O Ensino de Geometria nos Anos Iniciais sob a Perspectiva de Livros Didáticos

THE TEACHING OF GEOMETRY IN EARLY YEARS FROM THE PERSPECTIVE OF TEXTBOOKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19265

Keywords:

, Distance Learning.

Abstract

This text aims to analyze and discuss the teaching of Geometry in the early years of schooling based on textbooks. The study is part of a doctoral research project that investigates the teaching of Geometry in the early years of elementary education in the public school system of Caravelas, Bahia. It considers three textbook series as reference materials, used during the periods of 2016 to 2018, 2019 to 2022, and the series designated for 2023 to 2026. A qualitative documentary approach is employed to underpin the analysis and discussion, supported by theoretical frameworks on textbooks as objects of study, including official documents such as the National Curriculum Parameters (PCN) and the Common National Curriculum Base (BNCC). The results indicate that the geometry thematic unit, particularly in textbooks aligned with the BNCC, is addressed through connections with everyday objects, the use of concrete materials, and the exploration of playful activities. This study suggests the use of technological resources, which is also implemented through the integration of Geometry with other thematic units in Mathematics and other areas of knowledge, as proposed by the BNCC. The findings suggest that textbooks serve as a primary means for teachers to engage with the proposals set forth by this curricular document.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Antônio Guedes Caetano, Universidade Luterana do Brasil

Universidade Luterana do Brasil (ULBRA)

Canoas, RS, Brasil

Carmen Teresa Kaiber, Universidade Luterana do Brasil

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade Pontifícia de Salamanca-Espanha. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – Universidade Luterana do Brasil (ULBRA).

References

Barros, R. C. dos P., & Pavanello, R. M. (2022). Relações entre figuras geométricas

planas e espaciais no Ensino Fundamental: O que diz a BNCC? Jornal

Internacional de Estudos em Educação Matemática, 15 (1), 11–19.

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: Uma

introdução à teoria e aos métodos. (M. J. Alvarez, S. B. dos Santos, & T.

M. Baptista, Trads.). Porto, Portugal: Porto Editora.

Brasil. Secretaria da Educação Fundamental. (1997). Parâmetros Curriculares

Nacionais: Ensino de primeira à quarta série (Matemática). Brasília,

DF: MEC/SEF.

Brasil. Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília,

DF: MEC.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2015). Guia de

livros didáticos: PNLD 2016: Alfabetização Matemática e Matemática:

Ensino Fundamental anos iniciais. Brasília, DF: MEC.

Dante, L. R., & Viana, F. (2021). Ápis mais Matemática: Do 1º ao 5º ano (1ª ed.). São

Paulo, SP: Ática.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (4ª ed.). São Paulo, SP: Atlas.

Toledo, M. C. (2017). Buriti mais Matemática: Do 1º ao 5º ano (1ª ed.). São Paulo,

SP: Moderna.

Valente, W. R. (2008). Livro didático e educação Matemática: Uma história

inseparável. Zetetiké, 16(2), 139–162. Campinas, SP.

Vasconcelos, J., Pigatto, A. G. S., & Leivas, J. C. P. (2020). Uma análise sobre a

Geometria nos livros didáticos e na provinha Brasil. Góndola, enseñanza

y aprendizaje de las ciencias, 15(3), 547–568.

Published

2025-12-07

How to Cite

Caetano, M. A. G., & Kaiber, C. T. (2025). O Ensino de Geometria nos Anos Iniciais sob a Perspectiva de Livros Didáticos : THE TEACHING OF GEOMETRY IN EARLY YEARS FROM THE PERSPECTIVE OF TEXTBOOKS. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025049. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19265

Issue

Section

Article