Environmental Education in High School: Active Strategies for the Formation of Sustainable Ecological Consciousness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v12i23.20142

Keywords:

Educação Ambiental, Consciência Ecológica, Sustentabilidade

Abstract

This case study reports on the implementation of environmental education strategies in a public school in Portel-PA, Brazil. The primary objective was to modify students' perceptions and treatment of natural resources. Practical activities, including eco-friendly soap production, seed paper creation, and institutional arborization, were conducted. The findings indicate that these practices significantly enhanced students' environmental awareness and understanding of conservation importance. Environmental education is crucial for fostering responsible and conscious citizenship.

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Author Biographies

Luana Jaques de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci(2024) e graduação em Ciências Naturais pela Universidade do Estado do Pará(2017). Atualmente é Professora da Secretaria de Ciência, Tecnologia e Educação do Estado do Pará.

Flávia Gonçalves Fernandes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul - Campus Dourados - Área: Informática/Desenvolvimento e Desenvolvimento Web/Design Gráfico. Bacharel em Engenharia da Computação com ênfase em Automação pela Universidade de Uberaba - UNIUBE (2014). Especialista em Formação Pedagógica na Educação Profissional, Científica e Tecnológica pelo IF Goiano (2021). Mestre em Engenharia Biomédica pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU, com linha de pesquisa voltada para Sistemas Computacionais e Dispositivos Aplicados à Saúde (2017). Doutora em Ciências Exatas e Tecnológicas pela Universidade Federal de Catalão (UFCAT), na área de concentração Metodologia da Ciência e Engenharia de Materiais e linha de pesquisa voltada para Métodos Teórico-Computacionais em Ciência de Materiais (2023).

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Published

2025-09-29

How to Cite

Oliveira, L. J. de, & Fernandes, F. G. . (2025). Environmental Education in High School: Active Strategies for the Formation of Sustainable Ecological Consciousness. RealizAção, 12(23), e025010. https://doi.org/10.30612/realizacao.v12i23.20142