The geometry in the basketry of the Karipuna people: an ethnomathematical perspective
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.20365Keywords:
Educação matemática, Interculturalidade, Conhecimento TradicionalAbstract
This article analyzes the geometric representations present in the basketry of the Karipuna indigenous people from Manga village, located in the Uaçá Indigenous Land, in the municipality of Oiapoque/AP, Brazil. The research highlights how the art of weaving goes beyond utilitarian aspects, constituting a process of cultural meaning with strong didactic potential for teaching mathematics through ethnomathematics. Through bibliographic studies of undergraduate theses from the region, it was possible to identify geometric shapes and symbols that express traditional knowledge. The results indicate that such practices can support intercultural pedagogical approaches, strengthen indigenous schooling, and contribute to teacher education, valuing ethnoknowledge and fostering cultural revitalization.
Downloads
References
Aniká dos Santos, R. Cestarias e tracados estudos em etnomatematica indigena. 2013. . [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Amapá].
Baniwa, A. (2019). Educação escolar indígena e a luta por autonomia.
Bayer, A., & Santos, L. (2003). Matemática e Etnomatemática: um olhar sobre as práticas matemáticas indígenas. Editora da UFPR.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF.
Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
D’Ambrosio, U. (1990). Etnomatemática: Arte ou Técnica de Explicar e Conhecer. Ática.
_____________. (2001). Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. Autêntica.
_____________. (2007). Etnomatemática: Um programa para o século XXI. Editora da UNESP.
Faustino, R. C., Novak, M. S. J., & Borges, F. A. (2020). Formação inicial de professores indígenas e a matemática intercultural. Boletim de Educação Matemática, 34(76), 1-18.
Iaparrá dos Santos, G. A marca Kuahi na cuia: um símbolo cultural da etnia Karipuna. 2011. . [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Amapá].
Iepé. (2003). Saberes e práticas dos povos indígenas do Amapá e norte do Pará. Iepé.
Instituto Socioambiental. (2011). Terra Indígena Uaçá. Instituto Socioambiental.
Knijnik, G. (1996). Exclusão e resistência: A educação matemática e a questão social. Artes Médicas.
Lopes da Silva, D. (2011). Licenciaturas Interculturais Indígenas no Brasil: Uma análise crítica. Editora da Universidade de Brasília.
Mattos, S. M. N., & Mattos, J. R. L. (2015). A etnomatemática na formação de professores indígenas: Desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação Matemática, 12(3), 45-60.
Muniz, J., & Silva, R. (2018). Formação de professores indígenas: Desafios e perspectivas. Cortez.
Nery, C. S. S., & Mendes, I. A. (2019). O ensino de matemática nas escolas indígenas: Diálogos entre saberes da tradição e do currículo. Educação e Pesquisa, 45, e20198765.
Oliveira, L., & Rosa, M. (2019). Professores indígenas: Entre culturas e instituições. Papirus.
Santos, J. A cestaria Karipuna: um estudo da arte de trançar peneira, paneiro e cesto. 2014. . [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Amapá].
Santos, N. A. (2016). A etnomatemática na produção da cestaria Karipuna: Um estudo de caso na aldeia Manga. [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Amapá].
Sebastiani, R. (2002). Etnomatemática e educação matemática: Um diálogo possível. Editora UFSC.
Universidade Federal do Amapá. (2009). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Intercultural Indígena. Macapá: UNIFAP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

