Towards an eco-feminist voice with echo in spanish youth literature in Donde los árboles cantan by Laura Gallego
DOI:
https://doi.org/10.30612/raido.v19i47.19976Keywords:
Spanish Youth Literature, Ecofeminism, Laura Gallego, Donde los árboles cantanAbstract
Ecofeminism is a growing field of great interest in literary and cultural studies today, and especially in the field of youth literature, it is still an area that requires scholarly attention. Spanish writer Laura Gallego's ecofeminist approach through her feminine voice, represents a pioneering approach. The choice of this woman author is primarily due to her status as a writer who fits into the canon of contemporary Spanish youth literature. Furthermore, as a Hispanist, specializing in the Middle Ages, Gallego awards quality to her work by introducing elements of historical verisimilitude and literary quality. Her novel Donde los árboles cantan (2011), within the context of her prolific literary output, represents one of her most recognized and award-winning narratives and introduces the ecofeminist theme as an integral part of the novel, which aims to be approached from the theoretical perspective of philosopher and theorist Alicia Puleo.
Downloads
References
CERRILLO TORREMOCHA, P. C. LIJ. La literatura mayor de edad. Bogotá: Norma Editorial, 2013.
CERRILLO TORREMOCHA, P. C. y Sánchez, C. Literatura con mayúsculas. Revista OCNOS, 2, 7-21, 2006. DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2006.02.01
GARCÍA MONSERRAT, F.J. Viana de Rocagrís y el mito del amor romántico. Mujeres en la narrativa de Laura Gallego. La universidad con perspectiva de género, in J. D. Sánchez, Mª. E. Jaime de Pablos, M. Borham Puyal (coords.). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. 2018. p. 99-133,
GALLEGO, L. Donde los árboles cantan. Madrid: Ediciones SM, 2011.
GALLEGO, L. (s.f.). Laura Gallego Oficial. Disponible en: https://www.lauragallego.com/
HOLLAND-CUNZ, B. Ecofeminismos (trad. A. Parada). Madrid: Cátedra, 1996.
HORCAJO DÍAZ, I. Propuestas de educación de género a partir de la fantasía épica de Laura Gallego. Revista de Didácticas Específicas, 8, pp. 99-119, 2013 DOI: https://doi.org/10.15366/didacticas2013.8.006
MACHADO, A. Mª. Derecho de ellos y deber nuestro. Literatura Infantil, ¿para qué?. CLIJ, 210, p. 48-57, 2007.
MATA, J. El papel de la formación lectora en el contexto de la sociedad digital. Fundación Germán Sánchez Ruipérez: Laboratorio contemporáneo de fomento de la lectura, 1-11, 2018.
MERINO RISOPATRÓN, C. Lectura literaria en la escuela. Horizontes Educacionales, 16 (1), 49-61, 2011.
PULEO, A. Libertad, igualdad, sostenibilidad. Por un ecofeminismo ilustrado. ISEGORÍA. Revista de Filosofía Moral y Política, 38, enero-junio, p. 39-59, 2008. DOI: https://doi.org/10.3989/isegoria.2008.i38.402
PULEO, A. Ecofeminismo para otro mundo posible. Editorial Cátedra. Colección Feminismos: Madrid, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores devem aceitar as normas de publicação ao submeterem a revista, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A CC BY-NC-SA 3.0 BR considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
