Contributions of NICTs to mathematics teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.18316

Keywords:

Technology, Teaching Mathematics, Learning, Didactic Sequences

Abstract

This article aims to identify some positive characteristics of the use of technologies in teaching Mathematics, such as resources that enable the interpretation, calculation and creation of concepts. The New Information and Communication Technologies (NTICs), inserted in the school environment, brings a perspective of innovation, based on the use of equipment, programs and activities that are more attractive to the student, as well as new pedagogical attitudes used to try to overcome the challenges of country in relation to the low student learning rate. The relevance of the issue is due to the observation that the difficulties in learning Mathematics in the Brazilian educational system are extremely harmful to the continuation of the student stage of children and young people, causing deficiencies that extend throughout their lives, causing harm to society as a whole. Methodologically, the research is exploratory, qualitative with a focus on bibliographic references. It was also sought to portray, through the study of existing works, that the activities developed through Didactic Sequence combined with digital technologies, can favor the teaching of mathematics that is usually carried out within the classroom, as students tend to be members of the process and motivated by having crossed the classroom environment itself.

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Author Biographies

Jeany Oliveira Sousa Milhomen , Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Graduada em Licenciatura em Matemática, pela Universidade Federal do Tocantins (UFT); Graduada em Engenharia Civil, pelo Centro Universitário Luterano de Palmas (CELP/ULBRA).

Gabriela Machado Lopes, Secretaria da Educação do Estado do Tocantins (SEDUC/TO)

Graduada em Licenciatura em Matemática, pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Professora de Matemática da Educação Básica, na rede estadual do Tocantins.

Raylson dos Santos Carneiro, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Universidade Federal do Tocantins - UFT

Rogerio dos Santos Carneiro , Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Doutor em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT/REAMEC); Mestre em Educação Matemática, Universidade Severino Sombra (USS); Licenciado em Matemática, Universidade Estadual de Goiás (UEG); possui Pós-Graduação Lato Sensu em Metodologia de Ensino e Pesquisa na Educação Matemática e Física, Faculdade Católica de Anápolis; Pós-Graduação Lato Sensu em Educação em Direitos Humanos, Universidade Federal do Tocantins (UFT), e Pós-Graduação Lato Sensu em Engenharia de Produção, Universidade Cândido Mendes (UCAM). Integrante do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática no Brasil (GHEMAT-Brasil) e líder do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre as Perspectivas Históricas e Atuais da Educação Matemática e Matemática (PHEMAT). Professor Adjunto da Universidade Federal do Norte Tocantins - UFNT, docente da Licenciatura em Matemática, do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim) e do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT), Centro de Ciências Integradas (CCI-Cimba) Araguaína. Atua nas áreas: Educação Matemática; História da Educação Matemática; Educação Financeira e Matemática.

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Published

2025-03-28

How to Cite

Milhomen , J. O. S., Lopes, G. M., Carneiro, R. dos S., & Carneiro , R. dos S. (2025). Contributions of NICTs to mathematics teaching. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025051. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.18316

Issue

Section

Pedagogical Experiences