Matemática Recreativa nas Aulas de Matemática: uma experiência no 7º ano do Ensino Fundamental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19109

Keywords:

Ensino de Matemática, Matemática Recreativa, Motivação escolar

Abstract

This article presents some results of a master’s research that aimed to investigate how Recreational Mathematics (RM) regularly inserted into a class of the final years of elementary school can contribute to students’ attitudes. The idea for developing this investigation arose from the desire to intervene in the apathy and demotivation of students. Considering that motivation can influence the learning of any subject, we sought in RM an alternative to engage students more actively. Thus, a set of playful activities and challenges were selected and proposed weekly to 7th-grade students of a public school in the state of Paraíba (Brazil). The observation of the class’s behavior, before, during, and after the application of the activities, was recorded through notes in a field notebook, audio recordings, questionnaires, and notes from the students themselves. We then carefully read the transcripts and field notes, looking to identify positive and negative attitudes of the students in regular math classes as well as in activities involving RM. As results, we observed that the regular insertion of this type of activity led to changes in students’ attitudes in class, an increase in attendance, and the completion of proposed tasks - even after the end of the playful activities. We concluded that the systematic insertion of RM in classes has the potential to awaken students’ interest/motivation in mathematics and can contribute to assisting teaching practice.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Bento de Souza, UFRN

.

Fernando Guedes Cury , UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE

Possui graduação em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2003), Mestrado e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista, UNESP/Rio Claro (2007 e 2011, respectivamente). Entre 2016 e 2017 realizou estágio de pós-doutorado na Universidade de Salamanca (Espanha). Atualmente é professor do Departamento de Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da UFRN. Tem experiência na área de ensino, com ênfase na Educação Matemática e na formação de professores, Na pesquisa trabalha principalmente com os seguintes temas: história da educação matemática, história oral e formação de professores de matemática.

References

Adelman, H. S. & Taylor , L. (1983). Enhancing motivation for overcoming learning and behavior problems. Journal of Learning Disabilities, 16(7), 384-392.

Bardin, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p.

Bártlová, T. (2016). History and current state of recreational mathematics and its relation to serious mathematics (Tese de Doutorado em Matemática). Faculdade de Matemática e Física, Universidade Charles em Praga, Praga.

Bezerra, M. C. A. (2021). A matemática recreativa e suas potencialidades didático-pedagógicas à luz da teoria da objetivação (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.

Bigode, A. J. L. (2018). A perspectiva didática da matemática recreativa de Malba Tahan. Revista de Educação Matemática, São Paulo, 15(19), 223-234.

Brophy, J. (1983). Conceptualizing student motivation. Educational Psychologist, 18(3), 200-215.

Bzuneck, J. A. (2009). A motivação do aluno: aspectos introdutórios. In E. Boruchovitch & J. A. Bzuneck (Orgs.), A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea (4ª ed., pp. 9-36). Vozes.

Costa, O. (2014). A matemática recreativa no ensino básico (Dissertação do Mestrado em Ciências). Área de especialização em Matemática, Universidade do Minho, Braga.

Fundação Telefônica Vivo. (2020). Qual é o perfil do jovem estudante do século XXI?. https://www.fundacaotelefonicavivo.org.br/noticias/qual-e-o-perfil-do-jovem-estudante-do-seculo-xxi/ . Acesso em 12 de janeiro de 2023.

Guimarães, S. É. R. (2009). A motivação do aluno: aspectos introdutórios. In E. Boruchovitch & J. A. Bzuneck (Orgs.), A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea (4ª ed., pp. 78-95). Vozes.

Matos, M. G. (2010). O aluno do século XXI: desafios e perspectivas para o ensino de ciências e biologia. Webartigos. https://www.webartigos.com/artigos/o-aluno-do-seculo-xxi-desafios-e-perspectivas-para-o-ensino-de-ciencias-e-biologia/39901 . Acesso em 12 de janeiro de 2023.

Minayo, M. C. de S., Deslandes, S. F., & Gomes, R. (2010). Pesquisa social: teoria, método e criatividade (29ª ed.). Vozes.

Miorim, M. Â. A. (1998). Introdução à História da Educação Matemática. Atual.

Nicholls, J. G. (1984). Conceptions of ability and achievement motivation. In R. Ames & C. Ames (Eds.), Research on Motivation in Education: Student Motivation (Vol. 1, pp. 39-73). New York: Academic Press.

Nunes, E. M. A. (2019). Estudo sobre a matemática recreativa e sua inserção no ensino de matemática (Dissertação do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática). Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.

Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (1996). Motivation in education: Theory, research, and applications. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Predebon, F. T., & Gritti, P. (2000). O que desmotiva os alunos para aprender matemática? Contraponto, 1(1), 79-94. https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/contraponto/article/download/1607/1244

Souza, L. B. (2023). Matemática Recreativa em aulas dos Anos Finais do Ensino Fundamental (Dissertação do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática). Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.

Sternberg, R. J. (1998). Principles of teaching for successful intelligence. Educational Psychologist, 33(2/3), 65-72.

Stewart, I. (2009). Almanaque das Curiosidades Matemáticas. São Paulo: Editora Schwarcz.

Stipeck, D. (1996). Motivation and instruction. In D. Berliner & R. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology (pp. 85-113). Simon & Schuster Macmillan.

Published

2025-10-26

How to Cite

Souza, L. B. de, & Cury , F. G. (2025). Matemática Recreativa nas Aulas de Matemática: uma experiência no 7º ano do Ensino Fundamental. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025042. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19109

Issue

Section

Pedagogical Experiences