Reimagining Calculus: A Reflective Analysis of Potentials in High School
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19269Keywords:
Potentiality, Calculus, Teaching and Learning MathematicsAbstract
Mathematics teachers often face learning difficulties among students, which can persist into higher education, especially in calculus, where there are high failure rates. This study proposes introducing calculus concepts in high school to mitigate these difficulties. Through qualitative and bibliographic research, it analyzes teaching sequences that connect applications and pedagogical possibilities. Examples such as Riemann sums and the method of exhaustion, using GeoGebra, demonstrate that an early approach to calculus concepts allows students to expand their mathematical knowledge. Benefits include a better understanding of approximation in calculus, development of logical-algebraic reasoning, and a clearer view of the limitations and possibilities in area calculations.
Downloads
References
BRASIL. (1996). Lei de Diretrizes e Bases - Lei 9394/96, de 20 de dezembro de 1996, p. 20.
BRASIL. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular.
BOYER, C. B., & MERZBACH, U. C. (2012). História da Matemática. Blucher.
DUCLOS, R. C. (1992). Cálculo do 2º grau. Revista do Professor de Matemática, 20, 26-30.
ESCOLA, J. P. L., & DUCATTI, J. A. (2012). Software didático para ensino de Cálculo nas séries iniciais dos cursos superiores de Engenharia e Ciência da Computação. In Anais do VII WORKSHOP Pós-Graduação e Pesquisa do Centro Paula Souza.
EVES, H. (2004). Introdução à história da matemática. Unicamp.
GODOY, L. & FARIA, W. (2012). O Cálculo diferencial e integral e suas aplicações no ensino da engenharia: Uma análise de Currículo. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DO INATEL (pp. 125-132).
LOURENÇO, R. E., HOSTETLER, R. P., & EDWARDS, B. H. (1998). Cálculo com aplicações. 4. ed. LTC.
MACHADO, N. J. (2015). Cálculo no ensino médio: já passou da hora. São Paulo: Blog Imaginário Puro. Disponível em: https://imaginariopuro.wordpress.com/2015/10/28/calculo-no-ensino-medio-ja-passou-da-hora/. Acesso em: 06 de Dezembro de 2023
ROCHA, J. S. de M. (2018). O ensino de cálculo no ensino médio. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional PROFMAT), Departamento de Matemática e Estatística, universidade Federal de São João Del Rei, São João Del Rei, 2018.
REZENDE, W. M. (2003). O ensino de Cálculo: dificuldades de natureza epistemológica. 2003. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
SANTOS, J. V. de L. (2009). Formação básica em engenharia: a articulação das disciplinas pelo cálculo diferencial e integral. 202 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
SILVA, I. L. do N. (2009). Equalizações diferenciais: aspectos históricos, teoria e aplicações em física. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba.
SOARES DE MELLO, M. H. C., & SOARES DE MELLO, J. C. C. B. (2007). Reflexões sobre o ensino de Cálculo. In: Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia (pp. 1-4).
STARON, F. (2016). O monstro da reprovação em cálculo diferencial e integral. In: CONEX (pp. 1-7).
Zabala, A. (1998). A Prática Educativa: Como educar. Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

