TDIC and Mathematics Teaching

A Systematic Mapping of their relationship with CME and ESTS in Basic Education in the last Ten Years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v7i1.17574

Keywords:

Mathematics Education, Conscious and Critical Education, Literature Review.

Abstract

This research explores the role of Critical Mathematics Education (EMC) and Education in Science, Technology, and Society (ECTS) in the context of demanding critical thinking from new students in today's sociocultural and sociopolitical landscape. The study aims to investigate whether Mathematics teaching activities, mediated by Information and Communication Technologies (ICTs), can contribute to a critical, civic, and humanitarian education aligning with the principles of EMC and ECTS. The research analyzed articles from the SciELO and Capes platforms, revealing that most articles provided evidence of the relevance of ECTS and EMC. Although not directly tied to the outcomes of ICT use in Mathematics education, a significant portion of the analyzed articles expressed concerns and recognition of the importance of these educational approaches. Therefore, incorporating ICTs into these activities appears to benefit both EMC and ECTS.

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Author Biography

Evonir Albrecht, Universidade Federal do ABC - UFABC

Formado em Magistério, para atuar com os anos iniciais da Educação Básica pelo Colégio Cenecista Marechal Arthur da Costa e Silva de Guarujá do Sul, SC; Atuou nos anos iniciais da Educação Básica e Ensino Infantil; Licenciado em Matemática com habilitação em Física pela Universidade do Oeste de Santa Catarina; Licenciado em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho; Especialista em Psicopedagogia, Ensino de Física, Gestão da educação Pública; Mestre e Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul; Pós Doutorado com ênfase nos Elementos do Enfoque CTS e da Educação Matemática Crítica contemplados nas diretrizes curriculares e nas questões do ENADE para os cursos de Licenciatura em Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul; Avaliador do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD); Professor da rede municipal de Guarujá do Sul-SC, Caraguatatuba e São Paulo/SP e da rede estadual de Educação Básica nos estados de Santa Catarina e São Paulo; Professor no Centro Universitário Módulo na cidade de Caraguatatuba, nas Universidades Nove de Julho, FMU, Cruzeiro do Sul na cidade de São Paulo; Atuou como Tutor on-line pela FUNCAMP no programa REDEFOR do governo do Estado de São Paulo. Foi Pró-Reitor Adjunto de Extensão e Cultura, é Professor Adjunto na Universidade Federal do ABC na graduação e pós-graduação. Atua junto ao Programa de Pós-Graduação da UFABC, nas linhas de pesquisa: ensino, aprendizagem, currículo, CTS, estágio supervisionado, ensino de astronomia e formação de Professores. É parecerista em diferentes revistas científicas.

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Published

2024-03-30

How to Cite

Aguiar de Freitas Souza, K., & Albrecht, E. (2024). TDIC and Mathematics Teaching: A Systematic Mapping of their relationship with CME and ESTS in Basic Education in the last Ten Years. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 7(1), 22–41. https://doi.org/10.30612/tangram.v7i1.17574

Issue

Section

Article