Quadrilaterals
A Federathian Experience Using the Van Hiele Model
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19146Keywords:
Quadrilaterals, Van Hiele model, Fedathi sequence, Augmented realityAbstract
The practice developed with students of the Doctorate in Mathematics and Science Teaching (Renoen) course at the Federal Institute of Northeast Brazil involved quadrilaterals, their recognition, definition, and classification. The objective was to examine the contributions of pedagogical practice following the premises of the Federathi Sequence (SF) combined with Augmented Reality (AR) as mediators for a pedagogical practice that favors the development of geometric thinking, in which these teachers can identify, define, and classify quadrilaterals relevant to the first three levels of the Van Hiele model. Methodologically, the research is qualitative and basic in nature. Regarding the objectives, it is exploratory and field-based. The Didactic Session (SD) developed for this workshop followed the premises of the SF and the analysis of the levels of geometric thought of the Van Hiele Model. It was concluded that most participants were familiar with the Sólidos RA application, with an activity based on problematizations. In this process, we noticed a transition from level (1) Visualization to level 2 (Analysis), as well as from level 2 (Analysis) to level 3 (Informal Deduction), indicating that the tool favors improvements in the teaching and learning process of Geometry in Basic Education, in order to enable an effective development of geometric thinking.
Downloads
References
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Borges Neto, H. (2018). Sequência Fedathi: fundamentos. (Coleção Sequência Fedathi, v. 3, n. 1). CRV.
Costa, A. (2016). A construção do conceito de quadriláteros notáveis no 6º ano do ensino fundamental: um estudo sob a luz da teoria vanhieliana. 2016. 243f Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica. Universidade Federal de Pernambuco.
Gravina, M. A. (1996). Geometria dinâmica: uma nova abordagem para o aprendizado da geometria. In Anais do VII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 1–13). Belo Horizonte, Brasil.
Kaleff, A. M. M. R. et al. (2011). Visualizando e modelando poliedros de mesmo volume: brincando com luzes e sombras. Experimento Educacional Banco Internacional de Objetos Educacionais. Projeto Condigital MEC - MCT. Projeto CDME - UFF – Matemática.
Kaleff, A. M. M. R., Henriques, A. de S., Rei, D. M., Figueiredo, L. G. (1994). Desenvolvimento do pensamento geométrico – O modelo de Van Hiele. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, v.9 n.10, p.1-8.
Lopes, T. B., de Oliveira, R. de F. S., Costa, A. B., & Leão, M. F. (2017). Ensinar área de quadriláteros regulares baseado no modelo de Van Hiele. Revista BOEM, 5(9), 18–39. https://doi.org/10.5965/2357724X05092017018.
Moura, L. K. J., Krindges, A., & Wielewski, G. D. (2020). As vantagens do modelo de Van Hiele no ensino de geometria. Educação Matemática Em Revista - RS, 2(21). https://doi.org/10.37001/EMR-RS.v.2n.21.2020.p.56-65.
Pais, L. C. (2006). Ensinar e aprender matemática. Autêntica.
Proença, M. C. De; Pirola, N. A. (2009). Um estudo sobre o desempenho e as dificuldades apresentadas por alunos do ensino médio na identificação de atributos definidores de polígonos. Zetetiké, Campinas, v.17, n. 31, p. 11-46.
Provanov, C. C.; Freitas, E. F. (2013) Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas de pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Universidade Feevale, 2013.
Nasser, L. (1992). Using the van Hiele theory to improve secondary school geometry in Brazil. 1992. Tese (Doutorado em Educação) – London King’s College, University of London, London, 1992
Nasser, L.; Sant’Anna, N. F. P. (2010). Geometria segundo a teoria de Van Hiele. 2ª ed. Rio de Janeiro: IM/UFRJ.
Prensky, M. (2012). Aprendizagem baseada em jogos digitais (Yamagute, E. Trad) São Paulo; Editora Senac.
Santiago, P.V.S; Araújo, F.C. (2024). Realidade aumentada no Ensino de Sólidos Geométricos para o Ensino Fundamental: relato de experiência em uma escola pública de Fortaleza-CE-Brasil. Educação Matemática em Revista, São Paulo, v. 29, n. 82, p. 1–15.
Santos, M.J. (2017). A formação do professor de matemática: metodologia sequência fedathi(sf). Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 38.
Santos, M.J. (2022). Ensino de Matemática: Discussões teóricas e experiências formativas exitosas para professores do Ensino Fundamental. CRV.
Soares, F.R; Santana,J.R; Santos, M.J.C.(2024).A realidade aumentada contribuindo para a formação de professores mediado pela metodologia sequência fedathi.Revista de Educação Ciências e Matemática,Rio de Janeiro,v.14,n.1,p.1-21.
Sousa, F.E.E. (2015). A pergunta como estratégia de mediação didática no ensino de matemática por meio da Sequência Fedathi. 2015. 283f. – Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE).
Souza, M.J.A. (2010). Aplicações da Sequência Fedathi no ensino e aprendizagem da geometria mediada por tecnologias digitais. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira Fortaleza-CE.
Van-Hiele Geldof, D. (1957). The didactics of geometry inthe lowest class of secondary school. (Doctorate). University Utrecht, 1957b.
Van-Hiele, P. (1957). De problematiek van het inzicht. Gedemonstreerd aan het inzicht van schoolkinderen in meetkunde-leerstof. (Doctorate). University Utrecht.
Van-Hiele, P. M. (1986). Structure and Insight. Academic Press Orlando, FL, USA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

