Construindo Conhecimento Coletivo: Comunidade de Prática na resolução de problemas matemáticos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v7i4.18471

Keywords:

Formação de Professores, Comunidade de Prática, Relações Contextuais

Abstract

This qualitative study involved the formation of a Community of Practice (CoP) in a municipal school, with the participation of four fifth-grade mathematics teachers and three university researchers. The objective was to analyze and reflect on the teaching of problem solving that involves contextual relationships. The procedures included reading and solving the problem. The teachers initially demonstrated difficulties, especially in visualizing and representing quantities. The need to understand and establish relationships between quantities was highlighted. The teachers discussed strategies, such as using colored bars to represent quantities, and reflected on the importance of clear-cut questions that direct students to think about relationships. Throughout the sessions, teachers began to use appropriate terminology and recognize the need for a more reflective pedagogical approach based on contextual relationships. Teachers' understanding of how to approach and teach this type of problem significantly advanced, emphasizing the importance of relationships rather than just quantities.

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Author Biographies

Angélica da Fontoura Garcia Silva, Universidade Unopar Anhanguera

Possui graduação em Ciências Habilitação Matemática - Faculdades Osvaldo Cruz (1985), mestrado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000) e doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2007). Atualmente é pesquisador da Universidade Anhanguera de São Paulo- UNIAN. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação matemática, currículo, conhecimento profissional e matemática. Atualmente é professora do Programa de Pós graduação em Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da Universidade Unopar Anhanguera.

Sandra Cristina Lopes, b Secretaria de Educação de Barra Mansa, Barra Mansa,RJ, Brasil

Doutora em Educação Matemática pela Unias- SP e professora da Educação Básica na
Secretaria de Educação de Barra Mansa, Barra Mansa,RJ, Brasil

Ruy Cesar Pietropaolo, Unian- SP e Unopar

Doutor em Educação Matemática pela PUCSP> Coordenador do Programa de Pós Graduação em Educação Matemática

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Published

2024-12-23

How to Cite

Silva, A. da F. G., Lopes, S. C., & Pietropaolo, R. C. (2024). Construindo Conhecimento Coletivo: Comunidade de Prática na resolução de problemas matemáticos. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 7(4), 71–91. https://doi.org/10.30612/tangram.v7i4.18471

Issue

Section

Article