Potentialities involved in an investigative activity on Plane and Spatial Geometries using GeoGebra 3D

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v7i2.17598

Keywords:

GeoGebra 3D, Geometry, Three Worlds of Mathematics

Abstract

In this article we evaluate potentialities involved in an investigative activity on Plane and Spatial Geometries using GeoGebra 3D. For this, we held an online workshop on the use of this application for 17 Mathematics graduates from a public educational institution, followed by the application of the investigative activity. For the analysis of the activity, we selected one of the participants, whose resolution was recorded. The Three Worlds of Mathematics is the theoretical framework that supports our analyses. The results indicate the potential of the proposed activity and the use of GeoGebra 3D in the processes of elaboration of definitions, conjectures and justifications in the teaching of plane and spatial geometries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Esther Vanessa do Nascimento Santos, Instituto Federal de São Paulo - IFSP - campus Guarulhos

Graduated in Mathematics from the Federal Institute of São Paulo - IFSP Guarulhos campus. Private school teacher.

William Vieira, Instituto Federal de São Paulo - IFSP campus Guarulhos

Professor and member of the Center for Research and Innovation in Mathematics Education and Teacher Training - CEPIN, at the Federal Institute of São Paulo - IFSP Guarulhos campus.

Roberto Seidi Imafuku, Instituto Federal de São Paulo - IFSP - campus Guarulhos

Professor and member of the Center for Research and Innovation in Mathematics Education and Teacher Training - CEPIN, at the Federal Institute of São Paulo - IFSP Guarulhos campus.

Emanoel Fabiano Menezes Pereira, Instituto Federal de São Paulo - IFSP - campus Guarulhos

Professor and member of the Center for Research and Innovation in Mathematics Education and Teacher Training - CEPIN, at the Federal Institute of São Paulo - IFSP Guarulhos campus.

References

Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília. Recuperado em 29 de novembro, 2023, de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.

Guimarães, R. C. C.; Vieira, W.; Imafuku, R. S.; Pereira, E. F. M. (2021). Uso do smartphone na investigação sobre propriedades de quadriláteros notáveis. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 61, 1-20. https://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/226

Lecrer, O. P. V. G.; Pazuch, V. (2020). O ensino de Geometria Espacial: um panorama de pesquisas por meio de uma metassíntese. Revista Paranaense de Educação Matemática, 9 (20), 38-61. https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6258

Leme, C. B. (2017). O Uso do GeoGebra no Ensino da Geometria Espacial para Alunos do 2º Ano do Ensino Médio. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática), Universidade Estadual de Ponta Grossa. https://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/2429/1/Claudio%20Leme.pdf

Macedo, I. S. (2013). Facilitando o Estudo da Geometria Espacial com o GeoGebra 3D. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática), Universidade Federal da Bahia. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/22977

Silva, M. D. F.; Lyra, A. B. (2020). O Uso do GeoGebra em Atividades Matemáticas na Formação Docente. Revista de Educação, Ciências e Matemática, 10 (2), 18-34. https://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/5012/0

Sousa, R. C. de; Alves, F. R. V.; Fontenele, F. C. F. (2020). Aspectos da Teoria das Situações Didáticas (TSD) Aplicada ao Ensino de Geometria Espacial Referente às Questões do ENEM com Amparo do Software GeoGebra. ALEXANDRIA: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, 13 (2), 123-142. https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/65363

Souza, V. H. G.; Bonomi, M. C.; Vieira, W.; Imafuku, R.S. (2020). Cônicas com dobraduras e GeoGebra: uma possível abordagem para a educação básica. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 59, 83-101. https://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/128

Tall, D. O. (2013). How humans learn to think mathematically: exploring the Three Worlds of Mathematics (1st Edition ed.). Cambridge, England: Cambridge University Press.

Published

2024-07-11

How to Cite

Santos, E. V. do N., Vieira, W., Imafuku, R. S., & Pereira, E. F. M. (2024). Potentialities involved in an investigative activity on Plane and Spatial Geometries using GeoGebra 3D. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 7(2), 43–62. https://doi.org/10.30612/tangram.v7i2.17598

Issue

Section

Article