Educational policies for continuing training of school directors in the municipality of Regente Feijó-SP

Authors

  • Josenildo de Jesus Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)
  • Cristiano Amaral Garboggini Di Giorgi Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)
  • Marcos Vinicius Francisco Universidade Estadual de Maringá (UEM) e Universidade do Oeste Paulista (Unoeste) http://orcid.org/0000-0002-5410-2374

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.12973

Keywords:

School management. Continuing education. Educational policy.

Abstract

This research was developed in the Regente Feijó-SP city, having as object of study the Educational Policies for the continuous formation of school principals. The objective was to analyze the extent to which the continuing education activities, offered to city managers, corresponded to their training needs. In this study, with a qualitative descriptive-explanatory approach, semi-structured interviews were conducted with seven directors (they remained in the function longer, from 2009 to 2018). The transcriptions were problematized through dialogue with literatures that have an interface or take historical-dialectical materialism as a basis. The study showed that the municipality of Regente Feijó carried out training policies for the directors, but that a fragmented character of actions and the almost inexistence of consultation with managers about their training needs prevailed. Even so, they valued training, in a constant struggle to improve working conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josenildo de Jesus, Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste Paulista (Unoeste). Atualmente, é professor de educação básica do município de Cristalina-GO.

Cristiano Amaral Garboggini Di Giorgi, Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)

Professor Titular pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Presidente Prudente. Atualmente é docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste Paulista (Unoeste).

Marcos Vinicius Francisco, Universidade Estadual de Maringá (UEM) e Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Presidente Prudente-SP. Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual de Maringá (UEM)/Departamento de Ciências do Movimento Humano e Programa de Pós-Graduação em Educação; Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)/Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

BACZINSKI, Alexandra Vanessa de Moura; COMAR, Sueli Ribeiro A educação brasileira: perspectivas para a formação omnilateral em tempos de capitalismo. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 16, n. 2, p. 79-92, abr./jun. 2019. Disponível em: http://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3049. Acesso em: 05 nov. 2020.

BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas; MOURA, Gabriella Garcia. Gestão democrática na escola: as impressões dos participantes do programa Progestão. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, UFSCar, v. 4, n. 2, p. 111-125, nov. 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/127074/ISSN1982-7199-2010-04-02-111-125.pdf?sequence=1. Acesso em: 14 mar. 2020.

CRUZETTA, Danieli D’ Aguiar; SOUZA, Ângelo Ricardo de. As formas de escolha dos diretores das escolas de educação infantil nas redes municipais das capitais brasileiras. Revista

@mbienteeducação, São Paulo, v. 13, n. 3, p. 138-154, set./dez 2020. Disponível em: http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/viewFile/956/779. Acesso em: 07 nov. 2020.

DI GIORGI, Cristiano Amaral Garboggini; MORELATTI, Maria Raquel Miotto; FÜRKOTTER, Monica; MENDONÇA, Naiara Costa Gomes de; LIMA, Vanda Moreira Machado; LEITE, Yoshie Ussami Ferrari . Necessidades formativas de professores de redes municipais: contribuições para formação de professores crítico-reflexivos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

DUARTE, Newton; SAVIANI, Demerval. Entrevista com o professor Dermeval Saviani "Pedagogia Histórico-Crítica na atualidade". Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 16, n. 2, p. 4-12. Disponível em: http://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3121. Acesso em: 08 nov. 2020. https://doi.org/10.5747/ch.v16i2.3121

EVANGELISTA, Olinda; SHIROMA, Eneida Oto. Subsídios teórico-metodológicos para o trabalho com documentos de política educacional: contribuições do marxismo. In: CÊA, Georgia Sobreira; RUMMERT, Sonia Maria; GONÇALVES, Leonardo Dorneles (Orgs.). Trabalho e educação: interlocuções marxistas. Rio Grande: Editora da FURG, 2019. p. 83-120.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Regente Feijó. 2020. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/regente-feijo/panorama. Acesso em: 15 abr. 2020.

JESUS, Saul Neves de. Psicologia da educação. Coimbra: Quarteto, 2004.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MARIN, Alda Junqueira. Educação continuada: introdução a uma análise de termos e concepções. Cadernos Cedes, Campinas, v. 36, p. 13-20, 1995.

OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro. Gestão educacional: novos olhares, novas abordagens. São Paulo: Editora Vozes, 2008.

PAULO NETTO, José. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

PARENTE, Juliano Mota. Gestão escolar no contexto gerencialista: o papel do diretor escolar. Roteiro, Joaçaba, v. 42, n. 2, p. 259-280, maio./ago. 2017. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12535. Acesso em: 07 nov. 2020.

PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 1998.

PARO, Vitor Henrique. Administração escolar: introdução crítica. São Paulo: Cortez,

PARO, Vitor Henrique. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, p. 763-778, 2010.

POLI, Luzenir; LAGARES, Rosilene. Dilemas da gestão democrática da educação frente ao contexto da Nova Gestão Pública. RBPAE , v. 33, n. 3, p. 835 - 849, set./dez. 2017.

VIOTTO FILHO, Irineu Aliprando Tuim; PONCE, Rosiane de Fátima. Psicologia e Pedagogia: uma relação crítica e dialética no interior da escola pública. In: VIOTTO FILHO, Irineu Aliprando Tuim; RODRIGUES, Silvia Adriana. Educação e formação humana: interlocuções críticas e dialéticas. Curitiba: CRV, 2015. p. 17-30.

Published

2020-12-18

How to Cite

Jesus, J. de, Di Giorgi, C. A. G., & Francisco, M. V. (2020). Educational policies for continuing training of school directors in the municipality of Regente Feijó-SP. Horizontes - Revista De Educação, 9(16), 1–17. https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.12973

Issue

Section

Artigos Fluxo Contínuo