Conceptions of literacy in educational policy research
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v11iesp.1.16500Keywords:
Educational policy, Literacy, MicropoliticsAbstract
The article analyses literacy policies in the Brazilian context. Through a bibliographic study, we surveyed the research regarding the different conceptions of literacy present in educational policies focused on this theme. Such conception indicates the path to be followed for the realization of its main objective: the language acquisition by all children aged up to 8 years old. It is concluded that the democratization of language acquisition by students, in addition to being theoretical, method or technical issue, is related to the local scope, a complex space that involves several actors, forms and processes, which enhance the creative choice of different paths that allow the qualification of educational processes and, particularly, of literacy.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Severino Vilar de. Políticas educacionais no estado do Maranhão:a formação continuada de professores no Plano De Ações Articuladas (PAR). Revista Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, v. 4, n. 10, p. 07-25, jan./abr. 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/3645. Acesso em: 07 out. 2017.
ALVES, Andréia Vicência Vitor; ALVES, Andressa Gomes de Rezende; FERNANDES, Maria Dilnéia Espindola. A gestão da educação no contexto da política educacional do estado de Mato Grosso do Sul. Revista Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, v. 4, n. 12, p. 104-117, set./dez. 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/3116. Acesso em: 03 out. 2017.
ARANDA, Maria Alice de Miranda; VIÉDES, Silvia Cristiane Alfonso; LINS, Cristina Pires Dias. O pacto nacional pela alfabetização na idade certa (PNAIC) como políti- ca educacional. Laplage em Revista, Sorocaba, v. 4, n. 2, p. 40-53, maio/ago. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/325183890_O_pacto_nacional_pela_alfabetizacao_na_idade_certa_PNAIC_como_politica_educacional. Acesso em: 05 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Elementos Conceituais e Metodológicos para Definição dos Direitos de Aprendizagem e Desenvolvimento do Ciclo de Alfabetização (1°, 2° e 3° anos) do Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC, 2012.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, n. 22, p. 89-100, jan./abr. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gZX6NW4YCy6fCWFQdWJ3KJh/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 03 out. 2017.
DANYLUK, Ocsana Sonia. Alfabetização matemática: Cotidiano da vida escolar. 3. ed. São Paulo: EDCUS, 1993.
FERRARO, Alceu Ravanello. Alfabetização no Brasil: problema mal compreendido, problema mal resolvido. In: MORTATTI, Maria do Rosário Longo; FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva (org.). Alfabetização e seus sentidos: O que fazemos e queremos? São Paulo: Unesp, 2014. p. 65-90.
FERRARO, Alceu Ravanello. Liberalismos e educação. Ou por que o Brasil não podia iralém de Mandeville. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 41, maio/ago. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/NXxRMDg5WFSpDqxcWPcXXNG/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 03 out. 2017.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984.
FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Alfabetização Matemática. Brasília, DF: MEC; SEB, 2014.
LEAL, Telma Ferraz. Currículo no Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: osdireitos de aprendizagens em discussão. Educação em Foco, Juiz de Fora, Edição Especial, p. 23-44, fev, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19668. Acesso em: 03 out. 2020.
LIMA, Franciele Ribeiro. Política e gestão do processo alfabetizador na relação PAR/ PNAIC em Dourados, MS: qual qualidade? 2016. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS, 2016.
LOPES, Antônio José. Matemática e realidade. In: MORTATTI, Maria do Rosário Longo; FRADE, Isabel CristinaAlves da Silva (org.). Alfabetização e seus sentidos: O que fazemos e queremos? São Paulo: Unesp, 2014. p. 39-64.
MARCILIO, Maria Luiza. História da alfabetização no Brasil. São Paulo: Ed. Usp, 2016. 528 p.
MÉLO, Silmaria Cássia Barbosa. Interrogações sobre o Pacto Nacional de Alfabetização na Idade Certa e a formação inicial do pedagogo na Paraíba: “compromisso”, “adesão” e “pacto” na produção do professor alfabetizador. 2015. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
MIRANDA, Josimara Santos. Alfabetização de crianças na Bahia: o Programa Pacto pela Educação. 2016. 152 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016.
MORAIS, Arthur Gomes de. A republicana proposta curricular de Língua Portuguesa que Magda Soares vem construindo com os educadores de Lagoa Santa – MG: coerência e inovação. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 3, p. 857-877, set./dez. 2018. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 01 fev. 2019.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Alfabetização no Brasil: conjecturas sobre as relações entre políticas públicas e seus sujeitos privados. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 44, p.329-341, maio/ago. 2010. Disponível em: https:// www.scielo.br/j/rbedu/a/gg3SdLpVLM8bJ7bJ84cD8zh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03 out. 2017.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Um balanço crítico da “Década da alfabetização” no Brasil. Cad. Cedes, Campinas, v. 33, n. 89, p.15-34, jan./abr. 2014.
MOURA, Raquel Souza Lima de. Influências da provinha Brasil de matemática na organização do trabalho pedagógico de um grupo de professoras de uma escola pública do Distrito Federal. 2014. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2014.
NUNES, Emiliana Cristina Rodrigues. O delineamento da política de alfabetização no município de Dourados/MS: considerações sobre o bloco inicial de alfabetização. 2013. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS, 2013. Disponível em: http://files.ufgd.edu.br/arquivos/arquivos/78/MESTRADO-DOUTORADO- EDUCACAO/EMILIANA CRISTINA RO-DRIGUES NUNES.pdf. Acesso em: 04 jun. 2018.
PEREIRA DOS SANTOS, Wildson Luiz. Educação científica na perspectiva de le- tramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, set./dez. 2007.
POCHMANN, Marcio. Proteção social na periferia do capitalismo: considerações so- breo Brasil. São Paulo em Perspectiva, v. 18, n. 2, p. 3-16, 2004.
RIVERO, José. As diferentes faces do analfabetismo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUALIDADE NA EDUCAÇÃO: FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 2002, Brasília. Anais [...]. Brasília, DF: MEC, 2002. p. 238-245. Disponível em: portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/vol1d.pdf. Acesso em: 09 out. 2017.
ROMANELLI, O. O. Fatores atuantes na evolução do sistema educacional brasileiro. In: ROMANELLI, O. O. História da educação no Brasil: 1930/1973. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
SANTOS, Maéve Melo. Política de alfabetização da rede municipal de ensino de Juazeiro – BA: contribuições para o programa Pacto com os municípios - todos pela escola. 2012. 107 f. Dissertação (Mestrado em Curso de Gestão e Avaliação da Política Pública) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, 2012.
SAVIANI, Dermeval. As concepções pedagógicas na história da educação brasileira. Projeto 20 anos do Histedbr”. Campinas, 25 ago. 2005.
SCAFF, Elisângela Alves da Silva; OLIVEIRA, Regina Cestari de; BRITO, Vilma Miranda de. Direito à educação básica no Brasil: reflexões a partir do planejamento educacional. Revista Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, v. 8, n. 23, maio/ago. 2018. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/9437. Acesso em: Acesso: 03 out. 2020.
SILVA, Maria das Graças Martins da; CONRADO, Nayara Lucas Dias de; LUZ, Jackeline Nascimento Noronha da. Qualidade na perspectiva das políticas educacionais: significados e paradoxos. Revista Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, v. 1, n. 1, 2011, p. 7-17. Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/1404. Acesso: 03 out. 2020.
SOARES, Magda. A reinvenção da alfabetização. Presença Pedagógica, v. 9, n. 52, jul./ ago. 2003. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/programa_aceleracao_estudos/reivencao_alfabetizacao.pdf. Acesso em: 03 out. 2020.
SOARES, Magda. Alfaletrar: Toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: contexto, 2020.
SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 25, p. 5-17, jan./abr. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/89tX3SGw5G4dNWdHRkRxrZk/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 03 out. 2020.
SOUSA SILVA, Anuska Andreia de. A Política do Ciclo de Aprendizagem nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: Uma análise a partir do ciclo de políticas. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.
VIEIRA, Sofia Lersche; FARIAS, Isabel Sabino. Política Educacional no Brasil: Introdução histórica. Brasília: Líber livro, 2007.
WEISZ, Telma. Alfabetização no contexto das políticas públicas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUALIDADE NA EDUCAÇÃO: FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 2002, Brasília. Anais [...]. Brasília, DF: MEC, 2002. p. 224-227. Disponível em: portal. mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/vol1d.pdf. Acesso em: 09 out. 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.