Qualitative Methanalysis

historical, conceptual, and procedural aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i2.17162

Keywords:

qualitative research, Mathematics education, Meta-analysis and education, Meta-analysis and the humanitiesMeta-analysis and education

Abstract

This theoretical article intends to present a conceptualization of qualitative meta-analysis specific to the area of humanities in its different fields of study. Its lens is the area of Education, which includes Mathematics Education, given the multiple interfaces it establishes with different areas of knowledge, emphasizing the theoretical scope of qualitative research. Conducted methodologically through the compatibility of different understandings on qualitative meta-analysis, the intertwining allowed the deepening of its concept. The centrality of the approach is in the qualitative meta-analysis concerning the historical aspects, the different conceptions and understandings that permeate it, the constitution of its parameters, and its systematic procedures. It carries out approximations between systematic review, meta-synthesis, quantitative meta-analysis, and qualitative meta-analysis. It concludes by addressing the possibility of producing new results and syntheses that transcend previous ones originally obtained through qualitative meta-analysis.

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Author Biographies

Larissa Barbosa Luiz Rodrigues da Silva, Universidade Federal do Paraná - Doutoranda em Educação

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Educação na UFPR pela linha de Pesquisa "Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano". Graduada em Pedagogia pela UFPR. Participou do programa de Iniciação Científica, orientada pela Prof° Dr° EttIène Cordeiro Guérios do Setor de Educação da UFPR no projeto "Mapeamento da Pesquisa brasileira sobre o professor que ensina matemática". Partivipou do programa PIBID no Subprojeto interdisciplinar "Pedagogia e Matemátia". Membro do Grupo de Pesquisa "Tessitura: complexidade, formação de professores e Educação Matemática.

 

Ettiene Cordeiro Guérios, Universidade Federal do Paraná

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação; Programa de Pós Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

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Published

2023-06-30

How to Cite

Silva, L. B. L. R. da, & Guérios, E. C. (2023). Qualitative Methanalysis: historical, conceptual, and procedural aspects. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(2), 128–154. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i2.17162

Issue

Section

Article