The geometry in the basketry of the Karipuna people: an ethnomathematical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.20365

Keywords:

Educação matemática, Interculturalidade, Conhecimento Tradicional

Abstract

This article analyzes the geometric representations present in the basketry of the Karipuna indigenous people from Manga village, located in the Uaçá Indigenous Land, in the municipality of Oiapoque/AP, Brazil. The research highlights how the art of weaving goes beyond utilitarian aspects, constituting a process of cultural meaning with strong didactic potential for teaching mathematics through ethnomathematics. Through bibliographic studies of undergraduate theses from the region, it was possible to identify geometric shapes and symbols that express traditional knowledge. The results indicate that such practices can support intercultural pedagogical approaches, strengthen indigenous schooling, and contribute to teacher education, valuing ethnoknowledge and fostering cultural revitalization.

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Author Biographies

Janielle da Silva Melo Rabelo, Universidade de Brasília -UNB

Affiliation: Professor of the Professional Master's Program in Inclusive Education (PROFEI), Federal University of Amapá, Macapá, Brazil. Professor in the Department of Methods and Techniques of the School of Education at the University of Brasília (UNB), Federal District, Brazil. PhD in Biotechnology and Biodiversity from UFGD. Master's in Science Teaching from UFMS. Bachelor's degree in Biological Sciences from UFMS. Currently, she is an Adjunct Professor III of the Pedagogy Program at the University of Brasília (UNB) and a tenured professor in the Professional Master's Program in Inclusive Education (PROFEI), in the Technological Innovation and Assistive Technology research line. Leader of the Teacher Training in Transdisciplinary and Inclusive Practices research group. Member of the editorial board and reviewer for the Journal Science and Knowledge in Focus. Reviewer for the Brazilian Journal of Ethnobiology and Ethnoecology (Ethnoscientia).

Edcarlos Vasconcelos da Silva, Mestrado Profissional em Educação Inclusiva – PROFEI, da Universidade Federal do Amapá, Macapá, Brasil.

Doutor em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública, FIOCRUZ (2022). Mestrado em Ensino Profissional de Matemática, UNIFRA-RS (2013-2015). Especialização em Estatística e Modelagem Quantitativa, UFSM-RS (2014-2015). Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Amapá (2006). É professor Adjunto da Universidade Federal do Amapá - UNIFAP no Curso de Licenciatura em Matemática. Possui experiência docente no Ensino Superior nas seguintes áreas: Bioestatística, Estatística Inferencial, Matemática Aplicada à Saúde, Metodologia do Ensino da Matemática. Possui experiência em Educação à distância pela UAB/Unifap como Tutor e Professor Formador, Ambiente Virtual Moodle.

Maria Adriana Leite, Universidade Federal do Amapá

Possui graduação em pela Universidade Federal do Pará (2010), mestrado em LINGUAGENS E SABERES NA AMAZÔNIA pela Universidade Federal do Pará (2017) e doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (2024). Atualmente é professora de magistério superior da Universidade Federal do Amapá. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, ensino-aprendizagem, saberes locais, completexos temáticos e educação de jovens adultos.

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Published

2025-09-20

How to Cite

Rabelo, J. da S. M., Silva, E. V. da, & Leite, M. A. (2025). The geometry in the basketry of the Karipuna people: an ethnomathematical perspective. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025041. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.20365

Issue

Section

Article