The teaching of geometry and the development of geometric thinking: a mapping of performed researches in the state of Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i1.16883

Keywords:

Development of geometric thinking, Geometry teaching, Mapping

Abstract

In this study, we sought to map the productions that discuss the development of geometric thinking, in theses and dissertations developed in graduate programs stricto sensu, related to education and teaching of mathematics in the state of Espírito Santo (ES), in the years 2012 to 2022. The theoretical foundation was based on the teaching of geometry, with regard to the development of geometric thinking. As a methodological basis, we used the qualitative research of documentary study type, in the conception of Fiorentini and Lorenzato (2007) and, as a methodological principle, it is characterized as a mapping in the sense of Biembengut (2007). The analysis performed highlighted the weaknesses in the teaching of geometry, which suggests the need for further studies with the approach of the development of geometric thinking, with proposals that contribute to the construction of this type of thinking and arouse interest in the processes of teaching and learning geometry at all levels of education.

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Author Biographies

Mara Gaspar Gróla, IFES campus Cachoeiro de Itapemirim

Estudante no IFES campus Cachoeiro de Itapemirim

Jorge Henrique Gualandi, Instituto Federal do Espírito Santo - campus Cachoeiro de Itapemirim

Possui Habilitação profissional em Magistério pela Escola de 2º Grau Dr "Rage Miguel, graduação em Licenciatura em Matemática pela FAFILE/UEMG - Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Carangola/ Universidade do Estado de Minas Gerais, especialização em Matemática e Estatística pela Universidade Federal de Lavras - UFLA , especialização em Metodologia do Ensino da Matemática, pela AVM-Faculdades Integradas do Rio de Janeiro - RJ, Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela PUC-MG e Doutorado em Educação Matemática pela PUC-SP . Atualmente é professor do Ifes - Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cachoeiro de Itapemirim . Professor credenciado do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES - campus de Alegre. Membro do grupo de pesquisa GPEA- Grupo de Pesquisa em Educação Algébrica - PUC/SP, membro do grupo de pesquisa GEPEM-ES - Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática do Espírito Santo e líder do grupo de pesquisa GPEMES - Grupo de Pesquisa em Ensino de Matemática do Espírito Santo. Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em Fundamentos de Matemática, Ensino de Geometria ,e Ensino de Álgebra. Possuindo experiência em Formação Inicial e Continuada para Professores que Ensinam Matemática. Vice diretor da Sociedade Brasileira de Educação Matemática Regional Espírito Santo - SBEM-ES, gestão 2022 - 2024 .

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Published

2023-04-01

How to Cite

Gaspar Gróla, M., & Henrique Gualandi, J. (2023). The teaching of geometry and the development of geometric thinking: a mapping of performed researches in the state of Espírito Santo. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(1), 63–99. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i1.16883

Issue

Section

Article