From champion school to the network wins program: a look at repercussions from the organization and administration of curriculum and pedagogy in the educational system of the city of Altamira, Pará

Authors

  • Irlanda do Socorro de Oliveira Miléo
  • Antonio Chizzotti

Keywords:

Administration of education. Participation. Educational policy.

Abstract

Concerning discussions about the administration of education in the Champion school program, now called the Network Wins program, this article intends to reflect on the administration of this educational policy for the society of Altamira, meaning to analyze if the strategies adopted by the SEMEC make possible not only an improvement in the quality of local education, but also the participation in this program of the students, teachers, directors, parents and the local community in its establishment and implementation during the period from 2001 to 2005 in the city of Altamira. This study was centered on qualitative research (CHIZZOTTI, 2006) and on some principles of the analysis of discussion, theoretic support obtained from authors such as Oliveira (2002, 2004), Ferreira (2004), Paro (1998, 2001), Lima (2001). This research showed that the centralized character of the manner of administration of this policy favored a rational/bureaucratic model, founded in the control of the results of performance, and also favored a concentration of decisions with the SEMEC and the Municipal government itself, consequently distancing itself from participation by the schools themselves and from society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel G. Experiências de Inovação Educativa: o currículo na

prática escola. In: MOREIRA, Antonio F. B. (org.). Currículo: políticas e

práticas. – 5ª Ed. – Campinas, SP: Papirus, 2002.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 18ª ed.

Atualizada e ampliada. São Paulo: Saraiva, 1998.

_________ Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394,

de 20 de Dezembro de 1996.

BRESSER PEREIRA, Luiz Carlos. Reforma do Estado para a Cidadania: a

Reforma Gerencial na perspectiva internacional. São Paulo: Ed. 34; Brasília: ENAP, 2004.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa Qualitativa em Ciências Humanas e

Sociais. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

FERREIRA, Naura Syria. Gestão Democrática da Educação:

ressignificando conceitos e possibilidades. In: FERREIRA, Naura Syria

Carapeto; AGUIAR, Márcia Ângela da S. (Orgs.). Gestão da Educação:

impasses, perspectivas e compromissos. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2004.

FONSECA, Marília. A Gestão da Educação Básica na ótica da cooperação

internacional: um salto para o futuro ou para o passado. In: VEIGA, Ilma P. A.; FONSECA, Marília (orgs). As dimensões do projeto políticopedagógico: Novos desafios para a escola. 3ª ed., Campinas, SP: Papirus, 2004.

INSTITUTO AYRTON SENNA. Jornal Educação em -Cena. Ano 1,

número 1, outubro de 2005.

LIMA, Licínio C. A Escola como organização educativa: uma abordagem

sociológica. São Paulo: Cortez, 2001.

__________.Organização escolar e democracia radical: Paulo Freire e a

governança democrática da escola pública. São Paulo: Cortez: Instituto

Paulo Freire, 2000.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Mudanças na Organização e na Gestão do

Trabalho na Escola. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; FELIX ROSAR,

Maria de Fátima. (Orgs.) Política e Gestão da Educação. Belo Horizonte:

Autêntica, 2002.

__________ A Gestão Democrática da Educação no Contexto da Reforma

do Estado. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto; AGUIAR, Márcia

Ângela da S. (Orgs.). Gestão da Educação: impasses, perspectivas e

compromissos. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2004.

OLIVEIRA, João Batista de Araújo e Colaboradores. Programas de

Alfabetização – Se Liga; Programa de Aceleração – Acelera Brasil. Manual

de Operacionalização. São Paulo: Global, 2001.

PARO, Vitor Henrique. Escritos sobre a Educação. São Paulo: Xamã, 2001.

_____________. Gestão democrática da escola pública. 2ª ed. São Paulo: Ática, 1998.

PREFEITURA MUNICIPAL DE ALTAMIR /SEMEC. Relatório Final do

Município de Altamira – Programa Escola Campeã, 2001 a 2004.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. – 3ª

Ed. – Porto Alegre: ArtMede, 2000.

How to Cite

MILÉO, I. do S. de O.; CHIZZOTTI, A. From champion school to the network wins program: a look at repercussions from the organization and administration of curriculum and pedagogy in the educational system of the city of Altamira, Pará. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 5, p. p.63–78, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/2148. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.