As mudanças na prática profissional dos docentes de matemática em tempos de pandemia da COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v6i4.16997Keywords:
Ensino Superior, Pandemia, Docente, Licenciatura em matemática, AdaptaçõesAbstract
This work was developed with the objective of analyzing the adaptations made in the professional practice of teachers of the Mathematics degree course at a higher education institution, when teaching in Emergency Remote Teaching (ERE). We know how education was affected due to the COVID-19 pandemic, where the world had to be in isolation, thus adhering to the use of ERE to seek to continue the teaching and learning process. With this, it is necessary for the faculty to seek to adapt to the new reality. The research has a qualitative approach, and as a data collection instrument we used a questionnaire, which was sent by e-mail. In the data analysis, we tabulated the answers; In the results obtained, it was possible to notice how teachers are aware of the changes that occurred in the 2 years of the pandemic and how this made them seek to learn to use new technological tools and other teaching methodologies. It became clear how the pandemic brought negative points in relation to education in terms of social inequality due to lack of resources and ways for teachers to evaluate students regarding learning, but they also had positive points in relation to the new knowledge acquired by teachers in relation to to digital media.
Downloads
References
Abreu, A., Rodrigues, J. (2018). A avaliação da Aprendizagem no Ensino Superior. Disponivel em:< https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/a-avaliacao- aprendizagem-no-ensino-superior.htm > Acesso em: 30/06/2020.
Araújo, A. L. D., Fahd, Plínio Gonçalves.(2020). Perpectivas para o retorno das aulas presenciais. Ensino remoto em debate [recurso digital] / Francisco Pessoa de Paiva Júnior (Organizador). -- 1. ed. -- Belém: RFB Editora.
Brasil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
Cassiano, A. A Et AL.(2021). Importância da avaliação para o professor. Anais do VIII ENALIC... Campina Grande: Realize Editora.
Cardoso et al.(2016). Metodologias de ensino que auxiliam a aprendizagem na educação superior. Disponivel em: < https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/25239/1/Metodologia%20do%20Ensino%20de%20Matematica.pdf> Acesso em: 30/06/2022 15:29
D’ambrosio, B S. Como Ensinar Matemática Hoje?. (2010). Disponível em:
<http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/MATEMATICA/Artigo_Beatriz.pdf > Acesso em: 30/06/2022 16:18
D’ávila, C.(2021). Métodos e técnicas de ensino e aprendizagem para a Educação Superior: cardápio pedagógico / Cristina D’Ávila. - Salvador: EDUFBA, 125 p.
Guimarães, G. A. R.(2021). Dificuldades matemáticas apontadas no ingresso ao ensino superior: desafios e possibilidades / Giselle Aparecida Ribeiro Guimarães; orientadora Hilma Aparecida Brandão. -- Ipameri, 16 p.
Gusso, H. L Et Al.(2020). Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade. Campinas, v. 41. p. 01-27.
Machado, P. L. P.(2020). Educação em tempos de pandemia: O ensinar através de tecnologias e mídias digitais. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, Ed. 06, Vol. 08, pp. 58-68. junho de 2020.
Macêdo, J. A., Gregor, I. C. S.(2020). Dificuldades nos processos de ensino e de aprendizagem de Cálculo Diferencial e Integral. EMD - Educação Matemática Debate, Montes Claros (MG), Brasil, v. 4, e202008, p. 1-24.
Maia, R., Coelho, L.(2020). Para entidades, governo fracassou em enfrentar impactos da pandemia na educação. Disponivel em: < https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/para-entidades-governo-fracassou-em-enfrentar-impactos-da-pandemia-na-educacao/> Acesso em: 20/12/2022.
Manfredi, S. M.(1993). Metodologia de Ensino: diferentes concepções. Campinas/SP: F.E. UNICAMP, Mimeo, 6p.
Matoso, L. M. L.(2014). A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. Rev. Catussuba: Mossoró, v. 3, n. 2, p. 77 -83.
Masola, W. D. J., Allevato, N. S.(2016). Dificuldades de aprendizagem matemática de alunos ingressantes na educação superior. REBES - Rev. Brasileira de Ensino Superior, São Paulo, v. 2, ed. 1, p. 64-74.
Marques, B. S. L., Barbosa, N. M.(2021). Sala de aula invertida adaptada ao ensino remoto: uma proposta de ensino híbrido aplicado à Análise Combinatória. Revista BOEM, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 122-142.
Pinheiro, T. Z., Rodrigues, C. D. N.(2021). O uso da tecnologia no processo de ensino aprendizagem durante a pandemia do covid-19. 2021. 12f. Artigo Acadêmico (Pós-Graduação em informática na Educação) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP.
Ries, E.F Et Al.(2020). Avaliação do ensino remoto de Epidemiologia em uma universidade pública do Sul do Brasil durante pandemia de COVID-19. Ufsm, v. 1, n. 1, p. 1- 20, 28 ago. 2020. FapUNIFESP (SciELO).
Silva, F. V. D. Et Al.(2021). Dificuldades de aprendizagem matemática dos alunos ingressantes no curso de licenciatura em matemática do cfp da ufcg: entendendo as razões e buscando soluções. VII CONEDU - Conedu em Casa... Anais ...Campina Grande: Realize Editora.
Souza, K. R. Et Al.(2021). Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, 2021, e00309141. DOI: 10.1590/1981-7746- sol00309
Tiusso, J. V. R., Carrara, J. D. M., Victorio, M. F.(2020). Diferenças entre ensino público e privado aumentam na pandemia. Disponivel em: < https://agemt.pucsp.br/noticias/diferencas-entre-ensino-publico-e-privado-aumentam-na- pandemia#:~:text=Com%20o%20agravamento%20da%20pandemia,o%20tipo%20de%20insti tui%C3%A7%C3%A3o%20observada> Acesso em: 30/06/2022 13:06
Xavier, A.R. C.(2020). Orientações pedagógicas para o planejamento do ensino mediado por tecnologias. Texto elaborado para o plano de formação do Programa de Desenvolvimento Profissional Docente – PRODOC, da Universidade Federal de Alfenas, intitulado: Projeto Local de Desenvolvimento Profissional e Formação Pedagógica Docente (PLDoc) - Campus Poços de Caldas / Espaços alternativos à sala de aula: o processo de ensino e aprendizagem mediado por tecnologias, realizado entre 01 de 12 de junho de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.