“Projeto Dengue”: a modelagem matemática e a leitura e escrita do mundo com a matemática em projetos de trabalho

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19218

Keywords:

Educação Matemática Crítica, Modelagem Matemática, projetos de trabalho

Abstract

Education should address sociopolitical issues that affect the educational context, allowing students to use mathematics and other knowledge to understand and act on their reality, critically and collaboratively. Therefore, it is necessary to have educational proposals that allow students to develop these competencies. The objective of this work is to understand the perception of high school students, participants in a work project, regarding the relevance of the problem, pedagogical strategy, mathematical learning, and the skills of writing and reading the world with mathematics. The qualitative, exploratory research, approved by the ethics committee, included 25 third-year high school students - 15 composed the analysis corpus. The data collection instrument was an online questionnaire, subjected to thematic content analysis, with predefined categories. The results indicate that the teaching strategy is interesting and capable of assigning practical meanings to theoretical content, although it is complex. Despite indicating the importance of addressing real problems, some students do not feel capable of dealing with new problems using mathematics. However, they identified interdisciplinarities, attributing importance to mathematics, to modeling, and gaining confidence to manipulate these tools. The analysis outlined possibilities and limitations regarding the use of this non-traditional teaching strategy. The practical application of the content and the approach to real problems contributed to the critical formation of the students. However, such proposals should be more frequent throughout Basic Education so that students change their view of mathematics and the social role of the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Damien da Costa Paes Jürgensen, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais

Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais, Campus Santos Dumont (IF Sudeste MG)

Breno Cézar da Costa, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais

Licenciando em Matemática no Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais.

References

Alrø, H., & Skovsmose, O. (2021). Diálogo e aprendizagem em educação matemática (3a ed.). Belo Horizonte: Autêntica.

Apple, M. W. (2006). Ideologia e currículo (3ª ed.). Porto Alegre: Artmed.

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Frankenstein, M. (1983). Educação matemática crítica: uma aplicação da epistemologia de Paulo Freire. In M. A. V. Bicudo (Org.). Educação matemática. São Paulo: Editora Moraes.

Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2012). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos (3ª ed.). Campinas: Autores Associados.

Gil, A. C. (2019). Métodos e técnicas de pesquisa social. (7ª ed.). São Paulo: Atlas.

Gutstein, E. (2006). Reading and writing the world with mathematics: toward a pedagogy for social justice. New York: Routledge.

Hernández, F. (1998). Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho (1a ed.). Porto Alegre: Artmed.

Hernández, F., & Ventura, M. (2017). A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio (5a ed.). Porto Alegre: Penso.

Mesquita, M. N., Ceolim, A. J., & Cibotto, R. A. G. (2021). Modelagem matemática na perspectiva da educação matemática crítica: abordagens na educação básica. Revista Brasileira de Educação, 26, 1-25.

Skovsmose, O. (2007). Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. São Paulo: Cortez.

Skovsmose, O. (2008). Desafios da reflexão em educação matemática crítica. Campinas: Papirus.

Skovsmose, O. (2013). Educação matemática crítica: a questão da democracia. (4a ed.). Campinas: Papirus.

Skovsmose, O. (2014). Um convite à educação matemática crítica. Campinas: Papirus.

Skovsmose, O., & Penteado, M. G. (2007). Trabalho com projetos na educação matemática. Sociedade Brasileira de Educação Matemática – SBEM.

Published

2025-09-15

How to Cite

Jürgensen, B. D. da C. P., & Costa, B. C. da. (2025). “Projeto Dengue”: a modelagem matemática e a leitura e escrita do mundo com a matemática em projetos de trabalho. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025030. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19218

Issue

Section

EDIÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA