PROBABILITY LEARNING IN THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL THROUGH THE PRODUCTION OF DIGITAL MEDIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v7i2.17525

Keywords:

Education. Geometry. Experience report.

Abstract

The proposal and the results of the qualitative case study research, which investigated the contributions of the inverted classroom to the learning of the concepts of validated probability in an experiment conducted with students of the 9th grade of elementary school, are presented. It was considered that the learning process through the creation of didactic animations and comic books, referred to as digital cartoons, would represent a methodological approach. This approach would create a didactic situation in which students would play a central role in their own learning, because they would need to appropriate the concepts of the proposed theme, to produce a narrative that presented a problem and its solution in the form of a digital media. The results indicate that producing digital cartoons serves as a valuable resource in Mathematics Education, fostering interest in the subject and promoting activity development. It was observed that students conducted research and enhanced their understanding of Probability while working on their digital cartoons. The proposed activity can be categorized as an active methodology, embodying the principles of an inverted classroom, where students take on a central role in their learning, because they researched the theme autonomously, studied several problems of counting and probability adapting them to their language. The teacher acted as mediator, validating the proposed problems as well as their resolution. The works presented by the groups were discussed in the classroom bringing a diversity of problem situations that enhanced the learning process of the subject of Probability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleiton Ribeiro de Jesus, Secretaria Estadual do Mato Grosso

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela universidade Luterana do Brasil, professor da rede estadual do Mato Grosso

Agostinho Iaqchan Ryokiti Homa, Universidade Luterana do Brasil

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil, professor na Universidade Luterana do Brasil.

References

Berbel, N. A. (2011). As Metodologias Ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, 32, 25-40.

Bergmann, J.; Sams, A. (2016). Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. (1 ed.). Rio de Janeiro: LTC.

BRASIL. MEC/INEP. (2017). Relatório do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica (SAEB). Brasília: Inep. Recuperado de Saeb — Inep (www.gov.br)

Bogdan, R.C; Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora.

Cândido, S. da S. (2012). O uso de Histórias em Quadrinhos (HQs) como ferramenta para o ensino reflexivo de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental II. Anais Eletrônicos III Encontro Interdisciplinar de Língua Portuguesa e Literatura – ENILL, 3, Itabaiana, SE.

Cordeiro, N. J. N.; Cardozo, D. A.; Silva, M. N. (2018). Histórias em quadrinhos: algumas conexões com a Matemática. Revista Educação Matemática em Foco, 7(3). Recuperado de http://revista.uepb.edu.br/index.php/REVEDMAT/article/view/4540/3087

Costa, R. F. (2017). Aprendizagem da Matemática com cartoons: qual o papel das tecnologias digitais?. (Dissertação de Mestrado). Unemat, Barra do Bugres.

Creswell, J. W. (2014). Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: Escolhendo entre cinco abordagens. Trad. Sandra Mallmann da Rosa. (3. ed.). Porto Alegre: Penso.

D’Ambrósio, U. (2010). Educação Matemática: Da teoria à prática. (16. ed.). São Paulo: Papirus.

Homa, A. I. R. (2020). As dificuldades em álgebra dos estudantes de engenharia: um experimento com Avaliação Diagnóstica Auxiliada Por Computador. Revista Acta Scientiae, 22(5), 254-272.

Junior, F. de P. S. de A.; Trindade, A. K. B. da; Oliveira, L. J. do N. (2019). Histórias em quadrinhos como ferramenta de contextualização de conceitos matemáticos. Revista Ensino de Matemática em Debate, 6(1). Recuperado de https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/39239

Lüdke, M.; A., André, E. D. M. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.

Moran, J. M. (2015). Mudando a educação com Metodologias Ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergência Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. II, 15-33. Recuperado de http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf

Pereira, A. C. C. (2015) A utilização de quadrinhos no ensino da Matemática. In: Pereira, A. C. C. (Org.). Educação Matemática no Ceará: os caminhos trilhados e as perspectivas. Fortaleza: EdUECE, 31-43.

Ribeiro, F. J. (2019). Quimitoon: Química-com-Cartoons. Dissertação (Dissertação de Mestrado) Unemat, Barra do Bugres.

Sandri, D.C et al. (2018). Cartoons no ensino de Matemática. CoInspiração-Revista dos Professores que Ensinam Matemática, 1(2), 196-206.

Souza, P. H. F.; Souto, D. L. P. (2016). Luz, câmera: Educação Matemática em animação.

Silva, P. O. (2019). Contradições Internas no curso Lic-Toon: Produção de Cartoons Digitais na Formação Inicial de Matemática. (Dissertação de Mestrado) Unemat, Barra do Bugres.

Yin, R. K. (2005). Estudo de Casos: Planejamento e Métodos. São Paulo: Editora Bookman.

Published

2024-07-11

How to Cite

Cleiton Ribeiro de Jesus, & Agostinho Iaqchan Ryokiti Homa. (2024). PROBABILITY LEARNING IN THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL THROUGH THE PRODUCTION OF DIGITAL MEDIA. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 7(2), 85–105. https://doi.org/10.30612/tangram.v7i2.17525

Issue

Section

Article