Report of experiences of stage in mathematics in elementary school using manipulable material

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i4.9928

Keywords:

Mathematics teaching. Euler's relationship. Manipulative material.

Abstract

This article presents an experience report of trainee in Mathematics from the University Centre of Maringá (UNICESUMAR), Rio Grande / RS, Brazil, which consisted in the assembly of geometric solids using manipulative material, such as jellybeans (rubber bullets candy) and small wooden cocktail sticks , in a class from the ninth grade of Elementary School of a public school in the south of Rio Grande do Sul, based on a video available on the Youtube platform (Andrade, 2011). The study is mainly based on Libâneo, creator of the term "critical social of the contents pedagogy", and Du Sautoy, professor of mathematics at the University of Oxford. The practice aimed to develop with students an experimental class about Euler’s formula, applied during the class time. At the end of the practice, the students assembled the geometric solids quickly, identifying the numbers of faces, vertices and edges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Christine Yates Halal, Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)

Mestre em Engenharia e Ciência de Alimentos (2005) pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), especialista em Gestão Ambiental em Municípios (2008) pela FURG, especialista em Didática e Metodologia do Ensino Superior (2009) pela Faculdade Atlântico Sul do Rio Grande, graduada em Licenciatura em Matemática (2019) pelo Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR) polo Rio Grande/RS e graduada em Engenharia de Alimentos (2002) pela FURG.

Suvania Acosta de Oliveira Pureza, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Mestre em Modelagem Computacional (FURG) e Licenciada em Matemática (FURG). Atuou como docente na educação básica no Instituto Estadual de Educação Juvenal Miller. Atua como docente na educação básica na Escola Estadual de Ensino Médio Marechal Mascarenhas de Moraes. Além disso, participa dos Grupos de pesquisa:, Formação de Professores e Práticas Educativas - FORPPE e Educação a distância e tecnologia - EaDTec, ambos vinculados à FURG. 

 

References

Andrade, F. (2011). Aula lúdica de geometria espacial. Recuperado em 09 agosto, 2018, de https://www.youtube.com/watch?v=qI5agL6LngU.

Barbosa, P. M. (2003). O estudo da geometria. Revista Benjamin Constant, 25, 14-22.

Bianchini, E. (2015). Matemática bianchini, 9º ano. (8ª ed). São Paulo: Moderna.

Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC.

Brigo, J. (2010). As figuras geométricas no ensino de matemática: Uma análise histórica nos livros didáticos. (Dissertação de mestrado, Centro de Ciências Físicas e Matemática, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil). Recuperado em 28 maio, 2019, de http://portal.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/06_12_2011_11.12.42.508f60da3f2c86197eeaa6ceffeee6a7.pdf.

Du Sautoy, M. (2013). Os mistérios dos números: Uma viagem pelos grandes enigmas da matemática (que até hoje ninguém foi capaz de resolver). Rio de Janeiro: Zahar.

Gadotti, M. (2006). Concepção dialética da educação: Um estudo introdutório. (15ª ed). São Paulo: Cortez.

Guimarães, V. G. (2015). Ensinando a geometria euclidiana no ensino fundamental por meio de recursos manipuláveis. (Dissertação de mestrado profissional, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG, Brasil). Recuperado em 15 maio, 2019, de http://www.locus.ufv.br/bitstream/handle/123456789/8389/texto%20completo.pdf?sequence=1.

Libâneo, J. C. (1994). Didática. São Paulo: Cortez. Libâneo, J. C. (2008). Didática. (28ª. ed). São Paulo: Cortez.

Lorenzato, S. (1995, 1º semestre). Por que não ensinar Geometria? Educação Matemática em Revista - SBEM, 4, 3-13.

Marconi, M. A. & Lakatos, E. M. (2011). Metodologia do trabalho científico. (7ª ed.). (6ª reimpr.). São Paulo: Atlas.

Melo, A. & Urbanetz, S.T. (2008). Fundamentos de didática. Curitiba: Ibpex.

Monteiro, B. G. (2013). O uso de material concreto para melhor visualização dos sólidos geométricos. Pará de Minas, Brasil: Faculdade de Pará de Minas.

Nogueira, C. M. I. (2019). Prática de Ensino: Etnomatemática e história da matemática. Maringá-Pr.: UniCesumar.

Secretaria da Administração Penitenciária. (2012). Manual de orientação ao estagiário. São Paulo: Coordenadoria de Reintegração Social e Cidadania.

Vale, I. (1999). Materiais manipuláveis na sala de aula: o que se diz, o que se faz. In: Anais, Encontro Nacional de Professores de Matemática (PROFMAT), (pp. 111-120), Lisboa: APM.

Published

2020-12-10

How to Cite

Halal, C. Y., & Pureza, S. A. de O. (2020). Report of experiences of stage in mathematics in elementary school using manipulable material. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(4), 154–172. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i4.9928

Issue

Section

Pedagogical Experiences