Contributions of dialogic Modelling practices to student formation in the early years of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19422Keywords:
Mathematics Education. Mathematical Modelling. Critical Mathematics Education. Student Formation.Abstract
This article presents the analysis of a Mathematical Modeling practice, with dialogical characteristics, developed with students in the fifth year of elementary school. We seek to answer: What contributions to the training of students can be evidenced in a Mathematical Modeling practice developed with Elementary School students with the theme “Air Pollution”? As data we considered: notes from the researcher's field notebook, audio/video recordings, student productions and questionnaire. The analysis, of a qualitative nature, was supported by theoretical references on Modeling, Critical Mathematics Education and dialogues. We highlight the contributions: initiative in learning, initiative and autonomy in the search for solutions, ability to use mathematics to understand reality, ability to use mathematics to reflect and position oneself critically, ability to dialogue, confidence and autonomy to make decisions, development citizenship and ability to act collaboratively
Downloads
References
Alrø, H., & Skovsmose, O. (2010). Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica.
Araújo, J. L. (2004). Modelagem matemática segundo a educação matemática crítica. Anais do VII ENEM – Encontro Nacional de Educação Matemática, Recife, PE, Brasil. Recuperado de: https://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/10/MC74574329653.pdf.
Barbosa, J. C. (2001). Modelagem matemática: concepções e experiências de futuros professores (Tese de doutorado em Educação Matemática). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, Brasil.
Borba, M. (2013). Prefácio. In O. Skovsmose, Educação matemática crítica: a questão da democracia (p.180). Campinas: Papirus.
Burak, D. (2004). Modelagem Matemática e a sala de aula. Anais do I EPMEM - Encontro Paranaense da Modelagem Na Educação Matemática, Londrina, PR, Brasil. Recuperado de: https://www.dionisioburak.com.br/_files/ugd/2d4976_668d89c733b44d6fb20489ecd86e1c30.pdf.
Burak, D., & Martins, M. A. (2015, janeiro/abril). Modelagem Matemática nos anos iniciais da educação básica: uma discussão necessária. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 8(1), 20. Recuperado de: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/1925/1982.
Faustino, A. C. (2018). "Como você chegou a esse resultado?": o diálogo nas aulas de matemática dos anos iniciais do Ensino Fundamental (Tese de doutorado). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro. Recuperado de: https://www.fcc.org.br/wp-content/uploads/2019/11/Ana-Carolina-Faustino.pdf.
Franchi. R. H. O. L. (2002). Uma proposta curricular para cursos de Engenharia utilizando Modelagem Matemática e Informática. (Dissertação de doutorado, Tese (Doutorado em Educação Matemática)–Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista. Rio Claro).
Franchi. R. H. O. L. (2020). A abordagem de conteúdos de Matemática em Práticas de Modelagem e as implicações para o currículo. Com a Palavra, O Professor, 5(11), 199–219. https://doi.org/10.23864/cpp.v5i11.562.
Freire, P. (1967) Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (1993). Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Freire, P. (2008). Entrevista de Paulo Freire. Oitavo Congresso Internacional de Educação Matemática. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=o6PUw_3t-JE.
Kaiser, G., & Sriraman, B. (2006). A global survey of international perspectives on modelling in mathematics education. The International Journal on Mathematics Education, 38(3), 302-310. Recuperado de: 10.1007/BF02 652813.
Morin, E. (2006). Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez.
Mulinari, F., Kill, T. G., & Gaze, F. N. (2018). Conexões entre a prática da modelagem matemática e o desenvolvimento do pensamento reflexivo. Interfaces da Educação, 9, 206-224.
Ramos, K & Franchi, R. H. O. L.(2024a). Investigação sobre o uso de máscaras na pandemia e contribuições para a formação do estudante nos anos iniciais do ensino fundamental. Caderno Pedagógico, 21(6), e5120. Recuperado de: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/5120.
Ramos, K; Franchi, R. H. O. L.(2024b). Diálogos evidenciados em prática de Modelagem nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 14(4), 1-19. Recuperado de: 10.37001/ripem.v14i4.3920.
Silva, R. M., & Silva, K. A. P. (2021). Diálogos em atividades de modelagem matemática: uma análise à luz da educação matemática crítica. Actio, 6(2), 1-22. Recuperado de: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/download /14137/8480.
Skovsmose, O. (2013). Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus.
Veleda, G. G. (2015). Modelagem Matemática e suas relações com as ideias de Paulo Freire. 9º CNMEM- Conferência Nacional sobre modelagem na educação matemática, São Carlos, SP, Brasil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

