The discipline of Financial Mathematics in the curricular matrices of undergraduate courses in Mathematics in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i3.11509

Keywords:

Degree in Mathematics. Financial Math. Pedagogical Projects of Courses.

Abstract

In this  research, we  aim to understand  how the  discipline of Financial Mathematics is structured in the Pedagogical Projects of Courses (PPCs) of undergraduate courses in Mathematics and suitable for the future practice of the teacher. Weadopted as methodology, a qualitative approach of the documental type, whose corpus was constituted by 182 PPCs of courses, of all the geographic regions of Brazil. Data analysis was performed through Content Analysis, which made it possible to establish two categories of analysis. Discussing the categories, we highlight the need for mathematics degrees  to  take  on  the  responsibility  of  training  qualified  teachers,  contemplating  knowledge associated with the development of the basic school education process. We hope that this study can contribute to the debate on the curriculum of initial teacher education and that it transcends teaching, which is purely technical, which overvalues teaching froma transmissive perspective of concepts to the detriment of the construction of scientific knowledge.

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Author Biographies

Regimar Alves Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG)

Mestre em Educação para Ciências e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Câmpus Jataí (2019). Especialista em Tecnologias e Educação a Distância pelo Centro Universitário Barão de Mauá (2015). Graduado em Ciências - Habilitação em Matemática pela Universidade Estadual de Goiás - Câmpus Iporá Goiás (2006). Professor efetivo da rede municipal de ensino desde 2012. Atualmente é professor na Educação Básica (PEB III) na EMEF Professor Clóvis Leão de Almeida - Secretaria Municipal de Educação de Rio Verde - Goiás. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática.

Luciano Duarte da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG)

Licenciado e bacharel em matemática pela PUC-GO, mestre em matemática na área de Geometria Diferencial pela UFG e doutor em Educação Matemática pela UNESP-Rio Claro. Atualmente sou professor e formador de professores de matemática no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG)-Goiânia/GO. Sou membro do Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (NEPEM/IFG) atua principalmente em pesquisas que discutem os seguintes temas: O ensino das disciplinas específicas do curso de licenciatura em matemática; O ensino das disciplinas de educação matemática do curso de licenciatura em matemática; e políticas públicas voltadas a formação de professores.

Márcio Urel Rodrigues, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Educador matemático com o objetivo de contribuir com os processos formativos de professores de Matemática no Estado de Mato Grosso e no Brasil. Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista. Unesp/Rio Claro/SP. 2016. Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista. Unesp/Rio Claro/SP. 2007. Graduado no curso de Licenciatura Plena de Matemática pela UNEMAT - Universidade do Estado de Mato Grosso em 2004. Professor Efetivo com Dedicação Exclusiva vinculado a Faculdade de Ciências Exatas e Tecnológicas da Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT/Barra do Bugres. Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - UNEMAT/Campus de Barra do Bugres/MT.

Nilton Cezar Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG)

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista - UNESP(2017), na área de Resolução de Problemas e Ensino e Aprendizagem da Matemática; Mestre em Matemática pela Universidade Federal de Goiás - UFG (2000), na área de Álgebra (com aplicações em criptografia); Bacharel em Matemática pela Universidade Federal de Goiás - UFG (1995). Atualmente é professor de Matemática do Instituto Federal de Goiás-IFG; Membro do GTERP - Grupo de Trabalho e Estudos em Resolução de Problemas/UNESP-Rio Claro; Membro do NEPEM - Núcleo de Pesquisa em Educação Matemática/IFG-Goiânia; Professor/orientador no programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática do IFG-Jataí. Área de interesse: Resolução de Problemas de Matemática (Estudo de estratégias de resolução de problemas e o ensino através da resolução de problemas), Ensino de Álgebra (o ensino de álgebra nos cursos de Licenciatura em Matemática), Pensamento Algébrico, Semiótica e Formação de Professores de Matemática.

References

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Published

2020-09-30

How to Cite

Ferreira, R. A., Silva, L. D. da, Rodrigues, M. U., & Ferreira, N. C. (2020). The discipline of Financial Mathematics in the curricular matrices of undergraduate courses in Mathematics in Brazil. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(3), 85–109. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i3.11509

Issue

Section

Article