Percepções de licenciandos em matemática acerca da resolução de problemas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i3.17220

Keywords:

Mathematics teaching, Initial training

Abstract

The aim of this article is to analyze the perceptions of undergraduate students in Mathematics about problem solving as a methodological tendency for teaching. The records produced were in a class of the first semester of the Degree in Mathematics at a Federal University of Rio Grande do Sul, enrolled in the discipline of Introduction to Mathematics Education. These records were analyzed based on the Discursive Textual Analysis of Moraes and Galiazzi (2007). From the analysis, two categories emerged involving problem solving: potentialities and challenges. As potentialities stand out understandings and perceptions of teachers; elaboration of problems and pedagogical mediation and initial training, already as challenges to break with traditional teaching; Mathematics learning and the particularities of students. Finally, it is highlighted that the resolution of problems permeating the initial training is fundamental for the undergraduates to be able to appropriate and, therefore, take it to the pedagogical practice.

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Author Biographies

Tanise Novello, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora em Educação Matemática pela Universidade Federal de Santa Catarina

Carla Denize Ott Felcher, Universidade Federal de Pelotas

Carla Denize Ott Felcher é graduada em Matemática pela Universidade Católica de Pelotas (UCPEL), especialista em Educação Matemática pela mesma Universidade. Também é especialista em Pedagogia Gestora com ênfase em Administração, Supervisão e Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas da Rede de Ensino Univest - Santa Catarina. Mestra em Polí­ticas e Gestão da Educação, CLAEH, Monteví­deo. Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil. Professora da Universidade Federal de Pelotas junto ao Departamento de Educação Matemática.

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Published

2023-12-21

How to Cite

Novello, T., & Felcher, C. D. O. (2023). Percepções de licenciandos em matemática acerca da resolução de problemas. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(4), 68–91. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i3.17220

Issue

Section

Article