University Extension mobilizing mathematical ideas through pedagogical workshops

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i3.17392

Keywords:

Ideias Matemáticas, Extensão, Ensino de Matemática

Abstract

This article reflects on the realization of an extension project that served as a context for the development of a research with the objective of understanding the training possibilities that arise during extension actions that establish relationships between the mathematical ideas mobilized by the practices developed by the university, school and local artists. To this end, a qualitative research methodology was adopted from the perspective of Yin (2016). For the construction of the data, participant observation was used during the actions developed by the students of the Degree in Mathematics, from the Center for Higher Studies in Parintins, state of Amazonas, with the students of the 5th year of Elementary School during a pedagogical workshop. and conversation wheel. The analytical movement occurred through a triangulation between the results of the workshop and the conversation wheel, which indicated the potential of extensionist actions to mobilize mathematical ideas in school and in the training of future mathematics teachers.

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Author Biographies

Lucélida de Fátima Maia da Costa, Universidade do Estado do Amazonas

Doutora em Educação em Ciências e Matemáticas - UFPA. Mestra em Educação em Ciências na Amazônia - UEA. Mestra em Estudos Amazônicos - UNAL. Licencianda em Matemática - UFAM. Professora Adujunta do Colegiada de Matemática da UEA, no CESP.

Dr. Júlio Fonseca, Universidade do Estado do Amazonas

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do estado do Amazonas/ Centro de Estudos Superiores de Parintins (2007), com mestrado profissional em matemática PROFMAT, UFAM-2013. Doutorado em matemática pela Universidade Federal do Amazonas. Atualmente é professor Adjunto do Centro de Estudos Superiores de Parintins-UEA.

Eliomar Azevedo Guerreiro, Universidade do Estado do Amazonas

Licenciando em Matemática pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA), no Centro de Estudos Superiores de Parintins (CESP).

Sr., Universidade do Estado do Amazonas

Licenciando em Matemática pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA), no Centro de Estudos Superiores de Parintins (CESP)

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Published

2023-09-30

How to Cite

Costa, L. de F. M. da, Fonseca, J. C. M. da, Guerreiro, E. A., & Costa, S. P. da. (2023). University Extension mobilizing mathematical ideas through pedagogical workshops. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(3), 190–208. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i3.17392

Issue

Section

Pedagogical Experiences