Contributions of NICTs to mathematics teaching
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.18316Keywords:
Technology, Teaching Mathematics, Learning, Didactic SequencesAbstract
This article aims to identify some positive characteristics of the use of technologies in teaching Mathematics, such as resources that enable the interpretation, calculation and creation of concepts. The New Information and Communication Technologies (NTICs), inserted in the school environment, brings a perspective of innovation, based on the use of equipment, programs and activities that are more attractive to the student, as well as new pedagogical attitudes used to try to overcome the challenges of country in relation to the low student learning rate. The relevance of the issue is due to the observation that the difficulties in learning Mathematics in the Brazilian educational system are extremely harmful to the continuation of the student stage of children and young people, causing deficiencies that extend throughout their lives, causing harm to society as a whole. Methodologically, the research is exploratory, qualitative with a focus on bibliographic references. It was also sought to portray, through the study of existing works, that the activities developed through Didactic Sequence combined with digital technologies, can favor the teaching of mathematics that is usually carried out within the classroom, as students tend to be members of the process and motivated by having crossed the classroom environment itself.
Downloads
References
Brasil (2023). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Notas sobre o Brasil no Pisa 2022. Brasília, DF: Inep. Recuperado em 10 de setembro, 2023, de https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2022/apresentacao_pisa_2022_brazil.pdf
Brasil (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. Recuperado em 10 de dezembro, 2023, de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Brasil (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. 3ª Ed. Brasília, Brasil.
Borba, M. C.; Penteado, M. G. (2019). Informática e Educação Matemática. Coleção Tendências em Educação Matemática, 6ª ed. Belo Horizonte: Autêntica.
Cabral, N. F. (2017). Sequências didáticas: estrutura e elaboração. Belém: SBEM / SBEM-PA. Recuperado em 25 de setembro, 2023, de http://www.sbembrasil.org.br/files/sequencias_didaticas.pdf
Candau, V. M.; Lelis, I. A. (2011). A relação teoria‐prática na formação do educador. In: CANDAU, V. M. (Org.). Rumo a uma nova didática. 21. ed. Petrópolis: Vozes. Recuperado em 14 de setembro, 2023, de https://www.scielo.br/pdf/epec/v7n3/1983-2117-epec-7-03-00220.pdf.
Demo, P. (1987). Introdução à metodologia da ciência. 2º ed. São Paulo: Atlas.
Meneghin, A. A. A. (2016). A Tecnologia Digital no Ensino: possibilidades e aproximações para a Formação de Professores de Matemática. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor: produções didático-pedagógicas. Cadernos PDE, vol. 2, Santa Amélia, PR, Brasil. Recuperado em 13 de setembro, 2023, de http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_pdp_mat_uenp_anaadeliaassolari.pdf
Modrow, E. S.; Silva, M. B. (2013). A escola e o uso das tic: limites e possibilidades. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor: produções didático-pedagógicas. Cadernos PDE (Artigos), vol. 1, Curitiba, PR, Brasil. Recuperado em 15 de setembro, 2023, de http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uepg_ped_artigo_elizabeth_santanna_modrow.pdf
Moretti, I. (2018). Metodologia de Pesquisa no TCC: o que é como fazer e exemplos. Recuperado em 12 de setembro, 2023, de https://viacarreira.com/metodologia-de-pesquisa-do-tcc/
Rosa, E. F. S. (2016). O uso da Internet para o Ensino da Matemática (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ), São João Del Rei, MG, Brasil. Recuperado em 3 de março, 2024, de https://www.ime.usp.br/~toscano/disc/2018/SouzaRosaInternetEnsino
Samagaia, R; Neto, D. D. (2015). Educação científica informal no movimento “Maker”. X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, SP, Brasil. Recuperado em 15 de dezembro, 2023, de https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/midiaseeducacao/article/view/942
Venturini, A. D. B. Medeiros, L. M. (2016). Políticas Públicas Educacionais e o uso das Tecnologias no Atendimento Educacional Especializado. Revista Novas Tecnologias na Educação (Renote), CINTED/UFRGS, vol.14, n.2, Porto Alegre, RS, Brasil. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.70659
Zabala, A. (2007). A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

