Playing with Algebra: The use of games in teaching of systems of linear equations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v3i4.10968

Keywords:

Teaching algebra. Mathematics games. Systems of linear equations.

Abstract

This article aims to report the experience of teaching algebra to students in the eighth grade of elementary school. The purpose of the work is to analyze the students' responses seeking to understand how they deal with the difficulties encountered when solving problems related to systems of linear equations. As a result, it was observed that the majority of the class understood the processes of solving the systems of polynomial equations of the first degree, as well as a remarkable participation of the class, generated by the increase in their level of interest in solving the tasks. In addition, there is an improvement in cooperation between students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, P. N. (2008). Educação Lúdica: técnicas e jogos pedagógicos. São Paulo: Loyola.

Cedro, W., & Moura, M. (2007). Uma perspectiva histórico-cultural para o ensino de álgebra: o clube de matemática como espaço de aprendizagem. Zetetike, 15(1), 37-56.

Costa, A., Azevedo, J., Rodrigues, M., Hauschild, C., & Dullius, M. (2016). Investigando as dificuldades apresentadas em álgebra por alunos do oitavo ano do ensino fundamental. Revista Destaques Acadêmicos, Lajeado, v. 8, n. 4, 159-176.

Lins, R., & Gimenez, J. (2001). Perspectivas em Aritmética e Álgebra para o século XXI. Campinas, SP: Papirus.

Moura, M. (1994). A Séria busca no jogo: do lúdico na matemática. In: T. Kishimoto (Org). Jogos, brinquedos, brincadeira e educação. São Paulo: Cortez.

Murcia, J. (org.). (2008). Aprendizagem através do jogo. Porto Alegre: Artmed.

Panossian, M., & Moura, M. (2010). Fantan: um jogo para ensinar e aprender álgebra. In A. Lopes & P. Pereira (Orgs.). Ensaios em Educação matemática: algumas possibilidades para a educação básica. Campo grande: ed. UFMS.

Smole, K., Diniz, M., & Milani, E. (2007). Cadernos do Mathema: Jogos de matemática de 6° a 9° ano. Porto Alegre: Artmed.

Sousa, M., Panossian, M., & Cedro, W. (2014). Do movimento lógico e histórico à organização do ensino: o percurso dos conceitos algébricos. Campinas, SP: Mercado de letras.

Strapason, L., & Bisognin, E. (2013). Jogos pedagógicos para o ensino de funções no primeiro ano do Ensino Médio. Bolema, 27(46), 579-595.

Vygotsky, L. (1987). The collected works of L. S. Vygotsky, vol.1, Problems of general psychology including Thinking and speech. New York: Plenim Press.

Published

2020-12-10

How to Cite

Rosa, A. S. M., Oliveira, W. F., Lyra-silva, G. M. V., & Cedro, W. L. (2020). Playing with Algebra: The use of games in teaching of systems of linear equations. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 3(4), 173–189. https://doi.org/10.30612/tangram.v3i4.10968

Issue

Section

Pedagogical Experiences