GRAPHMATICA IN PEDAGOGICAL PRACTICES IN THE MATHEMATICS DEGREE COURSE: THE TEACHING OF FUNCTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i1.16864

Keywords:

Software. Mathematical investigation. Initial formation.

Abstract

The main objective of this study was to reflect on the use of the Graphmática software in mathematical pedagogical practice with second-year Mathematics Licentiate students at a public college in the interior of Mato Grosso do Sul, in order to enhance the study of funciones de primer grado. In this sense, we base ourselves on the studies of Gáscon, as we understand that teaching mathematics is problematical, provoking the elaboration of conjectures, with the student being the protagonist of this process. be carried out allowing the student to relate previous learning with the new knowledge to be built and incorporated. As a result, the analysis of this investigation allowed us to observe that more fundamental than having mastery of the software is to provide pedagogical situations in which captivating activities are engendered, which awaken the curiosity and critical sense of students in our case, of academics.

 

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Author Biographies

Sonner Arfux de, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MATO GROSSO DO SUL

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MATO GROSSO DO SUL

Katia Guerchi Gonzales, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS) e doutorado em Educação para a Ciência pela Unesp. Atua como docente do ensino superior na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS) - Nova Andradina. É membro do Grupo de História Oral e Educação Matemática (Ghoem). Desenvolve pesquisas na área da Educação Matemática, atuando principalmente na História da Educação Matemática. É também membro da diretoria da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional Mato Grosso do Sul, membro do comitê de pareceristas das revistas Perspectivas da Educação Matemática, Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas e Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática.

Antonio Sales, Universidade Anhanguera-Uniderp

Possui graduação em Matemática pela Universidade Católica Dom Bosco (1982), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2010). Docente Sênior da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (2015-2022) e Docente do Programa de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Anhanguera- Uniderp e do Programa de Educação Matemática da Universidade Anhanguera-SP. Tem experiência na área de Ensino de Matemática, Estatística Aplicada, Modelagem Matemática, Geometria. Desenvolve projetos de pesquisa principalmente em: a) Educação Matemática envolvendo os seguintes temas: Teoria Antropológica do Didático, Demonstração e Argumentação, Tecnologias Digitais da Informação e da Comunicação e Matemática na Educação Especial; b) Formação de Professores envolvendo: Ética Profissional, Concepções de Professores, Educação em Saúde, Análise de Material Educativo e Narrativas ;c) bem-estar humano levando em conta o desenvolvimento da Inteligência Espiritual. Atualmente cursa graduação em Filosofia e é membro do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos da UNIDERP. http://orcid.org/0000-0001-5515-6625

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Published

2023-04-01

How to Cite

Sonner Arfux de, Gonzales, K. G., & Sales, A. (2023). GRAPHMATICA IN PEDAGOGICAL PRACTICES IN THE MATHEMATICS DEGREE COURSE: THE TEACHING OF FUNCTIONS. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(1), 119–141. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i1.16864

Issue

Section

Article