Potential of Gamification in Mathematics Teaching
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v7i2.17802Keywords:
Gamification, Teaching, LearningAbstract
Neste artigo foi realizada uma pesquisa para investigar o potencial da gamificação como recurso pedagógico no ensino de matemática. A gamificação envolve a integração de elementos de jogo, desafios e competição no planejamento das aulas. Esta abordagem baseia-se no facto de as crianças e jovens terem uma afinidade natural com ambientes de jogo, o que pode facilitar o processo de aprendizagem. É uma perspectiva promissora na educação matemática, alavancando a familiaridade e o interesse dos alunos em jogos e ambientes virtuais para envolvê-los mais ativamente na aprendizagem. Os resultados compararam duas sequências de ensino: uma com aplicação de gamificação na sequência didática e a segunda com aplicação de exposição de conteúdo. Através da aplicação dessas sequências de ensino, observou-se que o uso da gamificação influencia positivamente a participação e interação dos alunos em sala de aula.
Downloads
References
Chang, T., Lee, W., Fu, H., Lin, Y., & Hsuech, H. (2007). A study of an augmented CPFR model for the 3C retail industry. Supply Chain Management: An International Journal, 12(3), 200-209. http://dx.doi.org/10.1108/13598540710742518
Kotler, P., & Keller, K. L. (2005). Administração de marketing (12a ed.). São Paulo: Prentice Hall.
Lima, E. C. P. (1997). Privatização e desempenho econômico: teoria e evidência empírica [Texto para discussão, Nº 532]. Brasília, DF: IPEA.
Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior. (n.d.). Ações setoriais para o aumento da competitividade da indústria brasileira. Recuperado em 19 de setembro, 2007, de http://www2.desenvolvimento.gov.br/sitio/publicacoes/desProducao/desProducao.php
Segatto-Mendes, A. P. (2001). Teoria de agência aplicada à análise de relações entre os participantes dos processos de cooperação tecnológica universidade-empresa (Tese de doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil. Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12139/tde-24012002-114443
Silva, A. B., & Pereira, A. A. (2004, setembro). Fatores de influência na gestão das empresas de pequeno e médio porte da grande Florianópolis/SC. Anais do Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, Curitiba, PR, Brasil, 28.
Tanure, B., Evans P., Cançado, V. L. (2010). As quatro faces de RH: analisando a performance da gestão de Recursos Humanos em empresas no Brasil. Revista de Administração Contemporânea, 14(4), 594-614. Recuperado de http://www.anpad.org.br/periodicos/arq_pdf/a_1074.pdf. http://dx.doi.org/10.1590/S1415-65552010000400003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.