The Geometry of Origami: exploring Haga’s Theorem in a knowledge mobilization course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i3.17147

Keywords:

Folding, mathematical proofs, Mathematics Education

Abstract

In this article we present the results of a research with the objective of investigating the mathematical knowledge developed by students of the university extension course “Mathematics, Origami and Production of Digital Videos”. Initially, we explain aspects of qualitative research, describe the research scenario and present some fundamentals about origami geometry, highlighting its basic operations. In terms of results, we discussed how the participants explored Haga's Theorem and highlighted the importance of creases in the paper for the movement of argumentation and discussion about mathematical proofs. We also mentioned aspects of thinking-with-media in the face of participants' interactions with GeoGebra software and origamis. The research contributes to the production of knowledge in Mathematics Education involving the themes of origami, arts, mathematical proof and digital technologies.

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Author Biographies

Carolina Yumi Lemos Ferreira Graciolli, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus Guaratinguetá. Mestre e doutoranda em Educação Matemática, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus Rio Claro.

Scucuglia Rodrigues da, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Licenciado em Matemática e Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus Rio Claro. Doutor em Education Studies pela The University of Western Ontario. Docente do IBILCE/UNESP, câmpus São José do Rio Preto. Docente do PPG Educação Matemática e do PPG Ensino e Processos Formativos da UNESP.

Marcelo de Carvalho Borba, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Licenciado em Matemática pela UFRJ, mestre em Educação Matemática pela UNESP, Rio Claro, SP, e doutor nessa mesma área pela Cornell University, Estados Unidos. Em 2005 se tornou livre docente em Educação Matemática. É professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP e Coordenador do Grupo de Pesquisa em Informática, Outras Mídias e Educação Matemática (GPIMEM)

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Published

2023-09-30

How to Cite

Graciolli, C. Y. L. F., Scucuglia Rodrigues da, & Borba, M. de C. (2023). The Geometry of Origami: exploring Haga’s Theorem in a knowledge mobilization course. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(3), 60–81. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i3.17147

Issue

Section

Article