Spanish language teacher in inclusive education context: challenges and prospects in education for visually impaired

Authors

  • Caroline Veloso da Silva Universidade Federal de São Carlos
  • Katia Regina Moreno Caiado Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

Teaching Spanish. Visual impairment. Mediation.

Abstract

This paper proposes a discussion on the teaching of Spanish language interfaced with inclusive education, specifically as it relates to teaching and learning of students with visual impairments. Based on action-research method, we organized a course for beginner level in Spanish to a small group of students with visual impairments composed by three blind people and one low vision person. The lessons were videotaped and a microgenetic analysis was performed. The theoretical framework were socio-historical studies of Lev Vygotsky (Symbolic Mediation and Zone of Proximal Development) and Dermeval Saviani (Mediation, Intentional Teaching Work). It's been discussed possibilities based on these pedagogical theories and also pointed up the importance of a planned and intentional practice for students with visual disabilities in order to guarantee that they can take ownership of a foreign language and not only be included in the classroom.

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Author Biographies

Caroline Veloso da Silva, Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Letras Português-Espanhol pela Universidade Federal de São Carlos (2009), mestrado em Educação Especial (2012) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Especial (Ensino e aprendizagem de espanhol para alunos com deficiência visual) e, atualmente, realiza os estudos de doutorado em Linguística (Português para estrangeiros) pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística, ambos pela Universidade Federal de São Carlos.

Katia Regina Moreno Caiado, Universidade Federal de São Carlos

Pedagoga graduada na Puc-Campinas. Mestre em Educação Especial pela UFSCar e doutora pela Faculdade de Educação da USP. Professora da UFSCar, docente permanente do Programa de Educação Especial (campus São Carlos) e do Programa de Educação (campus Sorocaba). Coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisas em Direito à Educação – Educação Especial (NEPEDEEs).

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Published

2016-03-24

How to Cite

DA SILVA, C. V.; CAIADO, K. R. M. Spanish language teacher in inclusive education context: challenges and prospects in education for visually impaired. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 5, n. 14, p. 109–124, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/3777. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO ESPECIAL E INCLUSÃO ESCOLAR - 1ª Parte: Políticas públicas e formação de professores

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