Contributions of dialogic Modelling practices to student formation in the early years of Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19422

Keywords:

Mathematics Education. Mathematical Modelling. Critical Mathematics Education. Student Formation.

Abstract

This article presents the analysis of a Mathematical Modeling practice, with dialogical characteristics, developed with students in the fifth year of elementary school. We seek to answer: What contributions to the training of students can be evidenced in a Mathematical Modeling practice developed with Elementary School students with the theme “Air Pollution”? As data we considered: notes from the researcher's field notebook, audio/video recordings, student productions and questionnaire. The analysis, of a qualitative nature, was supported by theoretical references on Modeling, Critical Mathematics Education and dialogues. We highlight the contributions: initiative in learning, initiative and autonomy in the search for solutions, ability to use mathematics to understand reality, ability to use mathematics to reflect and position oneself critically, ability to dialogue, confidence and autonomy to make decisions, development citizenship and ability to act collaboratively

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karen Ramos, Prefeitura de Santo André - SP

Mestra em Ensino e História das Ciências e Matemática pela Universidade do ABC (UFABC). Professora de Educação Infantil e Ensino Fundamental na Prefeitura de Santo André - PSA, Santo André, São Paulo, Brasil. Endereço para correspondência: Rua Angola, 814, Parque Oratório, Santo André, São Paulo, Brasil, CEP: 09260-120. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7233-6265.                                                                  Lattes: http://lattes.cnpq.br/8271530726392353. E-mail: prof.karen@hotmail.com.  

Regina Helena de Oliveira Lino Franchi, Universidade Federal do ABC - UFABC

Universidade Federal do ABC - UFABC 

References

Alrø, H., & Skovsmose, O. (2010). Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica.

Araújo, J. L. (2004). Modelagem matemática segundo a educação matemática crítica. Anais do VII ENEM – Encontro Nacional de Educação Matemática, Recife, PE, Brasil. Recuperado de: https://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/10/MC74574329653.pdf.

Barbosa, J. C. (2001). Modelagem matemática: concepções e experiências de futuros professores (Tese de doutorado em Educação Matemática). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, Brasil.

Borba, M. (2013). Prefácio. In O. Skovsmose, Educação matemática crítica: a questão da democracia (p.180). Campinas: Papirus.

Burak, D. (2004). Modelagem Matemática e a sala de aula. Anais do I EPMEM - Encontro Paranaense da Modelagem Na Educação Matemática, Londrina, PR, Brasil. Recuperado de: https://www.dionisioburak.com.br/_files/ugd/2d4976_668d89c733b44d6fb20489ecd86e1c30.pdf.

Burak, D., & Martins, M. A. (2015, janeiro/abril). Modelagem Matemática nos anos iniciais da educação básica: uma discussão necessária. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 8(1), 20. Recuperado de: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/1925/1982.

Faustino, A. C. (2018). "Como você chegou a esse resultado?": o diálogo nas aulas de matemática dos anos iniciais do Ensino Fundamental (Tese de doutorado). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro. Recuperado de: https://www.fcc.org.br/wp-content/uploads/2019/11/Ana-Carolina-Faustino.pdf.

Franchi. R. H. O. L. (2002). Uma proposta curricular para cursos de Engenharia utilizando Modelagem Matemática e Informática. (Dissertação de doutorado, Tese (Doutorado em Educação Matemática)–Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista. Rio Claro).

Franchi. R. H. O. L. (2020). A abordagem de conteúdos de Matemática em Práticas de Modelagem e as implicações para o currículo. Com a Palavra, O Professor, 5(11), 199–219. https://doi.org/10.23864/cpp.v5i11.562.

Freire, P. (1967) Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1993). Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Freire, P. (2008). Entrevista de Paulo Freire. Oitavo Congresso Internacional de Educação Matemática. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=o6PUw_3t-JE.

Kaiser, G., & Sriraman, B. (2006). A global survey of international perspectives on modelling in mathematics education. The International Journal on Mathematics Education, 38(3), 302-310. Recuperado de: 10.1007/BF02 652813.

Morin, E. (2006). Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez.

Mulinari, F., Kill, T. G., & Gaze, F. N. (2018). Conexões entre a prática da modelagem matemática e o desenvolvimento do pensamento reflexivo. Interfaces da Educação, 9, 206-224.

Ramos, K & Franchi, R. H. O. L.(2024a). Investigação sobre o uso de máscaras na pandemia e contribuições para a formação do estudante nos anos iniciais do ensino fundamental. Caderno Pedagógico, 21(6), e5120. Recuperado de: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/5120.

Ramos, K; Franchi, R. H. O. L.(2024b). Diálogos evidenciados em prática de Modelagem nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 14(4), 1-19. Recuperado de: 10.37001/ripem.v14i4.3920.

Silva, R. M., & Silva, K. A. P. (2021). Diálogos em atividades de modelagem matemática: uma análise à luz da educação matemática crítica. Actio, 6(2), 1-22. Recuperado de: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/download /14137/8480.

Skovsmose, O. (2013). Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus.

Veleda, G. G. (2015). Modelagem Matemática e suas relações com as ideias de Paulo Freire. 9º CNMEM- Conferência Nacional sobre modelagem na educação matemática, São Carlos, SP, Brasil.

Published

2025-09-15

How to Cite

Ramos, K., & Franchi, R. H. de O. L. (2025). Contributions of dialogic Modelling practices to student formation in the early years of Elementary School . TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025031. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19422

Issue

Section

EDIÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA