Mathematical Literacy interlaced with Children’s Literature: a study on the perception held by literacy teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i1.11038

Keywords:

Children’s literature, mathematical notions, mathematical literacy.

Abstract

It is noteworthy how primary and secondary students presently struggle to understand the concepts of Mathematics, as oftentimes they were unable to build mathematical notions that are fundamental to the literacy cycle. Another known fact is the importance of using diversified teaching strategies to allow students to build, during those years, the mathematical concepts that are held as the basis for their success in other educational stages. We understand that one alternative that is in line with this notion consists of interlacing mathematical literacy and children’s literature together. Over the past few years, Brazil’s Ministry of Education has been sending schools collections of literary works that bring in ideas which can be explored in various fields of knowledge, Mathematics included. Therefore, a qualitative research study with quantitative aspects was conducted with literacy teachers to find whether they think it is possible to use some of the stories for children found in such collections to introduce or build mathematical concepts.

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Author Biographies

Karin Ritter Jelinek, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000), com Pós-Doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Eduardo Mondlane, Moçambique (2015), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013) e Mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005). Professora Adjunta na Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Campus de Santo Antônio da Patrulha, e no PPG em Ensino de Ciências Exatas. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas (Mestrado Profissional), membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis e da Equipe de Avaliação do Programa Nacional do Livro Didático de Matemática dos Anos Iniciais (PNLD 2019 - 2021). Tutora do grupo PET Conexões de Saberes FURG-SAP. Líder do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa em Educação em Ciências - NIPEC e pesquisadora dos grupos de pesquisa Praktiké - Educação e Curriculo em Ciências e Matemática (UFRGS) e GEEMAI - Grupo de Estudos sobre Educação Matemática nos Anos Iniciais (UFPEL), onde pesquisa sobre as altas habilidades e o desenvolvimento de potenciais na área de Matemática, bem como, sobre a formação inicial e continuada de professores que ensinam Matemática.

Márcia Viviane dos Santos Adam, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas (FURG - Campus de Santo Antônio da Patrulha). Possui Especialização para Professores de Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e Licenciatura em Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Professora da Rede Pública de Ensino nos municípios de Glorinha e Gravataí (RS).

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Published

2020-03-30

How to Cite

Jelinek, K. R., & Adam, M. V. dos S. (2020). Mathematical Literacy interlaced with Children’s Literature: a study on the perception held by literacy teachers. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(1), 46–61. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i1.11038

Issue

Section

Article