Bibliometric analysis of experience reports on “Mathematics in Early Childhood Education” published in SHIAM (2013-2017)
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v3i1.11171Keywords:
Mathematics in Early Childhood Education. Experience reports. Bibliometric Analysis.Abstract
We present results of a research that aimed to analyze the production of knowledge, in reports of experiences, about Mathematics in Early Childhood Education. The central database was the National Seminar on History and Research of / in Mathematics Classes - SHIAM - in which we found articles published in the annals of the editions of 2013, 2015 and 2017. The theoretical and methodological framework includes discussions on what to teach “from” and “about” Mathematics in childhood combined with a bibliometric study. The analysis of the data reveals that most of the activities developed with the young child are aimed at work in the numerical field and with highlights for the kindergarten classes, thus denying the possibilities of promoting mathematical thinking from the daycare center. With the end of the investigation, we concluded that it is necessary to invest in research and training work, on a continuous level, with teachers who teach mathematics since working with babies.Downloads
References
Andrade, Lucimary Bernabé Pedrosa de. (2010). Educação infantil: discurso, legislação e práticas institucionais. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica.
Andricioli, Ana Carolina; Azevedo, Priscila Domingues de. (2012). Jogo dos numerais: aprendendo matemática através da brincadeira. In: Anais do IV Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://sites.google.com/site/anaisdoivsnhiam/historias-de-aulas-de-matematica, Acessado em: 22, mai. 2018.
Amaral, Dalice Alves Rapouzeiro do; Azevedo, Priscila Domingues de; Carisani, Andrea Cristina. Geometria na Educação Infantil. (2013). In: Anais do IV Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://sites.google.com/site/anaisdoivsnhiam/historias-de-aulas-de-matematica, Acessado em: 22, mai. 2018.
Ariès, Philippe. (1978). História social da infância e da família. Tradução: D. Flaksman. Rio de Janeiro: LCT.
Azevedo, Priscila Domingues de. (2009). As concepções de professores da Educação Infantil sobre a matemática. In: Anais do 17º Congresso de Leitura do Brasil, Campinas/SP: ALB, 2009. v. 1. p. 1-12. Recuperado de: http://alb.org.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais17/txtcompletos/sem07/COLE_4128.pdf, Acessado em: 29, mai. 2018.
Azevedo, Priscila Domingues de. (2007). Os fundamentos da prática de ensino de Matemática de professores da Educação Infantil Municipal de Presidente Prudente/ SP e a formação docente. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista, FCT/UNESP de Presidente Prudente, 245 p.
Azevedo, Priscila Domingues de; Souza, Talita Fernanda de; Passos, Cármen Lúcia Brancaglion. (2013). Uma experiência de formação de professores no grupo de estudo outros olhares para a matemática. In: Anais do IV Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://sites.google.com/site/anaisdoivsnhiam/apresentacao, Acessado em: 22, mai. 2018.
Azevedo, Priscila Domingues de. Carisani, Andrea Cristina. Depetri, Sandra Regina de Rizzo. (2013) Geometria na educação infantil: relato de uma abordagem lúdica. In: Anais do IV Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://sites.google.com/site/anaisdoivsnhiam/historias-de-aulas-de-matematica, Acessado em: 22, mai. 2018.
Azevedo, Priscila Domingues de; Ruffino, Sandra Fagionato. (2013). Pulando corda, conhecendo as possibilidades do corpo e aprendendo na educação infantil. In: IV Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://sites.google.com/site/anaisdoivsnhiam/historias-de-aulas-de-matematica, Acessado em: 22, mai. 2018.
Azevedo, Priscila Domingues de; Pessa, Jussara. (2013). Trabalhando com o Geoplano na Educação Infantil. In: Anais do IV Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://sites.google.com/site/anaisdoivsnhiam/historias-de-aulas-de-matematica, Acessado em: 22, mai. 2018.
Boas, Selma Nascimento Vilas. (2013). Jogo e narrativas de criança nas aulas de Matemática. In: Anais do IV Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://sites.google.com/site/anaisdoivsnhiam/historias-de-aulas-de-matematica, Acessado em: 22, mai. 2018.
Brasil. (1996). Lei de Diretrizes e Bases Nacionais para a Educação Básica. Lei nº 9.394/96. 20 de dezembro de 1996.
Brasil. (2009). Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Parecer Homologado Despacho do Ministro, publicado no D.O.U. de 9/12/2009, Seção 1, pp- 14. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb020_09.pdf, Acessado em: 21, mai. 2018.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm, Acessado em: 21, mai. 2018.
Brasil. (1998). Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil: Conhecimento de Mundo. Brasília: Ministério da Educação Secretaria de Educação Fundamental.
Camargo, Giancarla Giovanelli de. (2013). Gráfico de setores: uma possibilidade de trabalho na Educação Infantil. In: Anais do IV Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://sites.google.com/site/anaisdoivsnhiam/historias-de-aulas-de-matematica, Acessado em: 22, mai. 2018.
Campos, Maria Malta. (2008). Educar crianças pequenas: em busca de um novo perfil de professor. Retratos da Escola, Brasília, v. 2, p. 121-131, jan./dez. Recuperado de: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/130/232, Acessado em: 06, abr. 2018.
Carcanholo, Flávia Pimenta de Souza; Oliveira, Guilherme Saramago de. (2013). A Educação Matemática na escola: contribuições para a aprendizagem das crianças na Educação Infantil. In: Anais do IV Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://sites.google.com/site/anaisdoivsnhiam/historias-de-aulas-de-matematica, Acessado em: 22, mai. 2018.
Ciríaco, Klinger Teodoro. (2012). Conhecimentos e práticas de professores que ensinam Matemática na infância e suas relações com ampliação do Ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista, FCT/UNESP, Presidente Prudente-SP. 334 p.
Graupner, Marli de Carvalho. Silva, Jaqueline Ferreira da. (2013). Utilizando os jogos para o ensino de matemática na Educação infantil. In: Anais do IV Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://sites.google.com/site/anaisdoivsnhiam/historias-de-aulas-de-matematica, Acessado em: 22, mai. 2018.
Haddad, Lenira. (1998). O referencial curricular nacional para a Educação Infantil no contexto das políticas para a infância: uma apreciação crítica. Caxambú: In: Anais da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Educação. ANPEd.
Kamii, Constance. (2012). A criança e o número: implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação com escolares de 4 a 6 anos. 39°ed.Campinas, SP: Papirus.
Kishimoto, Tizuko Morchida. (2000). Jogos, brinquedos, brincadeiras e educação. 4. ed. São Paulo: Cortez.
Lopes, Celi Ap. Espasandin. (2003). O conhecimento profissional dos professores e suas relações com estatística e probabilidade na educação infantil. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, Campinas. 290 p.
Lopes, Celi Aparecida Espasandin. Moura, Ana Regina Lanner de. (2003). As crianças e as ideias de número, espaço, formas, representações gráficas, estimativa e acaso. Campinas, SP: Graf. FE/UNICAMPI; CEMPEM.
Lorenzato, Sérgio. (2008). Educação Infantil e a percepção da matemática. 2°. ed. rev. E ampliada – Campinas. SP: Autores Associados.
Nogueira, Karina Falchione. Lotério; Fabiana Varandas. Ramalho; Priscila Domingues de Azevedo. (2015). A literatura infantil e as noções de medida: uma experiência com crianças a partir do livro “Adivinha o quanto eu te amo”. In: Anais do V Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://www.cempem.fe.unicamp.br/sites/www.cempem.fe.unicamp.br/files/anais_shiam-v3.invau.pdf, Acessado em: 22, mai. 2018.
Pessa, Jussara. Ramalho, Priscila Domingues de Azevedo. (2015). Literatura infantil e Matemática – uma conexão possível! In: Anais do V Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://www.cempem.fe.unicamp.br/sites/www.cempem.fe.unicamp.br/files/anais_shiam-v2.hisau.pdf, Acessado em: 21, mai. 2018.
Ramalho; Priscila Domingues de Azevedo. (2015). A literatura infantil em conexão com a Matemática: uma experiência com o livro “Clact, Clact, Clac”. In: Anais do V Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Recuperado de: https://www.cempem.fe.unicamp.br/sites/www.cempem.fe.unicamp.br/files/anais_shiam-v3.invau.pdf, Acessado em: 21, mai. 2018.
Reveles, Audrey Garcia. Takahashi, Regina Toshie. (2007). Educação em saúde ao ostomizado: um estudo bibliométrico. Rev Esc Enferm USP; 41(2):245-50. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v41n2/09.pdf, Acessado em: 20, fev. 2018.
Santos, Santa Marli Pires dos. (2000). Brinquedoteca: a criança, o adulto e o lúdico. Petrópolis: Vozes.
Smole, Kátia Cristina Stocco. (2003). A Matemática na Educação Infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed.
Smole, Kática Cristina Stocco. Diniz, Maria Ignêz. Cândido, Patrícia. (2000). Brincadeiras infantis nas aulas de Matemática. Porto Alegre: Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.