosso in the final years of Elementary School from the perspective of the learning environments proposed by Skovsmose (2000). We carried out qualitative research in the documentary modality in which the corpus was constituted by a collection of textbooks approved by the National Textbook Program (PNLD) in the year 2024, and the handouts from the Structured System of the State of Mato Grosso from the final years (6th to the 9th year) of Elementary School. The data were analyzed using Content Analysis procedures from the perspective of Bardin (1977) and Rodrigues (2019), through which we sought to map, classify and analyze the way in which the 420 questions, 197 questions coming from a collection of textbooks and 223 questions in the SEE booklets addressed Financial Education in light of the theoretical contributions of Learning Environments. The research results indicated that there is a predominance of the Exercise Paradigm to the detriment of Research Scenarios in the way in which the topic of Financial Education is inserted in the SEE textbook and handouts. We concluded that to address Financial Education in the final years of Elementary School, the textbook collection analyzed has better movement between the different Learning Environments than the booklets made available by the SEE of Mato Grosso.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

MÁRCIO UREL RODRIGUES, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MATO GROSSO

DOUTOR EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA PELA UNESP - RIO CLARO/SP

Docente da Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT

Barra do Bugres – Mato Grosso – Brasil

E-mail: marcio.rodrigues@unemat.br

Orcid: http://orcid.org/0000-0001-8932-3815

Roberth Henrique dos Santos de Almeida, Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT

Roberth Henrique dos Santos de Almeida

Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT

Barra do Bugres – Mato Grosso – Brasil

E-mail: roberth.henrique@unemat.br

Orcid: https://orcid.org/0009-0005-9956-1717

Jonhy Syllas dos Santos Ferreira, Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso – SEDUC-MT

Jonhy Syllas dos Santos Ferreira

Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso – SEDUC-MT

Barra do Bugres – Mato Grosso – Brasil

E-mail: jsyllasf@gmail.com

Orcid: https://orcid.org/0009-0008-4929-3533

References

Appolinário, F. (2009). Dicionário de Metodologia Científica: Um guia para a produção do conhecimento científico. Atlas.

Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Braga, E. S. O. (2024). No Meio do Caminho... uma Educação Matemática Crítica que possa Formar Cidadãos Realmente! Bolema, Rio Claro (SP), v. 38, e240154, https://doi.org/10.1590/1980-4415v38a240154.

Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto (3. ed.). Artmed.

D’Ambrosio, B. S. (1989). Como ensinar matemática hoje? Temas e Debates, (2), 15–19.

D’Ambrosio, U. (2001). Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. Autêntica.

MATO GROSSO. Edital de Audiência Pública nº 001/2021/SEDUC-MT. Secretaria de Estado de Educação, Cuiabá-MT, 2021. Disponível em: https://www3.seduc.mt.gov.br/documents/8125245/0/Edital+Audiencia+P%C3%BAblica+n%C2%BA+001-2021.pdf/3712debf-2e1d-8ea8-1fba-6e81a093c39b Acesso em: 10 de maio de 2025.

Rodrigues, M. U., Brito, A. J., Santos, E. S., & Gomes, L. S. (2024). Modelagem matemática nas práticas pedagógicas de professores de matemática em um contexto de sistema estruturado de ensino. Revista Paranaense de Educação Matemática, 13(31), 1–26. https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9236.

Rodrigues, M. U., Gonçalves, W. V., Brito, A. B., & Silva, A. K. M. (2018). OBMEP na perspectiva dos ambientes de aprendizagem: Uma análise de conteúdo no período de 2005 a 2017. Revista Prática Docente, 3(1), 54–74. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p54-74.id193.

SILVA, A.; POWELL, A. Um programa de Educação Financeira para a Matemática escolar da Educação Básica. Anais - XI Encontro Nacional de Educação Matemática – XI ENEM. Curitiba, 2013.

Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Bolema, (14), 66–91.

Skovsmose, O. (2004). Educação Matemática Crítica: A questão da democracia (2. ed.). Papirus.

Skovsmose, O. (2014). Um Convite à Educação Matemática Critica. Campinas, SP: Papirus.

Published

2025-09-15

How to Cite

RODRIGUES, M. U., Almeida, R. H. dos S. de, & Ferreira, J. S. dos S. (2025). Educação Financeira nos Anos Finais do Ensino Fundamental: uma Análise Comparativa de Livros Didáticos e Apostilas do SEE de Mato Grosso na perspectiva dos Ambientes de Aprendizagem. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025026. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19476

Issue

Section

EDIÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA