TDIC and Mathematics Teaching

A Systematic Mapping of their relationship with CME and ESTS in Basic Education in the last Ten Years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v7i1.17574

Keywords:

Mathematics Education, Conscious and Critical Education, Literature Review.

Abstract

This research explores the role of Critical Mathematics Education (EMC) and Education in Science, Technology, and Society (ECTS) in the context of demanding critical thinking from new students in today's sociocultural and sociopolitical landscape. The study aims to investigate whether Mathematics teaching activities, mediated by Information and Communication Technologies (ICTs), can contribute to a critical, civic, and humanitarian education aligning with the principles of EMC and ECTS. The research analyzed articles from the SciELO and Capes platforms, revealing that most articles provided evidence of the relevance of ECTS and EMC. Although not directly tied to the outcomes of ICT use in Mathematics education, a significant portion of the analyzed articles expressed concerns and recognition of the importance of these educational approaches. Therefore, incorporating ICTs into these activities appears to benefit both EMC and ECTS.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina Aguiar de Freitas Souza, UFABC

Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais: Inconfidentes, MG, BR

Evonir Albrecht, Universidade Federal do ABC - UFABC

Formado em Magistério, para atuar com os anos iniciais da Educação Básica pelo Colégio Cenecista Marechal Arthur da Costa e Silva de Guarujá do Sul, SC; Atuou nos anos iniciais da Educação Básica e Ensino Infantil; Licenciado em Matemática com habilitação em Física pela Universidade do Oeste de Santa Catarina; Licenciado em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho; Especialista em Psicopedagogia, Ensino de Física, Gestão da educação Pública; Mestre e Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul; Pós Doutorado com ênfase nos Elementos do Enfoque CTS e da Educação Matemática Crítica contemplados nas diretrizes curriculares e nas questões do ENADE para os cursos de Licenciatura em Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul; Avaliador do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD); Professor da rede municipal de Guarujá do Sul-SC, Caraguatatuba e São Paulo/SP e da rede estadual de Educação Básica nos estados de Santa Catarina e São Paulo; Professor no Centro Universitário Módulo na cidade de Caraguatatuba, nas Universidades Nove de Julho, FMU, Cruzeiro do Sul na cidade de São Paulo; Atuou como Tutor on-line pela FUNCAMP no programa REDEFOR do governo do Estado de São Paulo. Foi Pró-Reitor Adjunto de Extensão e Cultura, é Professor Adjunto na Universidade Federal do ABC na graduação e pós-graduação. Atua junto ao Programa de Pós-Graduação da UFABC, nas linhas de pesquisa: ensino, aprendizagem, currículo, CTS, estágio supervisionado, ensino de astronomia e formação de Professores. É parecerista em diferentes revistas científicas.

References

Albrecht, E., & Maciel, M. D. (2020a). Avaliação do ENADE: considerações sobre CTS e educação matemática crítica (2014 - 2017). RECEI, 6(17), 416-427. http://dx.doi.org/10.21920/recei72020617416427

Albrecht, E., & Maciel, M. D. (2020b). Educação CTS e Educação Matemática Crítica nas diretrizes para os cursos de Licenciatura em Matemática. RSD, 9(7), 1-17. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4308.

Alro, H., & Skovsmose, O. (2010). Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica.

Angotti, J. A. P., & Auth, M. A. (2001). Ciência e Tecnologia: Implicações Sociais e o Papel da Educação. Ciência e Educação, 7(1), 15-27.

https://www.scielo.br/j/ciedu/a/cpQBQWf3L6SQWqnff9M4NrF/?format=pdf

Auler, D., & Bazzo, W. A. (2001). Reflexões para a Implementação do Movimento CTS no Contexto Educacional Brasileiro. Revista Ciência e Educação, 7(1), 1-13. https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000100001

Araújo, J. de L. (2009). Uma Abordagem Sócio-Crítica da Modelagem Matemática: A Perspectiva da Educação Matemática Crítica. Alexandria, 2(2), 55-68.

Bazzo, W. A. (1998). Ciência, Tecnologia e Sociedade: e o contexto da educação tecnológica. Florianópolis: Ed. da UFSC.

Bazzo, W. A., & Cury, H. N. (2001). Formação crítica em matemática: uma questão curricular? Bolema, 14(16), 29-47.

Bazzo, W. A., Palacios, E. M. G., Galbarte, J. C. G., Linsingen, I. V., Cerezo, J. A. L., Luján, J. L., & Valdés, C. (2003). Introdução aos estudos CTS Ciência, Tecnologia e Sociedade. Madri: Editora OEI.

Ceolim, A. J., & Hermann, W. (2012). Ole Skovsmose and His Critical Mathematics Education. RPEM, 1(1), 9-20. https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/5922

Falbo, R. de A. (2018). Mapeamento sistemático. Retrieved October, v. 7. Disponível em:http://claudiaboeres.pbworks.com/w/file/fetch/133747116/Mapeamento%20Sistem%C3%A1tico%20%20v1.0.pdf

Freire, P. (1998). Pedagogia da autonomia: saberes necessários para a prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Giordano, C. C., Santos, D. B. M. dos, Santos, E. C., & Guimarães, J. F. (2020). Aprendizagem baseada em projetos e difusão de inovações: um estudo com alunos do ensino médio. Tangram, 3(3), 03-24. http://dx.doi.org/10.30612/tangram.v3i3.7304.

Guazzelli, I. R. B., Maciel, M. D., Soligo, M. G., Nascimento, D. S., & Macedo, H. C. (2009). Alfabetização científica crítica e cultura em uma perspectiva CTSA. In C. L. C. Amaral & E. Curi (Orgs.), Pesquisas e Práticas de Ensino em Química & Biologia (pp. 12-41). São Paulo: Terracota.

Lévy P. (1999). Cibercultura. 1ª ed. São Paulo: Editora 34.

Maciel, M. D. (2012). Alfabetização Científica e Tecnológica sob o Enfoque da CTS: Implicações para o Currículo, o Ensino e a Formação de Professores. Anais do II Seminário Hispano Brasileiro – CTS, (p. 152-160).

Melle, L. F. de O., Braga, J. C. B., & Stiubiener, I. (2019). Estudo sobre metodologias de desenvolvimento de jogos digitais educacionais: Revisão Sistemática da Literatura. Anais do 8º Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Sociedade Brasileira de Computação – SBC, (p. 1052). https://www.brie.org/pub/index.php/sbie/article/view/8833/6391

Mesquita, M. N. Ceolim, A. J., & Cibotto, R. A. G. (2021). Modelagem matemática na perspectiva da educação matemática crítica: abordagens na educação básica. Revista Brasileira de Educação, 26, e260022. https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260022

Miranda, A. L. (2021). Cibercultura e educação: pontos e contrapontos entre a visão de Pierre Lévy e David Lyon. Trans/Form/Ação, 44(1), 45-68. http://dx.doi.org/10.1590/0101-3173.2021.v44n1.04.p45

Pinheiro, N. A. M., & Bazzo, W. A. (2005). Educação crítico-reflexiva para um Ensino Médio científico-tecnológico: a contribuição do enfoque CTS para o ensino-aprendizagem do conhecimento matemático. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Florianópolis.

Ramalho, R. J. T. S., & Ventura, A. (2017). O potencial do scratch no ensino-aprendizagem da geometria. REIPE, p. 172-175. Universidade da Coruna. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2666

Rosa, M., & Sachet, B. (2021). Movimento de Decolonialidade de Gênero nas Aulas de Matemática: o trabalho com tecnologias digitais (td). Bolema, 35(71), 1246-1274. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v35n71a02.

Sbrana, M. de F. C., Albrecht, E., & Aguiar, M. (2019). A abordagem CTS e a educação matemática crítica como estratégia de ensino-aprendizagem na formação de professores de matemática. Alexandria, 12(2), 3-26. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n2p3

Silva, V. M., & Oliveira, C. A. de. (2022). Metodologia WebQuest nas aulas de Matemática em contexto de pandemia da Covid-19. Educação Matemática Debate, 6(12), 1-16. http://dx.doi.org/10.46551/emd.v6n12a08

Skovsmose, O. (1992). Competência democrática e conhecimento reflexivo em matemática. For the Learning of Mathematics, 12(2), 1-24.

Skovsmose, O. (1994). Towards a Philosophy of Critical Mathematics Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Skovsmose, O. (2001). Educação Matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus.

Skovsmose, O. (2007). Educação crítica - incerteza, matemática, responsabilidade (Trad. de Maria Aparecida Viggiani Bicudo). São Paulo: Cortez.

Skovsmose, O. (2008). Desafios da Reflexão em Educação Matemática Crítica. Campinas: Papirus

Souza, K. A. de F., & Albrecht, E. (2020). O PROEJA sob a perspectiva da Educação CTS e da Educação Matemática Crítica. RSD, 9(12), e40291211171. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i12.11171

Teixeira, P. M. M. (2003). A Educação Científica sob a Perspectiva da Pedagogia Histórico-Crítica e do Movimento C.T.S. no Ensino de Ciências. Ciência & Educação, 9(2), 177-190.

Published

2024-03-30

How to Cite

Souza, K. A. de F., & Albrecht, E. (2024). TDIC and Mathematics Teaching: A Systematic Mapping of their relationship with CME and ESTS in Basic Education in the last Ten Years. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 7(1), 22–41. https://doi.org/10.30612/tangram.v7i1.17574

Issue

Section

Article