The Supervised Internship and the formation of the Mathematics teacher: experiences in a high school class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i3.11291

Keywords:

Supervised internship. Experiences. Mathematics teaching.

Abstract

This article aims to report and reflect on the experiences lived during the Supervised Internship IV, of the Mathematics Degree course at the State University of Bahia -UNEB, CampusVII -Senhor do Bonfim. The same was done during the first semester of 2019 and sought to insert the licensee in the teaching space in Mathematics, in high school classes, so that they could experience situations that in the future may be found in the workspace. For this, the following activities were carried out: i) approaching the school reality through reading the Political Pedagogical Project, observing the school space and building an intervention project; ii) teaching in a high school class and iii) proposing a workshop. It is worth mentioning that the immersion movement at school promoted the development of knowledge necessary for the exercise of teaching and contributed to the process of constituting the teaching identity.

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Author Biography

Américo Junior Nunes da Silva, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Professor do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia (Uneb - Campus VII) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos ? PPGESA (Uneb - Campus III). Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UnB), Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Regional de Filosofia, Ciências e Letras de Candeias (IESCFAC), Especialista em Educação Matemática e Licenciado em Matemática pelo Centro de Ensino Superior do Vale do São Francisco (CESVASF). Foi professor e diretor escolar na Educação Básica. Coordenou o curso de Licenciatura em Matemática e o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) no Campus IX da Uneb. Foi coordenador adjunto, no estado da Bahia, dos programas Pró-Letramento e PNAIC (Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa). Participou, como formador, do PNAIC/UFSCar, ocorrido no Estado de São Paulo. Pesquisa na área de formação de professores que ensinam Matemática, Ludicidade e Narrativas. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (CNPq/UFSCar)

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Published

2020-09-30

How to Cite

Santos, G. L., & Silva, A. J. N. da. (2020). The Supervised Internship and the formation of the Mathematics teacher: experiences in a high school class. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(3), 162–177. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i3.11291

Issue

Section

Pedagogical Experiences