Challenging black people’s invisibility in the media of Brazil: possibilities in Critical Mathematics Education
possibilities in Critical Mathematics Education
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19751Palavras-chave:
Media, Racism, Diversity, Critical Mathematics EducationResumo
The articles aims to analyze the contribution of Mathematics Education to reading and writing situations that involve racism in the Brazilian media. To this end, we will discuss landscapes of investigation in which students were invited to analyze the (in)visibility of black people in Brazilian media. In the first landscape of investigation, entitled “Media and Racism,” the students of the final years of a public elementary school in Juiz de Fora, in Minas Gerais, Brazil, analyze the presence of black children in Brazilian magazines. In the second landscape of investigation, entitled “Billboards: analyzing issues of race and representation”, undergraduates in Education Research Degree analyze the presence of black and indigenous people in the billboards of a city in the state of Mato Grosso do Sul. This study shows that in the two investigated landscapes of investigations, the students identified the disproportionality between the percentage of black people in Brazil and thepercentage of their presence in magazines and billboards. The data also provide evidence that the landscapes of investigation have enabled students to use mathematics to identify situations of oppression and the fact that mathematics classrooms might constitute a place to challenge racism. At any educational level, the mathematics classroom could become a learning environment for the critical reading of different social practices, thus unveiling asymmetric processes and power relations established upon racial relations of the same nature.
Downloads
Referências
Alrø, H.,& Skovsmose, O. (2004) Dialogue and Learning in Mathematics Education: Intention, Reflection, Critique. Dordrecht, The Netherlands:Kluwer Academic Publishers.
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação (M. J. Alvarez, S. B. dos Santos & T. M. Baptista, Trans.). Porto, Portugal: Porto Editora.
Bourdieu, P. (1997). Sobre a Televisão (M. L. Machado, Trans.) Rio de Janeiro, Brasil: Jorge Zahar.
Britto, R. R. (2013). Educação matemática & democracia: mídia e racismo. Anais do VII CIBEM, ISSN: 2301-0797, p.3355-3362, Montevidéu, Uruguai.
Diwan, Pietra (2007): Raça Pura. Uma história da eugenia no Brasil e no mundo. São Paulo, Brasil: Contexto.
Faustino, A. C., F. S. Santino & Lopes, B. G. (2019). Cenários para investigação na formação inicial de professores que ensinam matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Anais do XIII SESEMAT- Seminário Sul-Mato-Grossense de Pesquisa em Educação Matemática.Campo Grande, Brasil: Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.
Frankestein, M., & Powell, A. B. (1997). Ethnomathematics: challenging eurocentrismo in mathematics education. Albany, NY: SUNY Press.
Freire, P., & Guimarães, S. (2011) Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. São Paulo, Brasil: Paz e Terra.
Gutstein, E. (2006). Reading and writing the world with mathematics: toward a pedagogy for a social justice. New York, NY: Routledge.
Moura, A. Q., & Faustino, A. C. (2017). Eric Gutstein e leitura e escrita do mundo com a matemática. Revistan Paranaense de Educação Matemática, 6(12), 10–17.
Seyferth, G. (1995). Ainvenção da raça e o poder discricionário dos estereótipos. Anuário antropológico, 18(1), 175-203.
Skidmore, T.E. (2012). Preto no branco: raça e nacionalidade no pensamento brasileiro (1870-1930). São Paulo, Brasil: Companhia das Letras.
Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Bolema, 13(14), 66–91.
Skovsmose, O. (2008). Desafio da reflexão em educação matemática crítica (O. A. Figueiredo & J. C. Barbosa, Trans.). Campinas, Brasil: Papirus.
Skovsmose, O. (2011). An Invitation to Critical Mathematics Education. Rotterdam, Netherlands:Sense Publisher.
Skovsmose, O. (2014) Um convite à Educação Matemática Crítica.(O. A. Figueiredo, Trans.). Campinas, Brasil: Papirus.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

Este trabalho é licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Os autores devem aceitar as normas de publicação ao submeterem a revista, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A CC BY-NC-SA 3.0 BR considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.

