Challenging black people’s invisibility in the media of Brazil: possibilities in Critical Mathematics Education

possibilities in Critical Mathematics Education

Autores

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19751

Palavras-chave:

Media, Racism, Diversity, Critical Mathematics Education

Resumo

The articles aims to analyze the contribution of Mathematics Education to reading and writing situations that involve racism in the Brazilian media. To this end, we will discuss landscapes of investigation in which students were invited to analyze the (in)visibility of black people in Brazilian media. In the first landscape of investigation, entitled “Media and Racism,” the students of the final years of a public elementary school in Juiz de Fora, in Minas Gerais, Brazil, analyze the presence of black children in Brazilian magazines. In the second landscape of investigation, entitled “Billboards: analyzing issues of race and representation”, undergraduates in Education Research Degree analyze the presence of black and indigenous people in the billboards of a city in the state of Mato Grosso do Sul. This study shows that in the two investigated landscapes of investigations, the students identified the disproportionality between the percentage of black people in Brazil and thepercentage of their presence in magazines and billboards. The data also provide evidence that the landscapes of investigation have enabled students to use mathematics to identify situations of oppression and the fact that mathematics classrooms might constitute a place to challenge racism. At any educational level, the mathematics classroom could become a learning environment for the critical reading of different social practices, thus unveiling asymmetric processes and power relations established upon racial relations of the same nature.

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Biografia do Autor

Reginaldo Ramos de Britto, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Educação , junto ao PPGE - Faculdade de Educação /UFJF; Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2012), com tema de pesquisa: Educação Financeira: Uma pesquisa documental crítica; Bacharel em Ciências Humanas (ICH/UFJF/2017), com tema: O Branqueamento no Cinema brasileiro; Especialização em Educação para Ciências pela UFJF em 2000. Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1991); Aperfeiçoamento em Educação para as Relações Étnico-raciais (UFJF, 2012/2013); bacharelando em Ciências Sociais (ICH/UFJF/2020) ; professor do ensino médio da Escola Estadual Prof. Cândido Motta e professor do ensino fundamental da Escola Municipal Gabriel Gonçalves da Silva, Juiz de fora MG. Membro do Núcleo de Investigação, Divulgação e Estudos em Educação Matemática, NIDEEM (UFJF). Membro do Grupo Travessia de Educação (FACED- UFJF), associado da ABPN, vinculado à área de Ciência e Tecnologia (Associação brasileira de pesquisadores(as) negros(as) , ABPN.) Desenvolve projetos pedagógicos : Grupo de Pesquisas Sociais (GPS) Sankofa

Ana Carolina Faustino, Universidade de São Paulo (USP)

Professora Adjunta, em regime de Dedicação Exclusiva, da UUniversidade de São Paulo (USP). Colaboradora de pesquisa do Épura - Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Inclusão e Líder do TA'ARÕMBY - Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática e Sociedade da UFMS /CPNV. Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos (2005), Especialização em Ética, Valores e Saúde na Escola pela Universidade de São Paulo (2011) e Mestrado em Educação na Linha de Pesquisa Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (2014). Trabalhou seis anos como professora efetiva da Rede Estadual de Educação de São Paulo, dois anos como professora da Rede Municipal de Educação de São Carlos e atuou como formadora do Pacto Nacional de Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), coordenado pela UFSCar/São Carlos. Como parte do doutorado, realizou estágio de doutorado no exterior na Rutgers University - Faculty of Arts and Sciences - Departament of Urban Education, Newark , Estados Unidos. É Doutora em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática na UNESP de Rio Claro.

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Publicado

2025-09-16

Como Citar

Ramos de Britto, R., & Faustino, A. C. (2025). Challenging black people’s invisibility in the media of Brazil: possibilities in Critical Mathematics Education: possibilities in Critical Mathematics Education. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025035. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19751

Edição

Seção

EDIÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA