O uso do origami adaptado para o ensino das formas geométricas planas a uma aluna com deficiência visual
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v1i3.8333Abstract
Neste artigo discutimos as potencialidades do origami no desenvolvimento de conceitos e de caracterização de figuras geométricas planas. As discussões aqui apresentadas fazem parte de uma experiência de ensino realizada durante o curso de licenciatura em matemática. Os resultados apontam para o potencial da utilização do origami no desenvolvimento de conceitos relacionados às figuras planas, tais como: número de lados e suas medidas, a ideia de lados opostos, lados paralelos, dentre outras. Notamos dificuldades nas formas de representação dos ângulos, o que indica a necessidade de desenvolver outras estratégias para se trabalhar essa representação com alunos cegos. Diante da necessidade cada vez maior de recursos metodológicos para o ensino de Geometria, especialmente para os alunos cegos, consideramos que as discussões fomentadas contribuem para o trabalho com conceitos geométricos voltados a alunos deficientes visuais, ainda na primeira etapa do ensino fundamental.
Downloads
References
Brasil. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília.
Brasil (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília.
Fernandes, S. H. A. A, Healy, L. (2016). Rumo à Educação Matemática Inclusiva: reflexões sobre nossa jornada. REnCiMa, Edição Especial: Educação Matemática, 7 (4), 28-48).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.