Conhecimento Matemático para o Ensino e MTSK: uma revisão de literatura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i1.16921

Keywords:

MKT, MTSK, Mathematics Education, Teaching Education

Abstract

Mathematical Knowledge for Teaching (MKT), developed by Deborah Ball and collaborators, and Specialized Knowledge of Mathematics Teachers (MTSK), proposed by José Carrillo Yáñez and collaborators, are theoretical models developed within the scope of Mathematics Education and propose to modeling/mapping the knowledge mobilized by teachers during teaching. In the quest to understand the theoretical and practical uses of the MKT and the MTSK dimensions and to establish contributions from these references to the teaching practice of Mathematics teachers and, therefore, to the training of Mathematics teachers, we carried out a bibliographical research of publications that were sustained by the frameworks of these models. The article presents the analysis of 18 publications, made in the years 2020 and 2021, and categorized as works that: mobilized the MKT or the MTSK to analyze the knowledge evidenced in approaches about/in the practice of teachers; developed theoretical discussions involving the references; and, carried out bibliographical or documental research. We presented some questions about possible approaches to research results involving the references in question in teacher education. We concluded that, despite these notes, such works can be used by teacher educators as references to enrich their teaching practices, taking into account the specificities of the Mathematics teacher's knowledge evidenced in these productions. Finally, we emphasize the MKT and the MTSK as important milestones in Mathematics Education, mainly because they converge around the premise that the knowledge necessary for the practice of Mathematics teachers is not restricted to the “mastery of mathematical content”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Francis Sousa, Universidade Federal de São João del-Rei

Estudante em Universidade Federal de São João del-Rei

Viviane Cristina Almada de Oliveira, Departamento de Matemática e Estatística, UFSJ

Possui graduação em Matemática com bacharelado em Informática pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1998), licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1999), mestrado (2002) e doutorado (2011) em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Rio Claro. Atualmente é professora associada da Universidade Federal de São João del-Rei. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, produção de significados e formação de professores.

References

Alencar, E. S. de, Cunha, A. C. da, & Jesus, P. dos S. de. (2021). Os desafios em formar professores da educação infantil utilizando-se de histórias para o ensino de Matemática. Roteiro, 46, e23794. https://doi.org/10.18593/r.v46i.23794

Almeida, R.N., & Pietropaolo, R.C. (2020). Conhecimentos de Professores de Matemática em Início de Carreira Sobre o Campo Aditivo. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 13(1), https://doi.org/10.17921/2176-5634.2020v13n1p53-63

Araujo, R. E. G., & Pazuch, V. (2020). Tarefas Investigativas de Geometria Dinâmica e Saberes do Professor que Ensina Matemática: uma Revisão de Literatura. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 13(2), 120-132. https://doi.org/10.17921/2176-5634.2020v13n2p120-132

Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389–407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554

Batanero, C., & López-Martín, M. del M. (2020). Conocimiento del Intervalo de Confianza por Futuros Profesores de Bachillerato. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 13(4), 363–373. https://doi.org/10.17921/2176-5634.2020v13n4p363-373

Bisogin, E., & Bisognin, V. (2021). Modelagem Matemática: uma análise do conhecimento matemático para o ensino. Revista De Ensino De Ciências E Matemática, 12(2), 1–19. https://doi.org/10.26843/rencima.v12n2a06

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação Qualitativa em educação. Porto: Porto Editora

Bonilla, M. A., & González, L. C. C. (2021). El conocimiento especializado de um maestro de primaria cuando enseña la resta. Zetetiké, 29(00), e021004. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661216

Coura, F. C. F., & Passos, C. L. B. (2021). Conhecimento do formador de professores de matemática que é investigador da docência. Zetetiké, 29(00), e021007. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661842

Escudero, A. M., Muñoz-Catalán, M. de la C., & Yáñez, J. C. (2021). Conocimiento especializado de un profesor de educación infantil al enseñar cuerpos geométricos. Zetetiké, 29(00), e021005. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661819

Carrillo, J., Climent, N., Contreras, L. C., Montes, M. A., Escudero, D., & Flores-Medrano, E. (2014). Un Marco teórico para el Conocimiento Especializado del Profesor de Matemáticas. Huelva: Universidad de Huelva Publicaciones.

Carrillo-Yañez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, Luis C., Flores-Medrano, E.,

Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, A., Ribeiro, M., & Muñoz-Catalán, M.C. (2018): The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model, Research in Mathematics Education.

https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981

Graeber, A., Tirosh, D. (2008) Pedagogical Content Knowledge: Useful Concept or Elusive Notion. In: Sullivan, P., & Wood, T. (Eds.). The International Handbook of Mathematics Teacher Education. (Vol.1, pp. 117– 132)

Grilo, J. de S. P., Barbosa, J. C., & Maknamara, M. (2021). O dispositivo da especificidade matemática e a produção do sujeito-professor(a)-de-matemática. Zetetiké, 29(00), e021011. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661833

Grilo, J. de S. P., & Barbosa, J. C.. (2021). Discurso da Matemática Específica para Ensinar: a arte de governar. Educação & Realidade, 46(1), e98349. https://doi.org/10.1590/2175-623698349

Gumiero, B. S., & Pazuch, V.. (2020). Knowledge Quartet: dimensões, pesquisas e reflexões sobre o conhecimento profissional do professor que ensina matemática. Bolema: Boletim De Educação Matemática, 34(66), 268–293. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n66a13

Moreira, P. C., & Ferreira, A. C. (2021). A Formação Matemática do Professor da Educação Básica: das Concepções Historicamente Dominantes às Possibilidades Alternativas Atuais. Perspectivas Da Educação Matemática, 14(35), 1-30. https://doi.org/10.46312/pem.v14i35.13262

Moriel Junior, J. G. (2021). Conhecimento Especializado de Professores de Matemática (MTSK) na Web of Science até 2020. Zetetiké, 29(00), e021022. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8660030

Moriel Junior, J. G., & Alencar, E. S. de. (2020). Research and teacher education with MTSK in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul. Research, Society and Development, 9(4), e98942885. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i4.2885

Pinheiro, M. G. de C., Silva, A. da F. G., Pietropaolo, R. C. (2020). Conhecimento Profissional de Professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental Sobre Espaço Amostral e Quantificação de Probabilidades. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 13(4), 410–419. https://doi.org/10.17921/2176-5634.2020v13n4p410-419.

Policastros, M. S., & Ribeiro, M. (2021). Conhecimento especializado do professor que ensina matemática relativo ao tópico de divisão. Zetetiké, 29(00), e021020. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661906

Ribeiro, G. G., & Cristovão, E. M. (2021). Conhecimento especializado de licenciandos em matemática no contexto de práticas formativas para inclusão. Zetetiké, 29(00), e021019. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661777

Rodrigues, A. L. & Teixeira, B. R. (2020). Conhecimento Matemático para o Ensino (MKT): um levantamento bibliográfico em dissertações e teses brasileiras. Revista Prática Docente, 5(2), 608-625. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p608-625.id689

Santana, E., Ponte, J. P. da & Serrazina, M. de L.. (2020). Conhecimento Didático do Professor de Matemática à Luz de um Processo Formativo. Bolema: Boletim De Educação Matemática, 34(66), 89–109. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n66a05

Silva, L. T. S., Santos, T. de F. O., Almeida, R. N., & Amorim, M. E. (2021). Conhecimentos Evidenciados Por Futuras Professoras de Matemática Sobre os Números Racionais e Sobre seu Ensino. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 14(2), 173–180. https://doi.org/10.17921/2176-5634.2021v14n2p173-180

Teres, S. L. L., & Grando, R. C. (2021). Conhecimentos mobilizados em contexto colaborativo acerca da generalização algébrica nos anos iniciais. Zetetiké, 29(00), e021031. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661731

Published

2023-04-01

How to Cite

Sousa, B. F., & Almada de Oliveira, V. C. (2023). Conhecimento Matemático para o Ensino e MTSK: uma revisão de literatura. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(1), 185–209. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i1.16921

Issue

Section

Scientific Initiation