25 Anos de ‘Cenários para Investigação’: Teorizações, Temáticas e Ideias Skovsmoseanas na Educação Matemática Crítica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19610

Keywords:

EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA, Cenários para Investigação, Ole Skovsmose..

Abstract

The aim of this article is to present the perceptions of two mathematics educators with different lengths of teaching experience and how these mathematics educators reflect on and have been influenced by the ideas of Critical Mathematics Education (CME) and the article Scenarios for Inquiry by Ole Skovsmose. In this way, we recall the main themes and theorizations made by Skovsmose (2000), as well as presenting experiences of how these themes and theorizations have impacted our work as critical mathematics educators, presenting contributions based on Skovsmose's theorizations..

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Author Biographies

MARCO AURÉLIO KISTEMANN JÚNIOR, Universidade Federal de Juiz de Fora

Marco Aurélio Kistemann Jr. é Pesquisador de campo e Líder do Grupo Pesquisa de Ponta (UFJF) e Pesquisador Colaborador do Grupo PEA-MAT-PUC-SP-Processo de Ensino-Aprendizagem da Matemática. Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1999), Bacharel em Ciências Humanas na UFJF (2023). Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004). Doutorado na Universidade Estadual Paulista (UNESP-Rio Claro-2011) em Educação Matemática com tema referente à Educação Financeira, Produção de Significados e Educação Matemática Crítica. É também professor-associado e pesquisador do Departamento de Matemática e do Mestrado Profissional em Gestão Escolar e Avaliação do CAED/UFJF. Membro da Cátedra Sérgio Vieira de Mello-Pareceria Acnur-ONU-UFJF com ações de Educação Financeira para Refugiados. Coordenador de diversos Projetos de Extensão Universitária com temática de Educação Financeira, Inclusão e Justiça Social e Economia Solidária na UFJF e membro do Conselho Editorial da Editora UFJF. Coordenador do PIBID-MATEMÁTICA (UFJF) (2024-2026). Atualmente é bacharelando em Ciências Sociais (UFJF) e aluno especial do Mestrado e Doutorado em Ciências Sociais (UFJF). Orcid:https://orcid.org/0000-0002-8970-3954.Lattes:http://lattes.cnpq.br/0321706175094911.E-mail:marco.kistemann@.ufjf.br kistemann1972@gmail.com

DAVI EDUARDO FIUZA ABRAS DE MELO, Universidade Federal de Juiz de Fora

Universidade Federal de Juiz de Fora / UFJF

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Published

2025-09-18

How to Cite

KISTEMANN JÚNIOR, M. A., & MELO, D. E. F. A. D. (2025). 25 Anos de ‘Cenários para Investigação’: Teorizações, Temáticas e Ideias Skovsmoseanas na Educação Matemática Crítica. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025037. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19610

Issue

Section

EDIÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA